Sv: Var på hästens rygg vill ni ha vikten? Skillnad barockt/vanligt?
Visst är det spännande! Det har faktiskt gjorts en hel del biomekanisk hästforskning på senare år på flera håll i världen. Det pågår också spännande projekt, finansieringen är väl tyvärr det som sätter stopp för en hel del.
Jag håller helt med dig att mycket forskning som gjorts inte är gjord på ett sätt man önskar, har bland annat läst det du menar av Clayton.
Man kan dock tolka det på lite olika sätt - det hon gjort är ju egentligen inte annat än att visa att just de hästar hon undersökt - Rembrandt mfl. inte samlar sig på det sättet, och det kan vara en väg till att öppet ifrågasätta bedömningen av samling på de internationella dressyrbanorna idag...
Det finns många där ute - även forskare - som ifrågasätter om idealen på dressyrbanorna egentligen är de ideal klassisk dressyr förespråkar eller om det gått snett någonstans till hästens nackdel. Hoppas att fler får pengar till forskning av detta slag! Intresse finns, det är finansiering som är ett problem.
Kom ihåg att användandet av bra metoder för mätningar på ridhästar inte är så gamla. Forskning är ett trögt maskineri, och resultaten tar tid.
Se till att fortsätta tydligt påpeka för alla att samarbete önskas mellan andra än pristagarna i stora mästerskap och forskare, för att se om kanske en annan bild av samling kan ses! Din hemsida till exempel är ett jättebra exempel! Det går även utmärkt att kontakta häströrelseforskarna vid SLU - om du har förslag på folk och hästar som skulle kunna tänkas ställa upp för mätningar så finns det ofta studenter som behöver exjobb tex och kan göra mindre pilotstudier. Kommer det fram intressanta fakta i en sån kan man få dem att inse att det är värt att se det från ett annat håll med andra hästar i stora studier.
Det finns kraftmätningsstudier som visar ökad vikt på bakdelen vid samling, ibland får man lirka ut små delar ur forskning för att lyfta fram det man tycker är viktigt. Det finns till en exempel studie gjord på gramantygelns inverkan (SLU), där kan man när man läser bortse från gramanen och faktiskt se ökad vikt på bakdelen vid ökad samling.
Noir skrev:
Det här låter ju väldigt intressant! Var kan man få tag i denna utgåva utan att ruinera sig? Sånt här kan ju vara viktigt.
Jag har kopierat artiklar ur den på KC-biblioteket på Ultuna. Man kan beställa kopior där och få skickat, men vill man kopiera hela tjänar man nog på att åka dit och göra det själv om det inte är för långt bort.
Jag har läst en massa andra sådana forskningsrapporter också, och en sak de har gemensamt är att de vill komma med revolutionerande "tvärtom-resultat" för att kunna chocka världen och få all uppmärksamhet riktad på dem och deras institut, och antagligen dra in mer pengar till forskningen. Man blir luttrad efter ett tag.
Det är otroligt viktigt att inte köpa allt rakt av!! Man ska absolut ha sund skepsis!
Jag anser väl i och för sig att en hel del myter från gammal litteratur gärna kan ifrågasättas med lite ny forskning. Det finns ju så många där ute som fortfarande tror att hästen är samlad när den har ett par hovars övertramp, fasten andra bakbenet är långt långt bakom hästen.
Om det nu skulle vara så att ländryggen är "stabilare", hur kommer det sig då att vi inte sadlar där?
Var hästen vill ha oss och var vi gör minst skada på ryggen är nog beroende av väldigt många fler faktorer än stabilitet. Det finns forskare som vill studera sadlars inverkan mer ingående tex, det kommer nog så snart pengar finns.
Hur kommer det sig att de något för långa sadlarna klämmer där, och hur kommer det sig att om hästen svankar under sadel så är det i ländryggen problemen uppstår?
Ja det är en helt befogad fråga som det ännu bara finns spekulativa svar på. Möjliga anledningar finns en hel del. Mina egna spekulationer som inte ska betraktas som annat än just såna
: ofta är det nog punkttryck som är ett problem, musklerna i den regionen har mycket viktig stabiliserande verkan på ryggraden, och reflektoriskt sänker hästen ryggen vid tryck här. En sak till är att man i bakre bröstryggen och främre ländryggen har ett känsligt "omslagsställe" i vridningen som uppstår till föjld av hästens diagonala benförflyttning.
Kan det vara så att undersökningshästarna ridits, som så vanligt, med sänkt (redan maximalt sträckt) ländrygg och gått på bogarna i rörelserna så mycket att skumprörelserna tagits ut som vridning i bröstryggen?
Jag refererar till naturliga/möjliga rörligheten i ryggen i studier på hästar utan ryttare. Annan publicerad forskning om just rörligheten i ryggen finns inte än vad jag har sett.