Var kan man lära sig mer?

L

Loveme2

Jag är elva år. Jag har inte tänkt att bli medryttare nu men kanske senare, ja och då är min fråga: Var kan man lära sig mer? Jag går på ridskolan och rider som vanligt men jag vill lära mig mer inom hästvård. Jag har såklart den typiska jag-vill-ha-en-egen-häst drömmen, men jag blir galen men vi lär oss bara hästens färger om och om igen!:mad:

Hoppas ni svarar!

MvH Loveme2

Sv: Var kan man lära sig mer?

Kan du inte prata med din ridlärare och säga samma som du gjort här och förklara att du vill lära dig mer. Kanske kan du få komma till stallet andra dagar, eller tidigare, så att du kan vara med vid mockning, utfodring osv.

I mitt gamla stall drevs det en ridskola som hade ett skötarsystem där det var en skötare på varje häst och dessa skötare "utbildade" nya skötare, som senare avlöste dem osv.

Det är viktigt att kunna ta hand om hästen, börja med att bli skötare på någon av hästarna. Kanske någon privatryttare som vill ha någon skötare.

Det finns en hel del böcker på bibloteket om hästar och hästvård. Gå dit och låna böcker.. Många fakta böcker är skrivna för vuxna läsare, så en del kan vara "tungläst", men det finns även för unga läsare. Fråga biblotekarien om hjälp..

Våga också fråga folk vad och varför dem gör si eller så med hästarna på ridskolan, eller vad och varför hästen har viss utrustning.. Fråga din ridlärare om teorilektioner i just hästens skötsel, utrustning och hästvård. Många ridskolor har även helgläger för just praktik i hästskötel..

Det där med att bli skötare åt nån häst på ridskolan låter ju super kul! det skulle varit kul att göra när jag var i din ålder, fråga om det.
ja och kom tidigare till ridskolan, var där mer och FRÅGA om allt!
det lär du dej mest på, finns inget så kul och intressant som att fråga om allt! jag lovar, jag gör det med varje dag.
trots att jag är 20 och ridit större delen av mitt liv!
LYCKA TILL TJEJEN!

Prata med din ridlärare!

Ingen blir så lycklig som ridskole personal när ungarna verkligen vill lära sig något teoretiskt:love:

På den ridskola jag jobbade på så hade vi skötarsystem där alla som ville bli skötare fick gå en kurs först, det var uppskattat!

När de gått den första kursen så var det några till och sen var det givetvis så att jag frågade vad de ville lära sig!

Jag hade både foderlära och foderstats uträkning med elvaåringar!

Att lära sig hästens färger gång på gång låter ju så lagom kul:cool:

Sen är det inte dumt att fråga:love: fråga fråga fråga!!!!!

Du kommer lära dig massor:)

Kolla runt i din omgivning, kanske finns det någon som vill bli din mentor!

En intresserad tjej får alltid lära sig mycket! Och får göra alla roliga och mindre roliga:angel: saker.

Läs allt du kommer över!
Det finns massor av bra litteratur om hästar på biblioteket!

Jag kan bli din mentor xD
Nää men om det är något du vill fråga kan du bara PM:a mig så svarar jag!
Jag älskar att läsa böcker och har gjort det större delen av mitt liv och minst hälften av de böckerna är häst böcker med tips på hur man sköter hästev osv så om du vill veta någon bra bok PM:a :D:D

Hade inte du en sköthäst? Hur har du gjort med den?

En sköthäst är ju annars ett väldigt bra sätt att lära sig mer... speciellt om du hittar en där du kanske har lite stöd och hjälp av ägaren så att du verkligen LÄR dig något också!

Jag hade varken möjlighet till ridlektion eller sköthäst när jag var yngre - och då läste jag böcker som bara den:)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 414
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar