Nytt försök:
Vi har två hundar av olika raser men med likheter till det yttre. Inre egenskaper skiljer sig dock väsentligen åt.
Iffy är fem år och schnauzertik. Världens mest lojala följeslagare. Hon viker inte från min sida och inget är bättre än att vara med matte. Hon är en utpräglad enmanshund även om hon snällt leker med den som vill - så länge matte är i närheten. Att gå på promenad med andra än den utvalda matten är pest och pina. Hon vill värma upp lite inför främlingar och betraktar alla erfarenheter som något man bör lära sig något av.
På det viset är hon mycket lättlärd eftersom hon inte glömmer något. Problemet är när hon haft en sämre erfarenhet, då sitter den också i. Hon är en hund som med sin intelligens kräver respekt men som aldrig skulle visa aggressivitet.
Jag längtade efter en schnauzer i närmare sju år innan vi kom till skott och skaffade vår hund. Många var samtalen med vänner som kan rasen och uppfödare i landet. En hane skulle det absolut vara och färgen skulle vara svart. Vi lyckades på ena punkten.
Iffy har ställts ut lite grand och vi tränar lite tricks och lydnad till husbehov. Nyligen anmälde vi oss till rallylydnad och det tycker hon om. Godis är den stora motivationen, men kampa - det kan andra få ägna sig åt.
Ingen schnauzer (vad jag förstår), saknar envishet och hennes envisa sida är att hon ogärna ändrar sig. Till exempel kan hon vägra att resa sig, bara för att hon inte har lust just då. Tar man då i henne så blir hon som en säck potatis och låter sig villigt släpas över golvet. Men sur, nej det blir hon aldrig. Hon kan vara vänligheten själv, men vill göra på sitt vis...
Shadow är killen som alltid är på gott humör utom när klotång eller trim-necessär kommer fram. Det är enda gången man ser honom riktigt deppig och helst gömmer han sig under en säng och vägrar komma fram tills dess att kusten är klar. Verkar det som om läget är lugnt och lek vankas istället, kommer han som utskjuten ur en kanon och allt är som bortglömt.
Alla lekar är roliga, alla människor är potentiella lekkamrater och andra hundar är också skojiga, om de inte bröstar upp sig för då skall Shadow genast anta utmaningen.
Han lär sig blixtsnabbt och gör vad som helst för godis eller en kamptrasa eller en boll. Motivationen är lika mycket på topp nu när han är tio år som när han var yngre. Mat-, kamp- och jaktlust är tacksamma ingredienser i hans personlighet. Vi genomförde en korning och han var 30p från att bli godkänd, men det gjorde inget. Brukshundsgubbarna var väldigt nyfikna på "den lille" och han fick mycket beröm för sin okuvliga framåtanda.
Vi har tränat agility och lite lydnad men aldrig tävlat. Utställningar var dock ett stort intresse tills dess att hans aversion för trimningen blev för mycket.
Tempot, lekfullheten och engagemanget är det inget fel på - men för mig som är uppvuxen med stora hundar så är dvärgschnauzern för liten. Men hos oss passar Shadow perfekt. Han leker hela dagarna med barnen och barnens kompisar och han tröttnar aldrig på att vara hund, pappa, vakt eller löpartävlingskamrat. Han är gärna barnvakt till dockorna och han kan gräva ikapp i sandlådan.