Var skulle du vilja ha din hund på dagarna?

Hagstadius

Trådstartare
Jag har tänkt på en sak, många har sina hundar på hunddagis men är det inte bättre med privatpersoner egentligen?
Så här kommer två alternativ.
Alt1. Hunddagis med ca 10-30 hundar, hundarna sitter i burar utom på rundan och 1-2ggr om dagen (beror på hur länge du har hunden där) får hunden komma ut och leka med några andra hundar den går bra ihop med.

Alt2. Hunden bor hos en privatperson mitt ute på landet, inhägnad gård på några hektar, FAST ägaren har 6st stora hundar så din hund måste främst vara stor och gå ihop med deras hundar, vara snäll mot hästar och vara van vid att det är lite folk runt omkring (iallafall de som arbetar på gården om det gör det). Hundarna får vara ute, lösa, nästan hela dagen och ibland går de en runda.

Vilket alternativ hade ni valt till eran hund? Gärna motivering osv :P
Tänker bara lite för jag hade nog valt alternativ 2 fast det är större risk att skador händer, större risk att hundarna bråkar osv men ändå, hunden får gå lös i stortsett hela dagen och har lekkamrater hela dagen istället för att sitta i bur!

Vi säger att priserna på båda "dagisarna" är desamma xP

Sv: Var skulle du vilja ha din hund på dagarna?

Eftersom det är förbjudet att ha hund i bur så är inte det första alternativet realistiskt. De flesta hunddagis har nog boxar. Förutsatt att dagiset följde lagen dvs. inga burar och att hundarna fick två rastningar så hade jag valt det.

Motivering:
De betalar antagligen skatt.
De har antagligen försäkring.
De kan sätta ihop hundar i lämpliga mindre grupper utifrån hundarnas personlighet/ålder/kön osv.,
Jag vill ha en pigg hund som orkar träna med mig på kvällen så det gör inget om han tar det lugnt i princip hela dagen bara han få rastning och sällskap.
Jag vill inte att min hund vistas med hästar jag inte känner.
Jag bor och jobbar i stan och har inte lust att lägga tid eller pengar på att åka någon mil ut till landet för att lämna hunden och sen åka in till stan och jobba och sen hämta hunden.

Nu är det ju ganska extrema ytterligheter du har tagit till, ex får hundar inte sitta i bur.

Men visst, jag hade valt alternativ 1. Kort och gott för att det skulle kännas säkrare för hundarna och jag skulle inte oroa mig för mitt djur när jag är på jobb. Jag har ju ingen aning om vad hundarna gör på dagarna i alt. 2. Springer in till djur där de riskerar att bli sparkade/trampade på osv, att de kanske äter på något farligt, att de kanske jagar smådjur. I ett sånt förhållande tror jag inte "dagmatten" är intresserad och engagerad utan vill mest ha hund där för att tjäna pengar.
Skulle det vara så att jag kände denna person och hennes djur väl, visste att hon hade bra djurhållning och synsätt på detsamma hade det ju naturligtvis varit ett alternativ, även om olyckor alltid kan hända. Hade det dessutom funnits en stor inhägnad hundgård skulle jag kunna överväga alt.2. I övrigt låter det sistnämnda som en sagovärld för mig.

Eftersom det är olagligt att förvara hund i bur så är alternativet inte relevant.

*Svarade samtidigt som Wildwilma*

Lite följdfrågor:

Bet alt2 skatt? eller är det svart?

Har alt2 bra koll och uppsikt över hundarna när dom är ute?

Vad är det överlag för "kontroll" på hundarna i dom olika alternativen? Som tillexempel tas koppel på och av i lugn och ro? Eller får hunden slita sig loss när dom försöker ta av kopplet?

Inget, mina hundar skainte sitta i några burar o de skulle vantrivas med att vara ute hela dagarna.
De är hos ett underbart pensionerat par med stor trädgård. Där får de gå ut när de vill o de får ligga o gosa sig i soffan o bli kliade på magen. Det är det optimala för mina hundar.

Om du med allternativ 1 menar boxar och inte burar så hade jag valt det. Annars inget av dessa.

6 stora hundar som kan bråka låter inte alls bra. Mina hundar är ej heller vana vid hästar och jag vet inte alls hur det skulle fungera. Och "promenad ibland" vad innebär det? Är det flera gånger om dagen eller bara någon gång i veckan?

Mitt val är hundvakt som jag litar på. Som lyssnar på mina önskemål/krav och inte har massa egna idéer om vad som skulle vara bra/nyttigt/roligt för mina hundar utan att kolla med mig först.

Alt. 1 är inget att ens fundera på som andra redan skrivit pga burar. Däremot om hunden är i en ordentlig hundbox med lugnt hundsällskap och får komma ut på koppelpromenad någon gång per dag, då tycker jag att det är bra.

Alt. 2 skulle jag aldrig någonsin gå med på. Ingen hundvakt får släppa mina hundar lösa, jag vill inte ha mina hundar i närheten av hästar när jag inte är med. Precis som någon annan svarade så hade mina hundar hatat att vara ute hela dagen, bortsett från riktigt varma och soliga sommardagar.

Alt 1. Säger som dom andra, boxar istället för burar - självklara valet.

Alt 2. Jag skulle aldrig lita på en "okänd" privatperson att ta hand om mina hundar på det sättet. Skaderisken med 6 andra hundar och dessutom hästar är för stor.

Inget av det.
Privatperson, ev. med hund som min hund garanterat (så säker man nu kan vara) går ihop med, inte så många som 6 st och utan farliga djur han inte är van vid.

Jag hade utan tvekan valt alt 1. Men inget hunddagis har hundarna i burar, det är inte tillåtet. De har dem i boxar som måste ha ett minimimått och så har de även rastgårdar. Hundarna rastas både i koppel och så får de leka tillsammans med andra hundar i samma storlek under kontroll av personalen hela tiden.

