• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thindra
  • Startdatum Startdatum
T

Thindra

Vart någonstans hittar jag utställningar och vart anmäler jag oss? Det måste väll finnas någon sida här på nätet?

Vet att det brukar vara en sommarutställning i Tvåker (alla raser).

Det här är helt nytt för mig och jag blir så frustrerad när jag inte vet hur jag ska gå till väga! När man visar en ett åring, vad ska man göra, vad ska han kunna, visar man en och en eller "alla" på en gång?

Men för att kunna visa måste man anmäla sig, så det först var=?

Gå in på SPAF s hemsida och klicka vidare på anslutna avelsföreningar och gå in på den förening som finns nära dig. De brukar lägga ut sina propositioner på hemsidorna om de har någon. Så här tidigt har nog inga proppar kommit ut ännu. Vet att Welsh Riks ska ligga i aug i Skåne, Bjärsölagård heter stället om jag inte minns fel.

Tack :love: ! Jag känner mig som en nybörjare efter 25år med valack, har jag nu gått över till en unghingst, då vill man ju hitta på lite "nya" saker :crazy: .

Men det är så mycket att lära sig, och så få som kan hjälpa till.

Tack :love: . Men du har jag någon att göra på welsh riks? Han kan inte bli avelsvärderad för han är 2.5år ( :confused: ) , eller har jag fel?

Att visa honom som ett åring verkar mer ha med att göra saker med dem , komma till nya ställen och uppföra sig.

Vad är skillnaden på premiering och utställning?

Självklart du ska till RIKS det är den årliga stora utställningen med utländsk domare med bara welshar - från föl till vuxna ! Där får du en bedömning av domare som verkligen kan rasen! SWF lägger ut proppen på hemsidan när allt är klart.

Oj då! Ja då vill jag åka dit, låter spännande! Ska du dit med din ett åring? Men det låter stort, och jag som aldrig visat förr, vet fortfarande inte vad eller hur jag ska göra :cry: .

Finns det inga visningskurser?

Welsh-RIKS är alltså en utställning och iNTE en premiering`? Har du tips på hur man håller en ett åring i form för en utst. som går i augusti? Det är ju gräsperiod då! Det jag har sett av honom så har han lätt för att lägga på sig om lilla magen....

Ponnisar ska ha utställningshull när det visas. Låt honom gå med annan hingst på bete i sommar så är han säkert fin till augusti. Se bara upp så han inte faller ut på bete. Engelska domare vill gärna se små köttbullar. :smirk:

Det är ack så sant att man får en bedömning av en domare som vekligen kan, speciellt de engelska, då dom "var först" med welsharna. Å andra sidan skall man ha i åtanke att varje domare har sin smak. minns att jag läste om en stackars ponny som fick både brons och guld samma sommar som unghäst (och växte upp och blev guld). självklart åker man till riks för att få umgås med likasinnade, men bedömningen är inte mer märkvärdig än någon annan utställning - ;)

Det har vi också gjort, bronspoäng och guldpoäng samma år :crazy: :cool:

Thindra, självklart ska du åka till Riks, det är ju DÅ man får se alla vackra hästar av samma ras, bättre kan det inte bli :d

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 831
Senast: Kilauea
·
Samhälle Ja det är väl inget nytt. Bokat hemleverans idag klockan 8-12. Ingen kommer, inget meddelande. Ringer postnord, de frågar efter värde på...
2
Svar
37
· Visningar
2 862
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka