Var ska jag leta?

ElektraDelight

Trådstartare
Hej alla goa & glada travmänniskor.

Jag har precis sålt min lilltös som var för liten för mig (användes som ridhäst).
Och nu ska jag då ha en ny.
Men denna gången vill jag ha en oinriden. Vill inte ta över där någon klåpare misslyckades :devil: Haha. Utan vill själv göra allt jobb.
Vet ni om de finns någon hemsida eller om de går att kontakta någon utav travbanorna i sverige för att få tag på travare som inte håller måttet och ska säljas vidare. Viss finns de drösvis med traver på tex h*stnet men dom allra flesta är redan ridna eller säljs som trav & monté hästar. De senare alternativet är lite för dyrt att köpa loss tycker jag. Och vill inte ha en riden heller som sagt. :p

Någon som har något tips om vart man kan vända sig?

Sv: Var ska jag leta?

En idé kan ju vara att du åker till de närmaste travbanorna och sätter upp en lapp/annons på fiket/hästshopen :)

köp ett föl eller en unghäst?
dom flesta travare, dom lite äldre iaf är oftast ridna.
men vissa inte. du får helt enkelt leta i hästannonser eller via kontakter.
kanske höra med något travstall.
annars vet jag inte..
endel travare som "inte duger" går ju till slakt..

Ett föl vill jag inte ha. Men däremot unghästar är utav intresse. Dock ej under 3 år.
Jag finkammar bland mina kontakter men de enda jag hitills har fått erbjudet är en stackars valack på 16 år som är så slut i sina ben så han egentligen borde få somna in. Jag vet :mad: tycker de är hemskt att friska hästar slaktas.. dock är de kanske bättre än att hamna i totalt okunniga händer & bli vandringspokal. Men endå.

Ridtravarföreningens ordförande ute på lokalnivå brukar ju få erbjudanden om hästar i bland.

Kontaktuppgifter finns ju på hemsida/or, bara ring runt och kolla! :idea:

Deras forum är endast öppet för medlemmar, men annars har säkert en del där koll på hästar också.

Lägg ut egna annonser så att den som har en travare kan hitta dig!

Jag tror att många resonerar som så att det är svårt att ens försöka sälja en oinriden travare - och rider därför in för att kunna sälja om inte hästen varit riden innan. För gudarna ska veta att det ju inte är lätt att ens sälja en inriden varmblodstravare... och vill man då hitta ett bra hem åt sin travare som inte funkar på banan så rider man nog in den för att åtminstone ha en chans.

Annars slaktar man nog, för att man inte tror att man ska kunna hitta ett vettigt hem. Men vet man då att någon letar oinriden så kanske man är beredd att åtminstone överväga saken!

Sen är ju det där med oinriden när det gäller travare lite trickigt - jag red min absolut galnaste häst för instruktör tredje eller fjärde gången jag satt på honom... :D

Inte ett fullt pass men så länge han orkade.

Är ju på gång att göra samma med fyraåringen, hon är väl förberedd med sex små ridturer och nu är det snart dags för gympa för instruktör! :idea:

Inte på måndag dock. Det kom en start i vägen...

det kan nog vara svårt att hitta en oinriden varmblods travare på annons.. dom skjuts nog ofta är jag rädd.

Jag håller på att rida in och utbilda just nu på löpande band känns det som:P just för att om dom inte håller för trav ska dom vara värda en slant så att kleti och pleti inte ska kunna köpa dom för dom kostade ju bara 3000.

Sen kan man ju hitta travare som säga vara ridna som i verkligheten är suttna på och riden rakt fram i skogen ett par gånger. det är nog enklare att hitta en häst som är riden på men ej utbildad och då sen hitta en individ som inte är felriden.

Härligt! Jag hoppas att allt går bra!!!

Du får gärna berätta vad det är för någon också. Alltid roligt att höra vad folk fastnat för, vad de tycker gör just sin häst speciell etc.

LYCKA TILL!!!

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 981
Senast: Nixehen
·
Ekonomi & Juridik Tänker att jag frågar er som vet det mesta här och har varit med om mycket.. Jag köpte en häst för 4 månader sedan som det varit en hel...
Svar
11
· Visningar
3 011
Senast: Yttik
·
R
Hästmänniskan Jag blir så förbannad ibland. Jag har två fd. travare. Jag har haft dem ca ett halvår. Inte så lång tid... Pga att vi har för många...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 038
Hästmänniskan Hej, jag har nu kommit i kvalet av valet av att gå skilda vägar med min häst. Nu är det tyvärr inte så lätt då han varit en del skadad...
Svar
9
· Visningar
3 984
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka