var i h-e får man tag på en monté-sadel!!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare fraithergirl
  • Startdatum Startdatum
F

fraithergirl

Har letat överallt på internet, finns det ingen butik/företag som säljer sadlar med färdiga fästen för BÅDE svanskappa och checkrem?? Måste man bygga sin egen?? blir tokig!! :confused:

Sv: var i h-e får man tag på en monté-sadel!!

Bygga om? Om du inte behöver en monte´sadel för viktens skull eller för att du inte vill ha ett bakvalv så är det ju bara att sätta på en svanskappehållare och svanskappa, kostar inte många kronor. För käken kan du tex. sätta ett pelhamdelta i ringarna eller så tar du ett spännband runt sadelgjordsstropparna, har du en häst som ligger mycket i käken kanske du kan prova en raymondcheck och att dra "käkfästningen" runt sadeln och fram mellan bossorna. På alla dessa alternativ sätter man sedan på en hake och vips så kan man sätta fast käken!

Kolla med din Granngårdenbutik. Anders Söderlund (travshopen Umåker) tar hem montésadlar, har sett dom och dom som rider i dessa tycker sadlarna är helt OK, kostade kring 3000 kr.

nilema skrev:
Kolla med din Granngårdenbutik. Anders Söderlund (travshopen Umåker) tar hem montésadlar, har sett dom och dom som rider i dessa tycker sadlarna är helt OK, kostade kring 3000 kr.

det var ju inga stora pengar alls. utan en rimlig summa och om dom är helt ok dessutom.

Kan tillägga att dom är kompletta dvs med ryggstycke, rem för käk, stigläder och aluminiumstigbyglar.

Ska du satsa på monté så köp ett par stegtyglar då du ändå är på G, enligt utsago MKT behagligare att rida med, spec om du har en häst som är lite piggelin.

Tack för tips!!

Montèintresserad tjej!

Hej jag är en montè och trav-intresserad tjej på 14år. Jag tänker ta montèlicens på bergsåker våren 2005. Jag undrar om det finns någon travare som jag kan rida montè med. Först på hemmaplan, sen på banan, i provlopp och såsmåningom i ett montèlopp. Jag rider redan 4st travare, 1 tävlingshäst, 2st gamla tävlingshästar och 1 blivande tävlingshäst. Så om du vill testa din häst under sadel så nu vet ni att jag finns! Intresserad??
Mail: poppsan12345@spray.se
Smsa/Ring:076-2339991
Mvh Angelica

Sv: Montèintresserad tjej!

Jo, åldersgränsen är densamma för monte´licens som för körsvenslicensen.

I övrigt rekommenderar jag hellre ett bett med hävstång och två tyglar till en het häst, då har man en extrabroms att ta till om det behövs. Jag tycker att stegtyglarna är tämligen värdelösa, man förlorar så mycket känsla med dem.

ett annat smartsätt är ju att ta en galoppsadel och bygga om. dom finns ju i alla viktklasser från typ bara 100 gram till ja massor :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 702
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama