var hitta ponnypar??

_Skifting_

Trådstartare
Hej hej.. Jag har ett dilemma.. Jag, sambon och grannfamiljen är på jakt efter ett ponny par (max B-ponnyer)... MEN!! Vi hittar inga!! :cry:

Vill ha inkörda, trygga och trafiksäkra individer i åldern 5-18år... Vi har sagt att vi tom. kan köpa båda hästarna på olika ställen, men då att de bör vara körda i par tidigare (inte tsm, men suttit i vagn med annan häst).

Men på de vanliga annonsidorna så finns det inte!! Alla shettisar (som vi i första hand tittar på) är antingen inte inkörda, 2åriga hingstar eller så är dom enbart körda enbet med rockard...
VAR finns alla dessa ponnyer som folk kör rundor med?? Har ni kuskar några speciella annonsidor ni är på??, kontaktar ni klubbar runt om?? eller??

Tipps mottages tacksamt.. vi börjar tappa suget lite här nu...

Sv: var hitta ponnypar??

Heej!
har ni kollat på:
blocket.se
hastnet.se
hmm kommer inte på så mkt.. men sök på google och kolla om de finns häst sidor.. de gjorde ja när ja letade häst.. hittar ganska bra då :)
hoppas ni hittar ponnyer :)

Längst upp till höger står det vems inlägg man svarat på.
Espirit har alltså svarat Skifting.

Men om ni hittar några okomplicerade shettisar som är väl körda enbet och trygga framför vagn så borde det väl inte vara några större problem att sätta ihop dem. Ingen av mina ponnyer hade gått i par innan, men det har gått väldigt enkelt.

Sätt in annonser själva att ni vill KÖPA kan ju vara en ide! Då inte alla som vill sälja sina hästar annonserar utan de väljer att själva svara på annonser..

Kontakta körklubbar i närheten eller kanske ridsportförbundet..
www.kuskringen.se

Anna-Carin

Som någon sa innan, annonsera själva.
Många körhästar säljs genom kontakter. Prata med kuskar/körklubbar och körtränare.
Färdiga par är en bristvara, tyvärr, men jag önskar dig lycka till. Roligt att ni vill köra par!

Men om ni hittar några okomplicerade shettisar som är väl körda enbet och trygga framför vagn så borde det väl inte vara några större problem att sätta ihop dem. Ingen av mina ponnyer hade gått i par innan, men det har gått väldigt enkelt.

okej.. är det så simpelt??
ska man då ta två äldre välkorda shettisar som har varit med om det mesta, eller bara en sån, och den andra lite grönare så den följer bättre??

*noll koll*

För oss gick det hur enkelt som helst, och jag har några bekanta som också nyss satt ihop sina shettisar utan problem. Men jag kan förstås inte lova att det alltid går så smidigt ;)

Man får se till att de lyssnar på samma kommandon innan, annars kan det nog bli knepigt.

Här kommer lite bilder som inspiration :laugh: Mina ponnyer är 7 och 12 år, båda körda mycket var för sig innan.

Först tömkörde vi dem ihop några gånger,

DSC_0107a.jpg

Sen satte vi dem framför vagnen, med flera medhjälpare förstås

par1.jpg

Medhjälparna flyttade längre bak,

paret.jpg

Och sen dröjde det inte länge innan jag vågade köra själv :D

par1.jpg

Som någon sa innan, annonsera själva.
Många körhästar säljs genom kontakter. Prata med kuskar/körklubbar och körtränare.
Färdiga par är en bristvara, tyvärr, men jag önskar dig lycka till. Roligt att ni vill köra par!

Hur stor brist?

Finns det någon större efter frågan på A eller B ponnyer som är körda i par eller fyrspann.

och sist men inte minst vad kan man få för ett välkört par?

Kram och nyfiken

Många som tävlar par säljer nog inte så ofta hästarna. Det tar tid att arbeta ihop ett par så om man ska hinna klättra i klasserna kan man inte byta hästar titt som tätt.

Vad ett par kostar att köpa är en svår fråga. Som sagt så säljs inte så många par, men och andra sidan så är det ingen större efterfrågan heller eftersom det är dyrt att tävla par.

Jag har fått känslan av att många som är intresserade av att ta steget upp till par ofta har gått vidare från A- och B-ponnystadiet.

Om jag skulle köpa par så hade jag nog tittat utomlands först. Där finns ofta samspelta par, både ponny och häst till salu till bra priser.
Annars har jag hört att årets guldmedaljör på SM i par, Rebecca Kristianssen har sitt par till salu.

Ska ni verkligen börja med att köra par, ärligt talat bör man kanske ha lite bättre koll innan man gör det anser jag. Varför inte bara köpa två shettisar och börja med att köra dom var för sig?

Det tänkte jag inte på när jag såg bilderna först. Men man ser ju på den svarta att den har gråa fält där pälsen delar sig. Kul med en svartskimmel som har så olika färg. :)

Det är samma häst och hon är oklippt på alla bilder :)

Konstantskimmel är ett aningen missvisande begrepp :D

Det svarta är vinterpälsen. Sen under våren blir hon sådär härligt vit med svarta ben och huvud :love: Under sommaren är hon mellangrå och nu på hösten blir hon mörkare och mörkare igen.

finns ett c-ponnypar förvisso till salu i skåne på en vanlig hästsite.

finns ett c-ponnypar förvisso till salu i skåne på en vanlig hästsite.

Jag känner denna människa som förmedlar dessa ponnyer och jag skulle ALDRIG I HELA MITT LIV köpa en häst därifrån. Mer lurendrejeri och fuffel har väl knapt f*n ens skådat!!
En stor i*iot är vad den mannen är som gör allt för att lura folk och suga så mycket pengar som möjligt från okunniga människor!!

FNYS!!

Ska ni verkligen börja med att köra par, ärligt talat bör man kanske ha lite bättre koll innan man gör det anser jag. Varför inte bara köpa två shettisar och börja med att köra dom var för sig?

ehhh.. ursäkta??
Var står det att VI inte har koll??
Sambon har jobbat på inkörningstall i 9år,, och därmed kört det mesta. Vi har två shettisar, varav den ena är under inkörning just nu.. Men då JAG inte är jätte kunnig, dock kört en del enbet men bara provat köra par, så tänkte jag att lämpligast borde väl vara att köpa "klara" och välkörda ponnyer som är vana vid varandra. Prec. som man köper en läromästare i ridning.. Är det fel att vela ha trygga ponnyer som kan varandra och som kan lotsa in mig som rel. okunnig i detta??

om du syftar på min fråga ang. om det är så enkelt att sätta ihopa två enbetskörda hästar, så var jag undrande då sambon bara har kört in med en TRYGG körhäst vid sidan om den ovana först. en häst som är van vid att "lugna" andra mm.. Därför är han också frågande.. Man lär ju så länge man lever, sägs det..

Anledningen till att vi vill gå upp till just TVÅ shettisar i PAR är för att sambon också ska kunna köra. Med sina 120 (+-) kg, så känns det inte helt okej att han ska köra dom dagligen.
Visst vi har två shettisar i dagsläget och en hel del tycker väl att 120kg inte är någon fara när man kan sitta på tävling med kusken i 80kg stadiet och en groom på 70kg, men den äldre shettisen som är välkörd och snäll, är muskelfattig och i dålig kondis just nu, vilket inte gör det jätte lämpligt att han kör henne regelbundet, och den andra är bara satt i vagn ca 10-15ggr. och går än så länge bara ca 15-20min åt gången.. Även hon är ju otränad...

Vi kommer ju självklart att köra dom var för sig också, men sambon saknar körningen jätte mycket, och vi har fastnat för dessa små sharmtroll, envisa, busiga och upptågslystna djur som även kallas shettis... :angel::love::rofl:

var finns felet med detta tänkande??

(bara nyfiken)

Liknande trådar

A
Körning Hej! Jag har en ponny (140cm mkh) som är inkörd av hennes förra ägare. Nu funderar jag på att börja köra henne lite så smått igen, men...
Svar
1
· Visningar
845
Senast: Nora
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 484
Senast: Beritas
·
N
Körning Igår när jag jobbade hittade jag en gammal Ridsport från 1982, och i den en artikel om körningen som "slagit till". Där skrevs det om...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 537
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 367
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter