Var sitter gångarterna?

Nu finns det ju olika åsikter kring om passen hänger ihop med tölten eller inte. Kanske finns det inte rätt eller fel där heller, utan att både passanlaget och ett "gångartsanlag" påverkar tölten?

Jo, det där med att få tölt för att man avlar på snabbhet i trav (eller pass!!!) kan nog stämma, eftersom de riktigt, riktigt snabba trav- och passhästarna faktiskt har en lätt taktförskjutning åt fyrtakt (alltså inte ren tvåtakt).

Jag har för övrigt sett resultatet av en travar-/hopphästkorsning. Den reds i Grand Prix av Hervé Godignon för ett tiotal år sedan när jag var på Gothenburg Horse Show och tittade. Den var tillräckligt bra för att placera sig, och genomförde hela ärevarvet i en imponerande trav! Jag minns hästen som rätt liten och inte särskilt snygg, men mycket vig och smidig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 003
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Träning Hur ska jag stärka galoppen på min häst? Hon springer iväg och/eller lägger sig i pass direkt. Har aldrig kunnat galoppera någon...
Svar
8
· Visningar
1 582
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 394
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30