var sitta in vagn??

MittNyaJag

Trådstartare
Nu har jag varit förvirrad tillräckligt länge!
på vliken sida ska man egentligen sitta i rockarden/på kuskbocken??

Har sett bilder där kusken sitter på bägge sidor..
Min piskhållare sitter på höger sida så då borde man ju sitta där, Men jag tänker ju lite "åka bil", och då sitter man ju på vänstersidan..

Vad är rätt? Finns det nått rätt??

Sv: var sitta in vagn??

När jag lärde mig köra, skolkörning, satt jag alltid på höger sida och har fortsatt att sitta så :smirk:
Men ofta är jag själv då sitter jag i mitten :D

/L

Höger sida, när vi sitter två.
Om jag kör själv sitter jag i mitten.

När jag kör travare finns det inte så mycket att välja på :D

Jag har av en duktig brukskörningskusk fått lära mig att (och varför) kusken sitter på höger sida;
Medhjälparen sitter då på vänster sida, och ska vara på hästens "trafiksida" om han/hon behöver rycka in, och ska inte heller hamna i diket när han/hon hoppar av!

Jag tänkte förut lite som du, bilkörning, jag vill själv sitta närmast trafiken, men jag försöker lära om!
Nu har det mest blivit släde och kälke och då ger det sig självt :)

Lotta

Man sitter på högersidan, förr var det ju vänstertrafik. Men Körningen är ju ibland lite för traditionell, så kusken ska fortfarande sitta på höger sida.

När jag kör på väg sitter jag i mitten eller på vänster sida, eller egentligen så var det så jag brukade sitta, nu ser jag ju över hästen så nu sitter jag på höger. Ibland i mitten så man har hela soffan för sig själv!

*kl*
Det har inget med trafiken eller tradition att göra över huvud taget..
Att man sitter på höger sida beror på att vänsterhanden är "tömhanden" och då kommer tömmen att gå mera rakt bakåt än om man sitter till vänster.

Jag tror , och har hört, att det kommer av båda anledningarna. Bra du sa det om tömhanden.

fast, det spelar ju ingen roll om handen är rakt bakom hästen då tömmen löper genom tömringarna och inte nuddar halsen. Det ser bara så mycket bättre ut!

Sant att det inte spelar roll för hästen men för kusken... Testa skillnaden får du se hur mycket känsla i handen som går förlorad.. Ju rakare tömmen går desto bättre känsla i handen.

Jag ska testa! Jag kör inte så ofta med en hand, bara när jag är lat och läser tiddningen med den andra, eller jag ska vinka som drottningen :)
Ska ta tag i enhandsfattningen nu, jag vill ju nån gång tävla msv.

Peronligen tycker jag det är för svårt att jobba med pisken på rätt sätt om man kör med tvåhandsf. Oavsett om man kör msv eller nsv

Man kan väl sitta var som... själv brukar jag vara noga med att åtmistone sitta bakom hästen :rofl:

Har det inte nåt med piskhanden att göra också?

*kl*

Tack för massa svar!
Nåväl, då ska jag glömma bilkörningen bakom hästen och fortsätta sitta på högersidan där jag når åt pisken ur piskhållaren. :)

Jag vet att jag har sett det på Öland en gång det var kulturdagar och de hade "åka häst och vagn" körning... Frågade aldrig någon av dem som körde varför de satt på fel sida... Men det kanske har med inavelsön att göra... :smirk: Annars så sitter ju kusken på tjugan på fel sida.... Jag brukar reta mig på det ibland...

Pinge skrev:
Peronligen tycker jag det är för svårt att jobba med pisken på rätt sätt om man kör med tvåhandsf. Oavsett om man kör msv eller nsv

Jag håller med! Brukade ta hjälp av klubbkuskarna när jag övade piskföring på hästen, de höll i pisken och jag styrde och så sa jag till Nu, Nu, nu när de skulle dutta :) Inget att rekommendera, men alla är vi nybörjare i början.

Jag bruk sitte på vänstre side. Jag tyck det är lättere att hytte me käppa när det kommer fartdårer.:mad:

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
486
Senast: yamyam
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 555
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 616
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
878
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka