Var i Stockholm vill man bo?

Rosett

Trådstartare
Trivs inte i nuvarande bostad så funderar lite på att byta den (hyresrätt) till något annat. Vet inte vart jag vill flytta. Vet inte om jag vill flytta.

Några idéer om lämpliga områden?

Lugnt område, inte nära ljudliga verksamheter.
Budgethyra, har låg inkomst.
Närmare naturen, med gångstigar/cykelvägar.
Nära mataffär och kommunikationer.

Hmm… helst vill jag kanske bo på landet men det blir krångligt med kommunikationer, har inte körkort.

Östermalm vore fint (=nära Djurgården) men finns väl inte många billiga hyresrätter där(?)

Står i kö på Ekerö, Tyresö(?), nynäs och Norrtälje men kan som sagt göra ett byte så köar mest för säkerhets skull.

Vill nog helst bo kvar i stan än så länge iallafall.

Eller vet inte. :arghh:

Suck. :(
 
Trivs inte i nuvarande bostad så funderar lite på att byta den (hyresrätt) till något annat. Vet inte vart jag vill flytta. Vet inte om jag vill flytta.

Några idéer om lämpliga områden?

Lugnt område, inte nära ljudliga verksamheter.
Budgethyra, har låg inkomst.
Närmare naturen, med gångstigar/cykelvägar.
Nära mataffär och kommunikationer.

Hmm… helst vill jag kanske bo på landet men det blir krångligt med kommunikationer, har inte körkort.

Östermalm vore fint (=nära Djurgården) men finns väl inte många billiga hyresrätter där(?)

Står i kö på Ekerö, Tyresö(?), nynäs och Norrtälje men kan som sagt göra ett byte så köar mest för säkerhets skull.

Vill nog helst bo kvar i stan än så länge iallafall.

Eller vet inte. :arghh:

Suck. :(

Jag har bott i Gröndal (älskade) Aspudden (också bra, men var innan det blev hipstercoolt) och Södermalm. En snabb vända i saltsjö-Boo (hatade).
 
Jag har bott i Gröndal (älskade) Aspudden (också bra, men var innan det blev hipstercoolt) och Södermalm. En snabb vända i saltsjö-Boo (hatade).
Har funderat på Aspudden och Gröndal men vet inte vad jag vill.
Bodde i Saltsjöbaden för länge sen, fint men har dåliga minnen därifrån plus gillade inte allt vatten
 
Har funderat på Aspudden och Gröndal men vet inte vad jag vill.
Bodde i Saltsjöbaden för länge sen, fint men har dåliga minnen därifrån plus gillade inte allt vatten

Jag tycker bättre om Gröndal, älskade min ”lilla” tvåa där. Så himla fin. Och kalasfina promenadområden, samma som Aspudden med vinterviken men dessutom promenadavstånd till Stora Essingen.

Årsta gillar jag också, charmigt och lagom hippt.
 
Trivs inte i nuvarande bostad så funderar lite på att byta den (hyresrätt) till något annat. Vet inte vart jag vill flytta. Vet inte om jag vill flytta.

Några idéer om lämpliga områden?

Lugnt område, inte nära ljudliga verksamheter.
Budgethyra, har låg inkomst.
Närmare naturen, med gångstigar/cykelvägar.
Nära mataffär och kommunikationer.

Hmm… helst vill jag kanske bo på landet men det blir krångligt med kommunikationer, har inte körkort.

Östermalm vore fint (=nära Djurgården) men finns väl inte många billiga hyresrätter där(?)

Står i kö på Ekerö, Tyresö(?), nynäs och Norrtälje men kan som sagt göra ett byte så köar mest för säkerhets skull.

Vill nog helst bo kvar i stan än så länge iallafall.

Eller vet inte. :arghh:

Suck. :(


Jag vill slå ett slag för Hässelby. Det kommer att byggas ett förhatligt lägenhetsområde vid ett av Hässelby villastads finast områden (Riddersvik) 100 meter från stall och hagar. Tråkigt för oss som bor här att det byggs sönder, men det kommer bli superfint för de som flyttar hit. Vissa hus kommer vara hyresrätter.
 
Billigt kan du nog glömma, men östra Kungsholmen är jättefint med allt vatten och grönområden + nära till allt.
 
Jag är 100% fel person att ge råd om innerstan (pga kan knappt tänka mig värre än att bo där 😅) men mindre centralt har jag tips att bidra med!

Jag gillar Alvik mycket, och med gröna linjen utåt Vällingby finns många trevliga områden. Samma sak från Sandsborg utåt Farsta, bland annat Hökarängen är jättemysigt. Längs de andra gröna linjerna söder om stan gillar jag Sockenplan, Svedmyra, Stureby, Bandhagen, Björkhagen och Bagarmossen.

Längre ut från stan skulle jag kika närmare på till exempel Kallhäll, Kungsängen, Krigslida eller Tungelsta.
 
Områdena runt Järvafältet, ffa på Akallagrenen, har det du söker. Lantligt med närhet till djur och natur inklusive flera stall, billigt, bra kommunikationer och affärer. På nolltid cyklar du till norra delen av järvafältet där det finns fantastiska strövområden och där man slipper trängas med tusen andra söndagsflanörer (Djurgården...;))
 
Östermalm vore fint (=nära Djurgården) men finns väl inte många billiga hyresrätter där(?)

Östermalm har faktiskt rätt många hyresrätter och inte extremhyror men då krävs det ju att du har något väldigt bra att byta med. Det är ju hela grejen med att byta, bägge parter ska känna att de gör ett bra byte. Visst kan ngn som sitter på en billig hyresrätt på Östermalm vilja flytta nånstans längre ut, kanske nära naturen, men det måste ju mötas upp med nåt slags topp-läge eller typ lantlig idyll kanske?
 
Vad har du att byta med? Börja där och kolla av bytesmarknaden! :)
Ett rum med kokvrå på inom tull. Hyran är än så länge under 5000:- så skulle tro att den är attraktiv t.ex. för nån yngre som vill flytta in till stan.

Jag har inte kommit så långt tankemässigt att jag är redo att annonsera. Brukar kolla lite annonser men de flesta vill byta till större.

Det är så krångligt och dyrt att flytta så jag gör nog det bara om jag hittar stället med stort S.
 
Det är nog jättebra att börja med att kolla vad folk har och vad de vill byta till för att skapa sig en uppfattning. Ang innerstan så beror det ju jättemkt på läge, tex Birkastan är nog lättare att byta bort än tex Södra Stations-området. Sekelskifte troligen lättare än skokartong. Gissar att läge/skick/charm/byggår spelar in.
Folk som redan sitter på ett kontrakt är ju mer kräsna än någon som inte har något att byta med :)
Kan du tänka dig att betala mer i hyra är det nog dock många som vill byta till en mindre lägenhet med bra läge och lägre hyra. Kanske sitter ngn på en charmig låt säga tvåa lite utanför stan och vill komma in till city och kan tänka sig att bo mindre mot en lägre hyra?

Men allt är ju bara spekulation, så länge du inte rekar bytesmarknaden mer konkret och ser vad folk är ute efter!
 
Ett rum med kokvrå på inom tull. Hyran är än så länge under 5000:- så skulle tro att den är attraktiv t.ex. för nån yngre som vill flytta in till stan.

Jag har inte kommit så långt tankemässigt att jag är redo att annonsera. Brukar kolla lite annonser men de flesta vill byta till större.

Det är så krångligt och dyrt att flytta så jag gör nog det bara om jag hittar stället med stort S.
Vad gäller byte så tror jag att det är lättast om man letar efter något som är väldigt olikt det man har. Jag tittar på bytesannonser ibland, för skojs skull, och konstaterar att jag vill ha ungefär det jag redan har. Och de som vill byta bort något liknande har antingen jättemycket högre hyra än jag har eller vill ha något med väldigt mycket lägre hyra än jag har.

Så har du en etta med kokvrå får du nog leta efter minst en tvåa.
 
Vad gäller byte så tror jag att det är lättast om man letar efter något som är väldigt olikt det man har. Jag tittar på bytesannonser ibland, för skojs skull, och konstaterar att jag vill ha ungefär det jag redan har. Och de som vill byta bort något liknande har antingen jättemycket högre hyra än jag har eller vill ha något med väldigt mycket lägre hyra än jag har.

Så har du en etta med kokvrå får du nog leta efter minst en tvåa.
Jo, jag har också lagt märke till det. Plus att de flesta som har en 1:a eller 2:a med låg hyra söker oftast efter en 3:a-5:a
Skulle gärna ha en tvåa men har inte råd med så mycket högre hyra än nu. Isåfall måste jag flytta till tex Haninge, Tyresö, Norrtälje etc. där tvåorna har lägre hyra än här.
Är rädd att jag ska ångra mig och då blir det svårt att kunna flytta in till stan igen.
 
Gröndal, Aspudden, Mälarhöjden, Årsta (inte Årstaberg utan Årsta torg) och Björkhagen är mina favoriter. Trevlig stämning och nära natur och grönområden. Kan inte ge tips om innerstaden pga kan ej tänka mig något värre än att bo där :D
 
Du kan väl göra lite t-banesightseeing någon dag och se dig omkring? Helst när det är fint väder, för de flesta områden ser så dystra ut den här tiden på året.

Jag har bott i Blackeberg i Bromma och kan verkligen rekommendera det. Där finns fortfarande mycket hyresrätter. Den mesta bebyggelsen är från 50-talet. Blackeberg är jättelugnt (även om ryktet säger annat, pga hur det var på 80-talet!) och bebos mest av barnfamiljer och äldre. Blackeberg kallas för ”staden i skogen” pga att man bevarade mycket natur när man byggde stadsdelen. Det finns tre naturreservat inom promenadavstånd liksom flera badplatser. Det är också promenadavstånd till Vällingby centrum med butiker, bio mm. Och så ligger det ju längs t-banan som är ett hyfsat driftsäkert transportmedel med hög turtäthet - en sån sak som man ofta inte värdesätter högt nog förrän man flyttar därifrån.

Jag har mycket begränsad erfarenhet av södra sidan av stan men Gröndal och Björkhagen har sett väldigt trevligt ut när jag varit där.
 
Du kan väl göra lite t-banesightseeing någon dag och se dig omkring? Helst när det är fint väder, för de flesta områden ser så dystra ut den här tiden på året.

Jag har bott i Blackeberg i Bromma och kan verkligen rekommendera det. Där finns fortfarande mycket hyresrätter. Den mesta bebyggelsen är från 50-talet. Blackeberg är jättelugnt (även om ryktet säger annat, pga hur det var på 80-talet!) och bebos mest av barnfamiljer och äldre. Blackeberg kallas för ”staden i skogen” pga att man bevarade mycket natur när man byggde stadsdelen. Det finns tre naturreservat inom promenadavstånd liksom flera badplatser. Det är också promenadavstånd till Vällingby centrum med butiker, bio mm. Och så ligger det ju längs t-banan som är ett hyfsat driftsäkert transportmedel med hög turtäthet - en sån sak som man ofta inte värdesätter högt nog förrän man flyttar därifrån.

Jag har mycket begränsad erfarenhet av södra sidan av stan men Gröndal och Björkhagen har sett väldigt trevligt ut när jag varit där.

Jag säger också blackeberg 😁 jag är uppvuxen här, flyttade till Kallhäll i några år men hatade det området. Så jag flyttade tillbaka 😁 nu bor jag i en 1a (brf visserligen) men jag har ungefär 20 meter till naturreservatet rakt ut i spenaten.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 495
Senast: Queen
·
Äldre Jag börjar få nog på riktigt nu.. Har bott i Sthlm på Södermalm från jag va 0-20 år ungefär och därefter flyttat runt en hel del...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
17 975
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 054
Senast: cirkus
·
Äldre Vad är närheten till centrum och affärer värt i förhållande till närhet till naturen egentligen? Jag har länge velat flytta ifrån min...
Svar
4
· Visningar
864
Senast: hvala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp