Var köpa draglinor?

gadriel

Trådstartare
Ska snart börja köra med min rockard och vi ska fixa svängel på den men nu undrar jag var vart jag ska köpa draglinor?

Baksele tänkte jag passa på att köpa på börjes för jag ska dit om ett par veckor och funderar på om deras nylondraglinor är ok eller om det är ren skit, de var ju väldigt billiga om man jämför med de i läder.

Min ekonomi är inte den bästa nu så jag kan inte lägga massor på draglinor, nu i början ska jag bara använda dem till väldigt lätt körning med rockarden och även om man kan köra utan vill jag ändå göra rätt från början.

Finns det annars någon annan som säljer draglinor (helst inte i läder) till överkomligt pris eller finns det något bra rep man själv kan göra dragläder av som håller? Splitsa vet jag hur man gör, iaf lite enklare som på grimskaft.

/Fia som längtar efter sin nya körhäst :bump: :bump:

Sv: Var köpa draglinor?

gadriel skrev:
Ska snart börja köra med min rockard och vi ska fixa svängel på den men nu undrar jag var vart jag ska köpa draglinor?

Baksele tänkte jag passa på att köpa på börjes för jag ska dit om ett par veckor och funderar på om deras nylondraglinor är ok eller om det är ren skit, de var ju väldigt billiga om man jämför med de i läder.

Min ekonomi är inte den bästa nu så jag kan inte lägga massor på draglinor, nu i början ska jag bara använda dem till väldigt lätt körning med rockarden och även om man kan köra utan vill jag ändå göra rätt från början.

Finns det annars någon annan som säljer draglinor (helst inte i läder) till överkomligt pris eller finns det något bra rep man själv kan göra dragläder av som håller? Splitsa vet jag hur man gör, iaf lite enklare som på grimskaft.

/Fia som längtar efter sin nya körhäst :bump: :bump:

Om du inte har råd att köpa ett par i läder, vilket jag förstår, om du inte har.
Så köp du dem i syntet från börjes, det räcker ju som "början" . Sen om du vill fortsätta och börja tävla så småning om så är dem inget att rekomendera, dommarna är inte så förtjusta i dem.:angel:
Rep är inget att rekomendera.
Tänk bara på att draglinorna i syntet kan skava på hästen så att du ser efter ordentligt där linorna ligger mot hästen!

Lycka till med din nya körhäst!

linneaforss skrev:
Om du inte har råd att köpa ett par i läder, vilket jag förstår, om du inte har.
Så köp du dem i syntet från börjes, det räcker ju som "början" . Sen om du vill fortsätta och börja tävla så småning om så är dem inget att rekomendera, dommarna är inte så förtjusta i dem.:angel:
Rep är inget att rekomendera.
Tänk bara på att draglinorna i syntet kan skava på hästen så att du ser efter ordentligt där linorna ligger mot hästen!

Lycka till med din nya körhäst!

Oki, får nog bli ett par sådana att börja med då. Ska försöka göra svängeln så bred som möjligt så de inte ligger emot pållan.

Så rep är inte bra, tänker på de där gamla grova som en vän har till mig som kör väldigt mycket, tyckte de såg bra ut men de kanske dom inte är.

Vill helst ha läder sedan men nu som sagt är det lite tajt att ha råd till det, ska man sedan beställa bra kavlité så kostar de ju en hel del.

Tack! Ska bli så himla spännande!

Hej. Snål (ekonomisk) som jag är så vet jag att billigaste bakselen finns på granngården, måste beställas, om inte börjes har nåt nytt förstås.
Billigaste draglinan får du av båtrep och en hake i var ände. Jag använde det ett tag och var hur nöjd som helst. Nackdelen är att om du inte har travbrösta kan du inte justera draglinan. Vad hade du för sele?

Hellre rep än nylon då det bränner. Men jag kan ändå hållbarhetsmässigt rekommendera Börjes nylondraglinor för jag har själv haft dem till min shettis.
Kan du splitsa så tycker jag du ska göra egna! Den som skrev att rep inte är bra, varför?

snigelfarmor skrev:
Hej. Snål (ekonomisk) som jag är så vet jag att billigaste bakselen finns på granngården, måste beställas, om inte börjes har nåt nytt förstås.
Billigaste draglinan får du av båtrep och en hake i var ände. Jag använde det ett tag och var hur nöjd som helst. Nackdelen är att om du inte har travbrösta kan du inte justera draglinan. Vad hade du för sele?

Hellre rep än nylon då det bränner. Men jag kan ändå hållbarhetsmässigt rekommendera Börjes nylondraglinor för jag har själv haft dem till min shettis.
Kan du splitsa så tycker jag du ska göra egna! Den som skrev att rep inte är bra, varför?

Aha, då ska jag prata med granngården då, är kvalitén ok också?

jag har loksele så jag kan inte justera men jag fundera på om man kan splitsa fast ett schackel i ena änden och sedan fästa en länk där i så man kan reglera längden med hjälp av länken. Vad tror du om det?

Hur grovt måste båtrepet vara för att det ska hålla?

Det blir skrammligt med länk (och även med seltunga+selpinne) så därför gjorde jag om mina draglinor (hade rep med länkar i slutet) :D
Annars kommer det nog att fungera bra skulle jag tro! :)

Kvaliteten duger nog på bakselen, men hör efter iaf!
Om du har stor/kraftig häst vet jag inte om den passar eller om den håller vid tyngre arbeten så som skogskörning.

/L

snigelfarmor skrev:

Fast jag har sett någon modell gjord av rep, "hemmagjord" med någon grej på som gör att man kan justera längden på draglinorna.
Kan kolla uppvad det var, för det såg rätt smart ut. :idea:

Skuylle tro att det fungerade ungerfär som man justerar gjordarna på ett hästtäcke, men för rep och starkare då.

Jag har de i läder från börjes, om du har råd så rekomenderar jag dem. Väldigt mjuka och fina i lädret.

skogstomten skrev:
Fast jag har sett någon modell gjord av rep, "hemmagjord" med någon grej på som gör att man kan justera längden på draglinorna.
Kan kolla uppvad det var, för det såg rätt smart ut. :idea:

Skuylle tro att det fungerade ungerfär som man justerar gjordarna på ett hästtäcke, men för rep och starkare då.

Ja gör det! Låter ju jättebra!

Asfolath skrev:
Jag har de i läder från börjes, om du har råd så rekomenderar jag dem. Väldigt mjuka och fina i lädret.

Tack, bra att veta. Har tänkt köpa dom så fort jag har råd men nu får jag först köpa en ordetnlig baksele istället och en budgetavriant på draglinor så hinner jag spara undan till draglinor ganska snabbt tror jag.

Liknande trådar

Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 560
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist