Vår och sommartråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu ligger det väldigt nära till hands att sluta rida fälttävlan och börja med hoppning, fy fan vad tragiskt med 2 dödsfall på samma dag. Känns inte helt roligt att rida fälttävlan i morgon.

@fio Ja usch och fy vad hemskt :( Hörde om det efter att jag ridit terrängen idag, kanske var bra. Men klart du ska rida!

pict3262_539cc7dcddf2b33bcd359092.jpg

pict3274_539cc7e12a6b22538527f9b0.jpg

Idag skedde vår "debut", första starten på 6år och vi har ridit 2 debutanter för 6år sen då.. Dressyren OK och jag tog med mig den lydiga dressyrgaloppen in på hoppbanan och satt bara helt passiv så fick därför ett stopp på ett pyttelitet räcke. Min hopphäst...suck vad arg jag blev på mig själv. Det grämer mig anings ännu lite mer i efterhand för utan det hade jag kommit 5:e placerad. Nu kom vi precis utanför..Men var felfri i terrängen, hon gick heelt super.
pict3252_539cc7db9606ee23e34382ac.jpg

Nu rider Fio om 15 min..om hon inte har bangat ur....det hade hon inte när jag lämnade henne i Tågarp för någon timme sen. Men med den 100 cm-banan hade jag bangat ur redan på hinder nummer 2....

Tragiska olyckor som skedde igår :(

@fio Ja usch och fy vad hemskt :( Hörde om det efter att jag ridit terrängen idag, kanske var bra. Men klart du ska rida!

pict3262_539cc7dcddf2b33bcd359092.jpg

pict3274_539cc7e12a6b22538527f9b0.jpg

Idag skedde vår "debut", första starten på 6år och vi har ridit 2 debutanter för 6år sen då.. Dressyren OK och jag tog med mig den lydiga dressyrgaloppen in på hoppbanan och satt bara helt passiv så fick därför ett stopp på ett pyttelitet räcke. Min hopphäst...suck vad arg jag blev på mig själv. Det grämer mig anings ännu lite mer i efterhand för utan det hade jag kommit 5:e placerad. Nu kom vi precis utanför..Men var felfri i terrängen, hon gick heelt super.
pict3252_539cc7db9606ee23e34382ac.jpg

Man kanske ska läsa på rätt resultatlista innan man åker hem. haha en 7:e placering blev det! :D

Senast ändrad:
@Hippocampus Näe, hon bangade ur på första hindret istället...:D Skämt åsido, det är helt värdelöst när de inte gått igenom reglerna noga med hinderdomare innan terrängen. Eftersom det inte finns några straffområden längre så är det ju ÄNNU viktigare att de vet om att det är "ok" att hoppa o skutta bäst man vill så länge inte anridning mot hinder är gjord. Att åka så långt, vänta hela dagen och sen inte ens få hoppa första hindret är väl ett sånt antiklimax att hälften kunde vara nog.

Kan inte med ord uttrycka vad sorgligt det var med olyckan i Luhmülen. Det andra var ju en hjärtattack och kunde hänt varsomhelst tydligen och likadant m hästen som dog, tydligen aorta som brast och även det kan hända närsomhelst, naturligtvis lika sorgligt för det.

Ojdå, då vill jag ha en rapport från Fio, eller om hon fortfarande är förbannad?.......

Jag har inte sett en 100-bana på det här viset innan, det kanske bevisar hur länge sen jag gick en terrängbana (undra om det inte var i Bunge 1995) :D Men redan på hinder nummer 2 och sen till 3an, trodde jag verkligen inte skulle finnas i en sådan lätt klass. Sedan var det ett hinder på en kulle, vet inte vilket nummer, samma sak där, vi pratar om en 100-klass! När jag såg denna banan insåg jag att hade jag ridit på den banan jag har utanför dörren hade jag inte haft en chans på denna banan, "vår" bana (som inte har tävlingar) är alldeles alldeles för enkel.

En tjej ramlade av i 1*. Problemet var ju att hon hade problem innan på banan (antar jag) då ryttaren efter låg hack i häl, det var några sekunder mellan de. Så stannade denna häst, hon fick rida om hindret och föll. Ryttare nr 2 fick göra volt på volt. Ambulansen kom, hästen fångades in en bit bort. Men tävlingen stoppades inte så då kom ju ryttare nr 3 och publik fick skrika stopp till henne, där ryttare nummer 2 också var och gjorde volter (på hoppbanan). Tjej nummer 1 lämnade banan gående själv (puh!), men då hade ryttare nr 2 försvunnit (?) och plötsligt satte ryttare nummer 3 fart igen och hoppade. Fortfarande helt tyst från speakern.

Alltså, brukar det gå till så? När jag hängde på tävlingar (för längesen) var det inte såhär, men jag kanske är för gammal för mitt eget bästa :D

Men pucko @Hippocampus jag skrev i 06 tråden om vad som hände och taggade in dig där.
Angående det där fallet så var det fel, ryttaren som var hack i häl hade inte kommit iväg i starten och hade bett om att få hänga med på släptåg men när dom kom in på hoppbanan och hon ramlade av fick även hon lämna banan.

Nej klart det ska framgå att dom stoppar starten när någon ramlar av, ambulansen kör dit och en häst är lös, särskilt då det händer så tidigt på banan.

Nej banan var ingen lätt 100 klass, tror tom Ljuslingsbacken ligger i lä där. Om vi tar vattnen som jag frågade om innan så såg det ut så här denna gången: I första nya vattnet hoppade man stock och landade på grus och sen red man bara igenom vattnet och andra vattnet kom man ner för den där backen till det gamla mörka vattnet och där var det ihopp över stock och sen ett smalhinder som b-hinder, tveksamt om vi kommit över där, särskilt som min häst uppenbarligen är känslig för att hoppa in i mörker och skuggor som det blir när man kommer in under en dunge... men det här är så häftigt med ft att man verkligen lär känna sin häst på alla möjliga konstiga vis man inte tänker på annars. Hindret i Askim som vi fick stopp på och jag undrade varför i hela friden han stannade där för, låg oxå under en liten dunge.

Senast ändrad:
@Hippocampus Näe, hon bangade ur på första hindret istället...:D Skämt åsido, det är helt värdelöst när de inte gått igenom reglerna noga med hinderdomare innan terrängen. Eftersom det inte finns några straffområden längre så är det ju ÄNNU viktigare att de vet om att det är "ok" att hoppa o skutta bäst man vill så länge inte anridning mot hinder är gjord. Att åka så långt, vänta hela dagen och sen inte ens få hoppa första hindret är väl ett sånt antiklimax att hälften kunde vara nog.

Eller hur... men tur ÖD såg allt och erbjöd mig att rida om, om jag nu hade orkat ladda om och rida en timme senare vill säga... vafan tror dom, här är det med nöd och näppe man orkar ladda till EN tävling, att dessutom göra om helvetet är mer än jag klarar av :D

Eller hur... men tur ÖD såg allt och erbjöd mig att rida om, om jag nu hade orkat ladda om och rida en timme senare vill säga... vafan tror dom, här är det med nöd och näppe man orkar ladda till EN tävling, att dessutom göra om helvetet är mer än jag klarar av :D
Äsch, dom kan väl inte veta att du är gammal o orkeslös???:devil:

Jag och min lilla bruna vän ska på våran första terrängträning nästa vecka! Ska bli jättespännande! Vi har inte hoppat ordentligt på ett år utan mest skuttat någon stock och vatten i skogen och lite sockerbitar i paddocken så något ringrostiga är vi ;)

Vad ska man ha på hästens ben och på sig själv? Vi ska bara hoppa småhinder av lite olika karaktär, använder aldrig benskydd annars men ska jag brodda så vill jag ha något på benen iallafall, kan man ha vanliga senskydd och gummiboots? Ska man själv ha säkerhetsväst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 576
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 380
Senast: pews1972
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Träning Eller jag vet inte? Om man en period i livet inte hinner utbilda sin egna häst, måste man då lämna iväg den för utbildning? Eller kan...
Svar
4
· Visningar
1 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka