Var hittar man vad som är avtalsenlig lön?

KungTulle

Trådstartare
Jag har eventuellt ett extrajobb på lut. Visserligen inom äldreomsorgen, men var hittar man info om hur lönerna ligger just nu?

Vill gärna veta så man inte tackar ja till nåt helt på tok för lågt.
 
Sv: Var hittar man vad som är avtalsenlig lön?

Jag har eventuellt ett extrajobb på lut. Visserligen inom äldreomsorgen, men var hittar man info om hur lönerna ligger just nu?

Vill gärna veta så man inte tackar ja till nåt helt på tok för lågt.

Torde vara kommunal. Sen är inte lönen allt. Många privata fular sig med att du bara får betalt för den stund du är hos vårdtagaren. (så att aktieägarna ska få ännu större vinster och du längre arbetsdagar)

..... hmm det var ju ett av löftena med privatiseringen, att lönerna skulle gå upp genom konkurensen.. nåt vådbiträde här som tjänar som en snickare?
 
Sv: Var hittar man vad som är avtalsenlig lön?

Torde vara kommunal. Sen är inte lönen allt. Många privata fular sig med att du bara får betalt för den stund du är hos vårdtagaren. (så att aktieägarna ska få ännu större vinster och du längre arbetsdagar)

..... hmm det var ju ett av löftena med privatiseringen, att lönerna skulle gå upp genom konkurensen.. nåt vådbiträde här som tjänar som en snickare?

Konstigt, jag har alltid haft för mig att konkurrens/privatisering ska sänka kostnaderna. Lön är ju en kostnad så.....;)

Att köparna, kunderna tjänar på det och konstlad höga löner tvingas ner till den nivån marknaden betalar.


Marknaden betalar Idag...det kan ju ändra på sig... Mer för en snickare än för ett vårdbiträde
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Var hittar man vad som är avtalsenlig lön?

Har tittat på deras sida och där hittar jag ingen info alls.

Ett telefonsamtal eller e-post där du förklarar att du söker ett extrakäck och därför (ännu?) inte är medlem borde räcka.

... sen är det rätt sällan frågan om att begära och förhandla om lön när det gäller den typen av jobb. Du får enligt kollektivavtal.
 
Sv: Var hittar man vad som är avtalsenlig lön?

Jag får 112 i timmen som vikarie. Det är i Skåne. Varierar en del från kommun till kommun.
 
Sv: Var hittar man vad som är avtalsenlig lön?

... sen är det rätt sällan frågan om att begära och förhandla om lön när det gäller den typen av jobb. Du får enligt kollektivavtal.

Det är liksom inte frågan om att förhandla om lön. Det är frågan om att säga nej till jobbet om lönen är orimligt låg. OM det blir så att jag blir erbjuden att få jobbet.
 
Sv: Var hittar man vad som är avtalsenlig lön?

Det är liksom inte frågan om att förhandla om lön. Det är frågan om att säga nej till jobbet om lönen är orimligt låg. OM det blir så att jag blir erbjuden att få jobbet.

Den är orimligt låg. Det behöver du inte bekymra dig över.
 
Sv: Var hittar man vad som är avtalsenlig lön?

Jag får 112 i timmen som vikarie. Det är i Skåne. Varierar en del från kommun till kommun.

Inklusive semesterersättning eller inte, med rätt till OB och övertid eller inte?

en uppgift om timlön säger inte särskilt mycket
 
Sv: Var hittar man vad som är avtalsenlig lön?

Prata med LO...
Dom har koll på vilka som har Kolektivavtal eller hängavtal.... (komunal är en del av LO)

Har arbetsgivaren inte det, som goliat säger. strirra dig inte blind på timlönen.
Vad får du för OB, vilken tid får du betalt för... (akta dig för mellan tid=obetald) semester ersättning, pension osv... Vet att sånt känns låååånnnggt bort när man enkligen får erbjudande om jobb. Men det är ack så viktigt...
 
Sv: Var hittar man vad som är avtalsenlig lön?

Har arbetsgivaren inte det, som goliat säger. strirra dig inte blind på timlönen.
Vad får du för OB, vilken tid får du betalt för... (akta dig för mellan tid=obetald) semester ersättning, pension osv... Vet att sånt känns låååånnnggt bort när man enkligen får erbjudande om jobb. Men det är ack så viktigt...

Den enda som är intressant är egentligen att få ihop några tusen till lite olika gårdsprojekt.

Har inte tänkt detta som nån sorts långvarig jobbkarriär utan snarare som ett sätt att kunna just extraknäcka.

Efter flera dagars telefonerande på olika tider till ansvarig utan att nån svarat i telefon. Så ringde jag i fredags och då sade en telefonsvarare att "X" är på semester tom 19 augusti...

Tjohej och så igår ringde jag till kommunens växel för att bli kopplad till nån som ersätter personen under semestern.

Det är bara det att de två andra personerna som brukar rycka in för den "högsta" chefen... TAAAA DAAA också är på semester...:banghead:
 
Sv: Var hittar man vad som är avtalsenlig lön?

Tänk på att även extra knäckandet kan bli mer än man tänkt sig...
Tillhör själv en annan del av LO, började som ett sätt att klara vintern, jobbade på sommarkrog på den tiden. Det är 13 år sen å jag är fortfarande kvar..... :sneaky:

Ring LO´s hotline för sommar jobb... dom kan hjälpa dig och svarar även under semestrar... :D
 
Sv: Var hittar man vad som är avtalsenlig lön?

Tänk på att även extra knäckandet kan bli mer än man tänkt sig...

Åh det aktar jag mig för. Skulle för ett antal år sedan extraknäcka lite som personlig assistent- och jag jobbade där i över 5 år.

Jobbet var iofs inte otrevligt, men i längden inte min grej.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 963
Senast: Gunnar
·
Hemmet Blir snart tokig! Letar efter en sommarstuga att köpa. Men jättesvårt. Antingen för långt bort, för dyrt, något annat jag inte gillar...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 543
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
699
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp