Sv: Var tar de vägen sedan?
Sara-Ida skrev:
Jag bara undrar, vad händer med alla avdankade galoppörer? Går de till slakt, säljs som ridhästar eller går de till avel -- ja, var tar de vägen? Var själv spekulant på ett fullblod (rider dressyr) men priset var för högt. Han fortsatte löpa och avlivades sedan, bara 7 år gammal. Är det normalt? Blev så ledsen när jag såg det...
Jag är känd för minna mastodont svar…
Kan bara inte korta ner mig…
Den absoluta merparten av fullbloden blir ridhästar, tillskillnad från travarna så har de gångarter som i vissa fall tar dem upp i absolut högsta klass inom framför allt fälttävlan.
Sedan finns det naturligtvis en liten del som går till avel. Men det är förvånande få som går till slakt, vilket vi såklart är glada för! Att det är få som gör det beror mycket på att de skador som fullbloden kan dra på sig inom galoppen, ofta är helt oväsentliga när det kommer till att bli ”vanligga” ridhästar. Den belastning som läggs vid varje galoppsprång under ett lopp (hur många galoppsprång går det på 1600m?) kan jämföras med det sista galoppsprånget där hästen tar av över ett rejält hinder. Det finns med andra ord fälttävlanshästar som kommit av banan med så tråkiga skador som senor, men endå klarar att tävla felfritt.
Att du tyckte att hästen du var intresserad av var för dyr tycker jag var kul på ett sätt, inte för dig naturligtvis. Men det visar att åsikten om att galoppmänniskor inte bryr sig om sina hästar och bara kursar dem billigt för att bli av med dem, är en myt. Klart att hästarna kan bli billiga, inte minst under den period på året som åringarna skall in, men tränarna är medvetna om vad hästarna kan vara värda utanför banans grindar.
Hästen du var intresserad av avlivades måste ha berott på en skada, knappast för att de inte kunde sälja honom/henne. Inte minst var ju du intresserad till ett lägre pris. Tyvärr så händer det inom galoppen, precis som inom alla andra häst sporter att hästar kan råka ut för olyckor, men det hör absolut inte till vanligheten.
Att avlivas hör absolut inte till vanligheten, vare sig hästarna är 7 år eller äldre. Inom galoppen så är själva ”huvudsäsongen” när hästarna är 3år, det är då Derbyt och andra ”Fina” lopp går. De flesta fullbloden säljs därför när de är 3-4år, då har de haft god tid på sig att visa om de är snabba nog. Dessa säljs till så kallade amatörtränare eller som ridhästar.
Om hästen du talar om startade ända tills han (gissar på att det var en valack pga åldern) var 7år, bör den ha sprungit in sina pengar för att bekosta det kostar att ha honom i träning. Hade det rört sig om ett sto hade hon säkert gått till avel när hon senast var 6.
För de flesta ”ridhästmänniskor” låter det hemskt att fullbloden rids in innan de är 2år och klassas som gamla när de är 7. Men efter som man strävar efter att få fram individer som kan prestera så bara som möjligt (i detta fall så snabba som möjligt), så fysiologiskt är det på detta sätt man måste gå till väga. Börjar man för sent så utvecklas tex inte lungkapaciteten som den skall mm. Det är enkelt att bara ta en titt på genomsnitts åldern i OS, även om något säger mig att genomsnitts åldern i vinter OS är högre än den i sommar OS.
Men det händer att fullblod, då oftast valacker, startar när de är 11-12 år. Har du en bra valack kan den knappast gå till avel och blir då kvar i träning tills han pensioneras helt och hålet…
Men vi har ju fina Hide And Seek som trotsar alla lagar! Hingst född 1995, startade inte förens han var 4år, men blev i år årets äldre hingst/valack!
Grattis Hans Lundell!