Var ska man rida nu???

Shaggy

Trådstartare
Häromkring är vägarna verkligen kassa nu. Allting är totalt underminerat och det finns helt enklelt ingenstans att rida. I mitten på vägarna kommer det upp små vulkaner med lera och i hjulspåren så bildas det helt plötsligt ett hål pga underminering. Hastigheter över skritt känns väldigt riskabla. Även de ställen som alltid brukar vara bra börjar bli farliga nu. Det finns ett ridhus så där skulle man egentligen kunna rida med tyvärr är det liknande problem i det. Ett hörn är extremt djupt och jag kan inte tänka mig att rida min häst (veka kotor) genom det.
Jag hoppades att det skulle bli bättre efter allt blåsande som varit ett par dagar och visst det började torka upp lite men nu har det ju regnat hela dan.
Vad i hela fridens dar hittar man på. De sista veckorna har jag ridit fram och tillbaka på en 2 km grusväg vilket börjar bli rätt tröttsamt både för mig och hästen. Nu börjar även denna väg krackelera (inte pga min ridning utan pga tjällossning). Det är inte kul att åka till stallet längre. Jag känner bara hela tiden att hästen inte får röra sig tillräckligt och har därmed konstant dåligt samvete. Idag vill jag verkligen inte åka, jag orkar inte med att sitta och tramsa på denna väg igen och hästen måste gå (vilade i fredags) att bara ta in henne i stallet känns som ett svek mot henne och hon vill ju göra något.
Vad i hela friden gör man visst kan det vara trist väglag ibland men nu är det inte bara trist utan även farligt :crazy:

Sv: Var ska man rida nu???

tänka träning..

presseningar, gå över, lägga på ryggen å liknande.
gå i trånga utrymmen
gå över grejer (bommar som ligger huller om buller, bro el liknande)
häng massa plastband i en lång pinne som ni ska gå under sätt fast några band längst ut på ett spö å smek hästen med först.

Sånna grejer går att göra på stallplanen.. Du å hästen får en bättre komunikation.

Annars.. byt stall

CrazyPiggelin skrev:
tänka träning..

presseningar, gå över, lägga på ryggen å liknande.
gå i trånga utrymmen
gå över grejer (bommar som ligger huller om buller, bro el liknande)
häng massa plastband i en lång pinne som ni ska gå under sätt fast några band längst ut på ett spö å smek hästen med först.

Sånna grejer går att göra på stallplanen.. Du å hästen får en bättre komunikation.
Tyvärr inte på vår stallplan. Finns ingenstans att vara på vi har hagar och bilparkering på all yta som existerar.
CrazyPiggelin skrev:
Annars.. byt stall
Alla vägar i hela grannskapet serlikadana ut pga tjällossning. De kommer att bli bra snart igen men problemet är fram tills dess.
Igår försökte jag tömköra. Synd att ingen filmade för det hade garanterat blivit en extremt rolig film. Tänk er Shaggy som kan trassla in sig i ett dresyrspö med två långa tömmar ett spö och en häst som när hon tröttnar, blir stressad eller bara inte förstår snabbt snurrar ett varv så tömmarna ligger snyggt och prydligt runt halsen på henne. Det är helt klart säkrare att rida än detta. Får fortsätta och fundera och när jag kommit på en lösning så är nog vägarna bra igen :). Tänk om det bara kunde sluta regna.

Hästar är ju av naturen terränggående så man behöver nödvändigtvis inte vägar eller iordningställda ytor för att rida. Gläd din häst med att rida ut i naturen, det gör gott för både kropp o själ ( om hästar har nån sån!)

Våra vägar har redan torkat upp, eller ja de var torra redan för cirka en vecka sedan :love: I början var det hemskt, då gick vi på den "stora" grusvägen och på asfaltvägen för dom har bättre underlag under gruset.

finns det inget fält du kan rida på?

Nu vet jag att jag låter negativ.
Nej det finns inga fält. Det blir djupa hål i marken på gärdena om man så bara går där till fots själv. Jag vill inte ens tänka på vad som händer med en häst där också :crazy:.
Skogen vore ett alternativ om det inte vore för att skogen häromkring verkar ha fått varenda sten som låg i inlandsisen. Jag vågar inte ge mig ut i skogen förrens det har torkat upp lite så att man kan förutsätta att marken bär iallfall. Novan har åkt ner med bakbenen mellan stenar som inte syntes en gång då hade jag sån tur att det bara blev några små sår men nästa gång vet man aldrig. Så visst hästar är teränggående men det får nog vara någon måtta på terängen.
Negativa Shaggy i farten igen ;)

Liknande problem här...

Vår fina skogsslinga, som vi gjort iordning för ridning, är som en myr...klafsigt, halt och sumpigt, omöjligt att ens skritta på.
Långa skogsvägen är ok, men för att ta sig dit måste man gå längs en åker ca en km...där är sumpigt och omöjligt att ta sig fram. Alternativet, asfalterad 90-väg, känns inte så lockande...:eek:
Paddocken är blöt och tung. Stubbåkrarna sumpiga.
Återstår ca två km spikrak grusväg, fram o tillbaka :(

Vill ha mycket sol nuuuuuu!

har samma problem här.. hade en jätte fin skogsväg att rida på som man kunde ta sej till jätte fina ridvägar på.. men den har blivit förstörd av skogsmaskiner som har avverkat skogen..:( kan ta en annan väg men då blir det en smal krokig trafikerad väg som man aldrig vet vad man möter på..(lastbilar, bussar, traktorer.) finns ett ridhus jag kan åka och rida i men jag vill att min häst ska få komma ut i naturen och få lite om växling.. vill inte att han ska tröttna på att harva runt i ett ridhus..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV