Personligen tycker jag att det har gått lite till överdrift i USA. Som jag uppfattat det så är showvärlden uppdelad lite i två läger, dels de som vill att hästarna ska vara så naturliga som möjligt och dels de som "gör vad som helst för att vinna" då det trots allt handlar om ofantligt stora summor och mkt presitige. En bra showhäst är värd miljoner.
Här i Sverige kör vi den naturliga varianten. Inga snittade "barbiehäst" svansar, normalskodda hästar, inga tekniska hjälpmedel som stretchies, shackles och kedjor.
Det finns tränare i USA/England som kör den snabba metoden för att få extrema gångarter med höga lyft. Och de finns de som hävdar att man med vanlig ridning (samling) kan få dem.(Alla saddlebreds har föresten inte naturligt höga benlyft, precis som alla islandshästar inte har det.) Jag har sett en privat video från en träning. Där handlade det som piskor som smällde, krus och sten som kastades i väggarna, ja tom fyrverkerier i ridhuset! Innan hästarna kommer in på banan är det populärt att droppa något (kommer ej ihåg vad) i ögononen för att tillfälligt förblinda dem. Hästar som inte ser något spetsar örenen framåt nämligen. Nu får man betänka att detta handlar om en liten klick av alla saddlebredägare men det är dessa som vinner alla stora tävlingar. Säkert lockande om man är ute efter prestige och pengar.
Angående takt på gångarterna så kan en häst som är passtaktig i tölten mycket väl vinna, tyvärr. Ofta bestämmer domarna vem som ska vinna redan när hästarna kommer in på banan kanske beroende på tidigare resultat eller vem som rider/äger hästen. (Återigen pratar vi om de största tävlingarna.)
En sak att tänka på när det gäller detta är hur det är för alla islandshästar i USA. Jag har ingen aning faktiskt men jag kan tänka mig att dessa metoder används på dem med, likaväl som på andra showraser och gångartshästar. Araber, TWH, Frieser mfl.
Men som jag sa, här i Sverige har vi haft tur. Först och främst så ska vi tacka dem som började importera hästar. De tog hit riktigt bra hästar. (Vilket har gjort att lilla sverige faktiskt har fött upp och exporterat en häst TILL USA, en häst som nu gör succé där.) För det andra så har vi fått en mkt bra Amerikansk tränare som anser att man inte behöver konstgjorda metoder för att träna hästarna.
Många Saddlebreds som tävlas i western är sådana hästar som inte har de typiska lyften i gångarterna. Men visst är de välputsade, det är vax, hårspray, pälsglans, hovlack för hela slanten. Sticker det ut ett hårstrå är du körd.
National Showhorse? Är det en saddlebred/Arab du menar?