Våra blivande dressyrhästar

Jag sitter med galna planer. Starta en P&R med honom när han är musklad igen.
Räknar med hoppa dressyrstaket mer än ja.. lyckas.
Visst krävs inga licenser för P&R?

j_2.jpg
Här travar jag omkring och tror att jag är nåt ;)

Tack. Ja Ekeby ville ju ta honom igen o Lövsta betäckte kanske sitt finaste sto med honom. Jag gillar hans starka lite raka rygg o...tja allt annat.

Ditt sto har ju toppstam o fölet var ju kvitto på det:love:

Ska idag börja sätta igång min för.. tredje gången denna månad. Håller tummarna han inte fått stryk igen. *sucka*

Så tänkte longera och känna igenom honom idag. Se hur han verkar. Känns han bra och fin lär jag lyckodansa!

Det där är ju min favvis. :love:
ska bli kul o följa henne om du ska behålla henne?
Hon är egentligen till salu men ännu har ingen köpt henne. Hon är snygg, korrekt, trevlig rör sig bra och bra storlek samt inget drömpris så vi får väl se om hon blir kvar eller ej. Om inte så får hon gå treårs och ev betäckas för att sen säljas efter det.

Både du o Victovie använder gouge på era unghästar.
Vad tycker du är fördelen med den?

Lex är faktiskt första hästen som jag använder den till, vanligtvis brukar jag ha långa inspänningar. Jag vill att de ska ha känt på lite motstånd i munnen innan jag sitter upp och generellt tycker jag att unghästar behöver hjälp med ramar när de longeras. I Lex fall så har han mycket och ganska stor, rörlig gång samtidigt som han är väldigt valpig och på volt försökte han hålla balansen genom att ta upp huvudet. Mina vanliga inspänningar inverkade inte alls så jag kom och tänka på chambon och provade den först och det blev lite bättre sen köpte jag en gouge och då ramlade polletten ner :up: För Lex är gougen toppen, eftersom det tar bort möjligheten att ta upp huvudet för högt lär den honom att tänka balans genom kroppen istället men sen kan jag sakna ramarna som inspänningarna ger. Jag tror mycket på att lära unghästen hitta en bra arbetsform redan från början, det underlättar väldigt i den fortsatta utbildningen.

Jag har också en äldre häst som gärna blir lite kort och hög i formen, jag provade att tömköra ihop med gougen och det blev väldigt lyckat!

Senast ändrad:
Jag har använt chambon, men den är inget vidare i galopp. Inspänning har jag använt, men funkar bättre på äldre.

Man blir aldrig för gammal för att lära sig.
Min fölis har alltid en mkt upprest hals så gogue kommer nog att vara grejen

Red min fina fyraåring för andra dagen i rad, hon har haft lite ofrivillig vila över nyår eftersom hon halkade, men är nu på igångsättning igen, detta är tredje gången jag rider på henne sen vilan, hon har longerats några gånger för att mjukstarta också.

Hon är lite tunn och omusklad just nu men det blir nog bättre snart, hon äter, ja, som en häst...

Trött var hon men gick fint ändå, hon älskar verkligen att jobba och kroppen blir trött långt innan huvudet, men idag var hon mör, så de här minutrarna var det enda riktiga jobbet hon gjorde, sen fick hon jobba i låg form och så lämnade vi det passet sen. Så duktig!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka