Vår hund attakerade lillasyster!!!

B

blablabla

Skriver under anonymt nick, vill inte ha några påhopp eller höra några som helst fördommar. Jag behöver bara prata ut tror jag och få lite råd av kunniga människor.

Vi tog över en rottweiler för 1,5 år sedan. Han ansågs som problemhund, då han hade attakerat sin förra ägare av olika anledningar. Han har varit en underbar familjehund för oss under denna tid och har fungerat helt fantastiskt och aldrig gjort någonting, inte ett enda snedsteg, förrän igår kväll.

Lillasyster satt på golvet med honom snett i knät, ett tu tre så vänder han sig om och attakerar henne: biter och river henne i ansiktet. Lillasyster får pannik, skriker och sparkar bort honom, varav han åter försöker attakera henne, ända tills pappa kommer farande.
Han har haft väldiga problem med magen, dålig i magen regelbundet, typ en gång i veckan. Han hade en sådan dag igår och vi funderar på om det är därför, kanske att det just då gjorde så ont i magen på honom att han kanske trodde att det var lillasyster som gjorde det onda. Det är verkligen inget försvar för hans beteende, men det kanske är en anledning.

Vi ska till vet. med honom i morgon, röntga magen mm. Om de inte hittar något fel på honom så får vi ju ta bort honom. Vi har sagt det, eftersom det faktiskt var en chansning att ta över honom, att en gång är en gång för mycket. Vad blir det nästa gång?

Hur hade ni gjort i en sådan situation? Hur hade ni gått tillväga? Kan detta bero på magen? Vi ser ingen annan anledning, eftersom han är som sagt helt underbar i psyket och gör allt för oss i familjen. Detta är jättekonstigt, det har liksom inte sjunkit in riktigt, kan inte fatta det. . .

Tacksam för hjälp.

Sv: Vår hund attakerade lillasyster!!!

Här är en bild på hur hon ser ut:
Fläskläpp ganska regält. Han har rivit henne från vänster kind, över munnen och till höger kind ganska långt ner. Ni ser tänderna precis över överläppen, och så har hon något under hakan som inte syns på bilden.
Hon är svullen på vänster kind, så ögat är lite tilltryckt. Vill inte lägga ut bilder på henne där ni ser hela henne, hoppas ni respekterar det.
11704183.jpg.

Om någon av mina hundar skulle gjort samma sak helt oprovocerat (som i det här fallet)mot en familjemedlem (eller annan person) skulle hunden inte sett solen gå upp i morgon.

Kan tyckas vara hårt, men en hund som inte går att lita på och som har en historia som din bakom sig skulle jag absolut ha avlivat.

Kanske inte riktigt vad du vill höra, men det är min åsikt. Att spekulera i varför hunden gjorde som han gjorde ger ingenting.. Hänt är hänt och ni vet ju om att han bitit tidigare också.

Tycker synd om din lillasyster och hela din familj, då en sådan här sak aldrig är roligt att behöva uppleva.

*kramar*

Jag håller med Gnist, spelar ingen roll varför han bet, han gjorde det och det är det som räknas tyvärr.. Ni gav honom iaf en ärlig chans.

Kan inte skriva vad ni ska göra, det är upp till er men jag håller med Gnist och EmelieK. Jag vet två fall där hunden bitit barn i familjen (nu vet inte jag hur gammal din syster är, men kan inte se att det har någon betydelse) och bägge fallen har hunden avlivats samma kväll.

Ullis

Min pappa tog över en omplaceringshund för ett X antal år sedan, en dobermannkorsning. Han var superfin och helt underbar, men han ahde ett brokigt förflutet och en dag högg han mig i armen. Han avlivades samma kväll..

Så vet hur det är, men håller med föregående personer. Hade avlivat direkt om jag hade varit i samma sits idag.

Tur i oturen dock att det gick så bra som det gick..

Med den bakgrundshistorien plus att detta skedde helt oprovocerat (och att det dessutom handlar om en hund som inte är så lite stark) så hade jag avlivat, bakomliggande skada/smärta/sjukdom eller ej.

Min son (åtta år) blev attackerad av en hund för ca en månad sedan. Totalt oprovocerat, han gick i sällskap med hundägaren in i rummet där hunden befann sig, tittade inte ens åt hunden som flög upp ur korgen och anföll.
Ägaren sa att om h*n inte varit där så hade min son inte varit i livet idag, så allvarligt såg anfallet ut.
Den hunden har ALDRIG tidigare visat tendenser till något liknande och bor i en familj med barn jämnåriga med min son.
De tog sitt ansvar och avlivade hunden direkt de kom hem från sjukhuset dit de kört min son.
Så mitt råd är, TA BORT HUNDEN INNAN DET INTRÄFFAR NÅGOT VÄRRE.

Skriver under anonymt nick, vill inte ha några påhopp eller höra några som helst fördommar. Jag behöver bara prata ut tror jag och få lite råd av kunniga människor.

Vi tog över en rottweiler för 1,5 år sedan. Han ansågs som problemhund, då han hade attakerat sin förra ägare av olika anledningar. Han har varit en underbar familjehund för oss under denna tid och har fungerat helt fantastiskt och aldrig gjort någonting, inte ett enda snedsteg, förrän igår kväll.

Lillasyster satt på golvet med honom snett i knät, ett tu tre så vänder han sig om och attakerar henne: biter och river henne i ansiktet. Lillasyster får pannik, skriker och sparkar bort honom, varav han åter försöker attakera henne, ända tills pappa kommer farande.
Han har haft väldiga problem med magen, dålig i magen regelbundet, typ en gång i veckan. Han hade en sådan dag igår och vi funderar på om det är därför, kanske att det just då gjorde så ont i magen på honom att han kanske trodde att det var lillasyster som gjorde det onda. Det är verkligen inget försvar för hans beteende, men det kanske är en anledning.

Vi ska till vet. med honom i morgon, röntga magen mm. Om de inte hittar något fel på honom så får vi ju ta bort honom. Vi har sagt det, eftersom det faktiskt var en chansning att ta över honom, att en gång är en gång för mycket. Vad blir det nästa gång?

Hur hade ni gjort i en sådan situation? Hur hade ni gått tillväga? Kan detta bero på magen? Vi ser ingen annan anledning, eftersom han är som sagt helt underbar i psyket och gör allt för oss i familjen. Detta är jättekonstigt, det har liksom inte sjunkit in riktigt, kan inte fatta det. . .

Tacksam för hjälp.

Ta bort honom
har det hänt 1 gång händer det igen

I det här fallet hade det inte varit nån tvekan från mitt håll. Jag hade tagit bort hunden direkt. Jag accepterar inte ett aggressivt beteende från en hund oavsett hur ont hunden har. Har den bitit en gång kommer den att bita fler gånger.

jag får bara hålla med de övriga. har man barn i familjen kan man inte ha en sån hund. tyvärr.

Har hunden ont får den visa obehag och morra men inte bita i första skedet.
Har hunden gått över gränsen en gång så gör den det förmodligen lättare nästa gång, spärren är borta.
Så mitt råd är att ta bort hunden innan något värre händer.

Det är troligt att hunden gjorde det den gjorde av smärta. Har erfarenhet av tidigare hundar (inte egen) som bitit pga stressrelaterade problem som kommit utav klåda och smärta. Det tråkiga är att det kan vara svårt att hitta problemet och en såpass stor hund gör stor skada om den biter.

Däremot håller jag inte med om att alla hundar som biter skall avlivas. Inte heller att om hunden bitit en gång så biter den igen.

Min älsta rottweilerhanne (har två) tog jag över som ettåring. Han var då osäker på folk och accepterade inte att någon böjde sig över eller höll om honom. Han bet vid ett obevakat ögonblick en vän till mig som dumt nog skulle ge honom en kram, hon fick ett rejält jack över ögat.

Dock var det på inget sätt så att han ville på igen. Han bet ifrån för att komma loss och sen gick han därifrån.

Detta var för ca:3 år sedan. Hunden tävlas och ställs ut aktivt. Har gjort mkt trevligt både mh test och Korning. Han fungerar utmärkt i failjen och med min systerdotter på 3år. Han har aldrig bitit igen. MEN även om han bivit en mkt tryggare individ och jag utan problem vänder upp och ned på honom och har honom i famnen så håller jag alltid mer koll på honom än på unghunden runt folk.

Jag är alltid med och kollar att folk beter sig som dom skall. Även om han absolut är en annan hund idag och jag inte ser några som helst bittendenser så passar jag honom för säkerhets skull.

Jag skulle kunna tänka mig ha kvar hunden OM man hittat en åkomma som gick att behandla. MEN jag skulle ha stenkoll på den och inte utsätta hunden för saker som skulle kunna framkalla aggressivitet.

Man har ett stort ansvar emot samhället om man har kvar en hund som bitit men det kan gå bra om man vet vad man gör och varför hunden agerar som den gör. Tror ingen skulle klandra er om ni tog bort hunden.

Hade min hund gjort något sådant hade jag inte ens brytt mig om att hitta något fel på honom, jag skulle åkt direkt till veterinären och avlivat honom. Oavsett om han hade ont eller mådde dåligt så är det oacceptabelt med den typen av beteende.......

Hade min hund gjort något sådant hade jag inte ens brytt mig om att hitta något fel på honom, jag skulle åkt direkt till veterinären och avlivat honom. Oavsett om han hade ont eller mådde dåligt så är det oacceptabelt med den typen av beteende.......

Håller fullständigt med! :bow: Känner en person som för en vecka sedan fick ett samtal på jobbet från sin dotter att deras rottis bitit mot en kompis som följt dottern hem från skolan. Som tur var så tog det inte. Det som hade utspelat sig var att barnen tog av sig skorna och skulle gå in på dotterns rum, då small det. Har försökt att få henne att förstå att hunden måste väck, men tyvärr har hon istället valt att omplacera hunden. Visserligen hos en person som har mångårig vana av denna hundras och utan barn. Men det finns ju fortfarande en värld utanför!

Kicki :)

Min son (åtta år) blev attackerad av en hund för ca en månad sedan. Totalt oprovocerat, han gick i sällskap med hundägaren in i rummet där hunden befann sig, tittade inte ens åt hunden som flög upp ur korgen och anföll.
Ägaren sa att om h*n inte varit där så hade min son inte varit i livet idag, så allvarligt såg anfallet ut.
Den hunden har ALDRIG tidigare visat tendenser till något liknande och bor i en familj med barn jämnåriga med min son.
De tog sitt ansvar och avlivade hunden direkt de kom hem från sjukhuset dit de kört min son.
Så mitt råd är, TA BORT HUNDEN INNAN DET INTRÄFFAR NÅGOT VÄRRE.

Jag undrar om någon vet, varför gör vissa hundar såhär?
Helt plötsligt?

.Håller med de andra till TS.

kl

Det är svårt att ta sig an en "problemhund" och oftast går det bra. Stress, och ofta en rang problem kan vara i grunden varför sånt händer. Vill man inte avliva, så kontakta en jäkligt bra hundförare med kunskaper just om dessa. Ofta kan de komma in och se var skon klämmer och lösa problemet och allt blir OK. Viktiga är iaf att man inte bara rusar iväg eller ignorerar.

Jag har själv en "problemhund" som vet sin plats bland familjen och bland folk, hon här trygg idag i sin roll & rang, men hit har vi jobbat hårt för att komma. Hon är en dobber/rhodesian R back blandis som blev utkastad av sin första familj och troligtvis slagen då hon var rädd för hastiga rörelser och käppar.

Tänker oxå på att här så tar många hand om hästar som farit illa och man jobbar oerhört med dessa hästar. Men hunden, den hamnar bara oftast i en ny familj utan att den jobbas in. :o sorry, blev lite långt och hoppas du får ut nåt av mitt svammel.

och om du bör avliva eller ej,,,det vet bara ni i familjen, där kan jag inte säga bu eller bä.

Mvh S

Hade det bara hänt en gång, och ni visste orsaken, tex att den hade ont, eller vart riktigt skrämd/trängd, då hade jag kunnat tänka mig att behålla hunden och givetvis göra allt i min makt för att inte utsätta den för det som den tycker är obehaligt.

Men den här hunden har bitit förr, och till å med sin ägare, så jag måste tyvärr säga att jag skulle avlivat den!

Kram

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 666
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 487
Senast: Puffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka