Vara gravid och ha sex

Sv: Vara gravid och ha sex

Nej det är absolut inte skadligt!!!! Det är bara att köra på som vanligt :D
 
Sv: Vara gravid och ha sex

det är bara om moderkakan ligger i "framvägg" (finns säkert ett annat ord för det) som man inte ska ha sex. men det får man se på ultraljudet. då säger bm till att man ska vänta ett ex antal veckor med sex. sedan gör man nytt ultraljud. då förhoppningsvis har moderkakan flyttat på sig.

de finns det kvinnor som måste föda via kejsatsnitt för att moderkakan ligger i vägen för "utvägen" för bebisen.

det är livsfarligt om en förlossning startar och moderkakan ligger på det viset.

men har man fått klartecken från bm efter ultraljudet att allt är bra så är det bara att köra på ;)
 
Sv: Vara gravid och ha sex

Va? Det har jag aldrig hört talas om. Bara för att moderkakan ligger i framvägg behöver den inte ligga så långt ner att det blir problem?

Jag har min i framvägg enligt rutin ultraljudet. Inte sa BM någonting om att inte ha sex eller att det skulle orsaka några problem vid förlossningen.
 
Sv: Vara gravid och ha sex

det beror på hur och när den ligger i framvägg.

skulle bm tycka att det var ett problem att ha sex om moderkakan låg "fel" så skulle hon rekommendera att inte ha sex ett x antal veckor.

jag vet flera som fått den rekomendationen. alla bor inte här utan utspritt i sverige så det är inte bara bm i halmstad som gör så.
 
Sv: Vara gravid och ha sex

Så länge det inte gör ont så kan du köra på. Själv blödde jag lite de första tolv veckorna efter att ha nuppat, så det blev inte så ofta. Sen fick jag ganska ont också, men jag tror allt det hade med slemhinnorna att göra. Bebisen mår bra iaf.

Efter v 12 typ så var allt ok igen, sen när jag fick mage blev det inte så mycket sex ändå :)
 
Sv: Vara gravid och ha sex

kom på en sak till...

bm avråder till sex om man har starka förvärkar tidigt i graviditeten eftersom dom är rädda att det kan sätta igång förlossningen. nu menas då tidigt innan vecka 30 skulle jag gissa. efter det så bör man ha förvärkar då kroppen förbereder sig inför en förlossning.
 
Sv: Vara gravid och ha sex

måste bara tillägga, jag hade också moderkakan i framvägg en tid innan den flyttade sig längre upp...

jag hade inga problem med att ha sex och bm sa inget om det vid UL.
 
Sv: Vara gravid och ha sex

det är bara om moderkakan ligger i "framvägg" (finns säkert ett annat ord för det) som man inte ska ha sex. men det får man se på ultraljudet. då säger bm till att man ska vänta ett ex antal veckor med sex. sedan gör man nytt ultraljud. då förhoppningsvis har moderkakan flyttat på sig.

Bada mina moderkakor (vantar tvillingar) ligger i framvagg och jag och maken har haft sex nastan varje dag och jag ar nu i v.31.....

Har aldrig hort fran nagon lakare, bm eller annan att moderkaka i framvagg skulle vara ett hinder :confused:
Jag har dessutom haft tata ul sedan v.6.

Det stammer att om moderkakan tacker tappen sa maste man foda genom kejsarsnitt. Men detta faststalls tidigt i graviditeten och halls noga koll pa!! Och OM t.ex. vattnet skulle ga och varkar borja, sa ar det anda inte en livshotande situation eftersom snitt fortfarande kan goras.

Nej TS - oroa dig inte och nuppa pa!!!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Vara gravid och ha sex

OM vattenet går och moderkakan ligger i vägen så är det inte säkert att vattnet kan sippra ut. personen som då är gravid vet inte ens om att vattnet gått. utan kanske tror att hon fått lite mer flytningar. då kan det sluta med katastrof snitt. jag vet flera som inte åkt in förrens sent då dom på förlossningen sagt att dom ska stanna hemma så länge som möjligt.
hoppas bara de med moderkakan i vägen för utgången tar det på allvar att det är mer riskfyllt!

för det är sanningen!

sen att det inte gäller dig det med sexet, som sagt så gällde det inte mig heller men jag vet de som fått tillsägelse om att inte ha sex innan moderkakan flyttat sig.
 
Sv: Vara gravid och ha sex

Jag vet en som förlorade sitt barn i somras, ett par dagar innan kejsarsnitt var planerat. Vad jag förstod så var moderkakan ivägen, det är väl detta ni kallar framvägg? Usch det är så sorgligt, för de var så glada att de skulle få sin lilla bebis... :(
 
Sv: Vara gravid och ha sex

nja... min moderkaka har legat i framvägg båda gångerna och jag har inte haft några problem... men däremot om den fäster "långt ner" och inte flyttar sig när livmodern växer genom graviditeten så kan det bli problem...

hemskt tragiskt med din kompis bebis...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 665
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 090
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 315
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp