Sv: Var skulle du vilja ha din hund på dagarna?
Och vi gör precis så som man absolut inte ska göra
Vi har provat allt vi har kunnat komma på.
*Lämnat hos förälder som har hund (bästa vänner). Detta fungerar sisådär. Visst Loppan trivs på dagarna men är övertrött när hon kommer hem. Inget vi gör längre alltså.
*Lämnat hos syskon utan hund. Loppan trivs inte alls och då gillar hon mina syskon skarpt och de är alla uppväxta med hund. Loppan kissar inne = funkar inte.
*Haft henne på dagis. Detta dagis var superbra och jag skulle inte tveka en sekund att rekommendera dem men för Loppan blev det för stressig miljö (vilket de även var ärliga nog att påtala). Inget dagis för Loppan.
*Haft hundrastare som gått ut och gått en runda med henne. Loppan blir uppstressad och trashar hela huset efter det att hon blivit avlämnad av hundrastaren (har varit en vän som enbart gått med Loppan). Funkar inte.
*Hundrastaren har utöver att gå en promenad även gått in och myst lite med Loppan för att få henne att tagga ner igen. Funkade inte.
Det vi gör nu och som vi kom in på av en slump (hade inget val en dag helt enkelt) är att vi trotsar allt vad alla säger och låter henne vara själv hemma hela dagen. Vilket i praktiken brukar bli 8 timmar. Vi har då en hund som sömningt vinkar avv oss på morgonen (lite morgontrött) efter promenaden. Och som lika sömningt möter oss vid dörren på eftermiddagen.
Vi kan se att hon myst ner sig i sängen (under filtar och täcken), tuggat på sina ben och ätit mat/ druckit vatten.
Resten av dagen motionerar vi henne (går/springer/leker/tränar) och hon är ute och leker själv i trädgården (inhägnad) så mycket som hon bara önskar. Hon säger alltså till när hon vill in/ut.
Vi har fått en mycket lugnare hund av detta. Och vi har inte längre några "olyckor" inne.
Må vara att vi överskriden "bör vara ensam tiden" med 2 timmar. Åh andra sidan brukar vi inte krypa till kojs förrän efter midnatt så hon får många timmars aktivitet med oss iaf.
Jag vet att detta är tvärtemot vad man bör göra men åh andra sidan är hundar individer och tanken är att man ska se till hundens bästa och detta verkar hon må bäst av.