Min ena hund går inte ihop med stora hanar.
Hunddagis är alltid "vitt"
De har alltid koll på hundarna eftersom det är deras jobb
De är noga med att alla hundar är vaccinerade och försäkrade
De har kunskap om renlighet och olika smittor

Jag hade också valt altenativ 1. Jag vill inte att andra har min hund lös, vill att hon ska vara hanterad under kontrollerade former och ha energi kvar när hon är hemma.
Nu behöver jag dock inte fundera över saken eftersom jag har hunden med mej på jobbet, en riktig "kontorsråtta"

/LL

Jag har provat båda alternativen och vid alternativ ett så var min bara odräglig när jag fick hem honom, vilket jag inte orkar med efter ett 10 timmars pass. Alternativ två blev en övertrött hund som var lika dryg och odräglig vilket jag inte heller orkar med vid långa arbetsdagar. Så jag väljer inget.

Vi har istället löst det såhär, vovve är hemma hela dagarna, rastas på morgonen innan jag åker till jobbet, vi betalar granntjejen en summa och hon rastar honom när hon kommer hem från skolan sen rastas vovve när husse kommer hem och sen får han kvällspromenaden, på så sätt har vi en mycket lugnare hund.

Är din hund ensam hela dagarna med bara rastning av granntjejen tycker jag du är elak! Okej om nått sådant skulle inträffa nån enstaka gång men att ha som vana att lämna hunden själv hela dagarna tycker jag är helt fel! Spelar ingen roll hur "bra" din hund klarar det, den är iaf ENSAM alldeles för länge..
Kan ni inte lösa det på nått annat sätt? En rastgård tex då slipper hunden iaf sitta ensam inomhus och där kan ni bygga grejer som den kan klättra på mm

Har jag missuppfattat något ber jag om ursäkt, men jag tycker verkligen synd om hundar som är ensamma jämt :cry:

om du med alternativ ett menar boxar och inte burar så helt klart det första valet, så har vi våra hundar dom gånger det inte passar att dom är med oss. fast till varje box finns även en liten rastgård, så hundarna går in och ut som dom vill :-)
våra hundar går ju tillsammans så dom släpps inte ihop med andra.. bra tycker jag, skulle bli vansinnig om någon släpppte ihop mina hundar med andra utan min vetskap!

Kaspertim kan ju ha vilken ras som helst, säg att hon har en kines så tror jag inte den skulle uppskatta att ha en rastgård. Vissa hundar tycker att det är trevligt, vissa tycker det är fruktansvärt. Dessutom så är en rastgård något som är få förunnat och det är en högre stöldrisk då.

Mina föräldrars hund är hemma själv på dagarna, helt perfekt för den hunden och dessutom så är de en av få som inte har fått påhälsning av tjuvar.
En av våra hundar är ute ensam mellan 6-20, han visar sig endast ute om det finns en solig plätt runt lunch. Men vår andra hund kan knappt lämnas ensam alls, eftersom han mår dåligt av det. Vilket betyder att jag behöver köpa en till:D

fast det är ju väldigt väldigt vanligt. Många som jag känner som har hund o jobbar dagtid har hundarna själva under dagarna, de åker hem en halvtimma på lunchen o går ut med dem.

Som andra redan har sagt, om du menar boxar, som man brukar ha på hunddagis, så absolut alt 1. Dagishundar brukar få minst två koppelpromenader om dagen, om de dessutom får leka en stund med en eller två utvalda kompisar en stund är det absolut lagom.

Alt 2 låter som rena mardrömsscenariot. Jag skulle alltså släppa min hundvind för våg med 6 andra hundar som bor på stället = en sammansvetsad flock. Dessutom med hästar...och en ägare som inte har en chans att hålla koll.

Men vad vet jag, du har idiotförklarat både mig och andra bukefalister i dina andra trådar.:angel:

Eftersom det är förbjudet att ha hund i bur så är inte det första alternativet realistiskt. De flesta hunddagis har nog boxar. Förutsatt att dagiset följde lagen dvs. inga burar och att hundarna fick två rastningar så hade jag valt det.

Motivering:
De betalar antagligen skatt.
De har antagligen försäkring.
De kan sätta ihop hundar i lämpliga mindre grupper utifrån hundarnas personlighet/ålder/kön osv.,
Jag vill ha en pigg hund som orkar träna med mig på kvällen så det gör inget om han tar det lugnt i princip hela dagen bara han få rastning och sällskap.
Jag vill inte att min hund vistas med hästar jag inte känner.
Jag bor och jobbar i stan och har inte lust att lägga tid eller pengar på att åka någon mil ut till landet för att lämna hunden och sen åka in till stan och jobba och sen hämta hunden.

Kunde lika gärna varit jag som skrev det där!
+1!

Är din hund ensam hela dagarna med bara rastning av granntjejen tycker jag du är elak! Okej om nått sådant skulle inträffa nån enstaka gång men att ha som vana att lämna hunden själv hela dagarna tycker jag är helt fel! Spelar ingen roll hur "bra" din hund klarar det, den är iaf ENSAM alldeles för länge..
Kan ni inte lösa det på nått annat sätt? En rastgård tex då slipper hunden iaf sitta ensam inomhus och där kan ni bygga grejer som den kan klättra på mm

Har jag missuppfattat något ber jag om ursäkt, men jag tycker verkligen synd om hundar som är ensamma jämt :cry:

Jag håller med dig i ditt argument, men hunden är väl lika ensam i en hundgård som inne i huset? :confused:

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Övr. Katt Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på...
Svar
14
· Visningar
1 488
Senast: Caoimhe
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 052
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar