Körningen 1982

Sv: Körningen 1982

Det luktar förrädare här...:devil: hehe...näää:D

Själv har jag ju ALDRIG varit på fälttävlan. Bara sett på TV... Men visst förekommer det väl ryck och obehagliga skutt även i fälttävlan? Det tror jag aldrig man kan komma ifrån. Trots att kusken inte vill "göra det" så kommer man ju i främmande situationer ibland. Sen kan nog vissa saker se värre ut än vad de är... Men om folk är känsliga för sådant borde man väl vara intresserad av att titta på dressyren?

Jag ska försöka komma ihåg...:smirk: Vi ska ju försöka få en distriksgrenledare;) ;) ;) Men gärna en del prat om hur man ska utveckla sporten!

Jag får bjuda ner dig till Ribersborg!

Klart det förekommer både rätt mycket piskslag och ryck i munnen..inte kul.

din mor pratade om någon körkommitté??

När gör det inte det?

Det får du gärna göra! Var sugen på att åka i sommras men då gick SM:et samma helg tror jag... (Vilket kanske också var en miss publikmässigt?!)

Jo det var det vi funderade över. Men man måste ändå ha någon huvudansvarig.

snigelfarmor skrev:
Det är mest skrutthästar som körs in, korsningar, ponnyer av olika raser, och travare o kallblod. Inga ridponnyer, halvblod eller fullblod. Synd, för det är ju faktiskt så att vi hade hävdat oss bättre om det fanns fler ädla hästar, då hade sporten även fått högre status.
Vad är en skrutthäst?

Ett Hbl/Fbl med 6'a på gången eller ett Kbl/ponny med 9'a på gången?

Bara skoj att fundera på ;)

mm...visst måste det händer saker på både stora å små tävlingar...men vi måste ju börja någonstans...å de e inte lätt

Jag har funderat en stund nu och kommit på bara av att titta på detta forum eller möta människor i stallet så är det inte många som vet något om körningen, trots att många är mycket intresserade bara genom det lilla de känner till. Ta alla som frågar om hjälp med inkörning här! Hade alla aktiva klubbar i landet haft en utförlig information om hur en inkörning går till eller var man kan vända sig tror jag vi lätt skulle få flera nya ekipage!! Finns det någon sådan information på kuskringen? Får surfa dit och titta... eller vill de bara finnas för de som redan är inne i sporten? Jag har börjat skriva ihop lite information för att lägga ut på klubbens hemsida och berätta om tävling, våra träningar, hur man kan få hjälp att köra in osv. Vad tror ni om den idén? Ingen fler som vill göra det för er klubb om ni inte redan har det?

Sen är det ju en grej det där med "skrutthäst" eller inte... Tävlingsmomenten är ju så varierade att det räcker knappast med ett bra steg! Det är mycket som ska funka för bästa poäng och även de med halvdåligt steg kan ta in på andra punkter.

hej!
Vad ni "tjatar" om skrutthäst...håller ni inte med då? Det är inte topphästarna som körs in precis, och jag vet ju att landslagskuskarna har problem att hitta de bästa hästarna eftersom inte ägarna vill sälja dem som körhäst utan hellre som dressyrhäst, jag tror visserligen det håller på att ändras nu för vem vill inte ha sin häst i vm? Det är ju faktiskt enklare att ta sig dit med häst o vagn än med hoppsadel :) Fast dyrare...

Bra initiativ Nora med hemsidan. Det måste ju locka fler om det finns på nätet hur och varför. Ta efter ni andra ute i landet. :bump:

Jag tycker ridskolorna ska satsa lite mera nu, många shettisar och russ är inkörda, och med svrf körutrustningserbjudande kan det väl inte vara så svårt att sätta igång en körskola för de som är intresserade. Nora, du höll privatlektioner på ridskolans ponny, Clicken, hur har det gått med det? Av flera hundra ridskolelever borde fler vara intresserade av körning, eller varför inte deras föräldrar?
Problemet med vår klubb är väl de som bestämmers motsträvighet och okunskap. Man känner sig inte särskilt välkommen i klubben som kusk kan jag säga..hur har ni andra det som kuskar i ridklubbar?
Vår klubb har förbjudit utlåning av sele och tar betalt för vagnslåning nu. Om jag skulle behöva ta med mig vagn till träning så hade jag aldrig kunnat träna, och då hade de antagligen mist mig som tävlingsekipage för klubben, och jag funderar varje månad allvarligt på att byta klubb, men Nora och de andra kuskarna håller mig kvar!

åhh, frustration, men tack för att ni orkar läsa :cry: om ni orkade ända hit.

Vad ni "tjatar" om skrutthäst...håller ni inte med då? Det är inte topphästarna som körs in precis, och jag vet ju att landslagskuskarna har problem att hitta de bästa hästarna eftersom inte ägarna vill sälja dem som körhäst utan hellre som dressyrhäst, jag tror visserligen det håller på att ändras nu för vem vill inte ha sin häst i vm? Det är ju faktiskt enklare att ta sig dit med häst o vagn än med hoppsadel :) Fast dyrare...

Var det inte ett diskssionsforum då? ;)
Förövrigt så var det väl inte så mycket tjat om det, jag bara undrade...
Som Nora skrev så ska det nog mer till för oss vardags kuskar än bara gångarter.
Bra hästar till eliten är väl sällan lätta att hitta, men det har väl inte betydelse till hur man ska få fler intresserade?
Hållbara vettiga hästar är väl vad de flesta av oss som inte tävlar på elit nivå behöver.
Jag har aldirig riktigt förstått det här med att folk så promt ska ha hästar av "elitklass" när de flesta av oss varken har pengar, tid eller kapacitet att ta vara på den elit hästen.

Vår klubb har förbjudit utlåning av sele och tar betalt för vagnslåning nu.

Är det inte suveränt att det överhuvudtaget finns möjlighet till att hyra vagn? :idea:

Fast jag är fortfarande nyfiken på vad en skrutthäst är ;)

skogstomten skrev:
Var det inte ett diskssionsforum då? ;)
Förövrigt så var det väl inte så mycket tjat om det, jag bara undrade...

och jag menade det med en liten: ;)

Som Nora skrev så ska det nog mer till för oss vardags kuskar än bara gångarter.
Bra hästar till eliten är väl sällan lätta att hitta, men det har väl inte betydelse till hur man ska få fler intresserade?

jag menade mera att det är inget merit att föda upp en körhäst, körning=noll status "jaha, med sulky?" frågar folk mig. :devil:
Körningen måste bli bättre på att läsa upp uppfödare, det har man jobbat mycket med på hbl sidan.

Hållbara vettiga hästar är väl vad de flesta av oss som inte tävlar på elit nivå behöver.

Ja!

Jag har aldirig riktigt förstått det här med att folk så promt ska ha hästar av "elitklass" när de flesta av oss varken har pengar, tid eller kapacitet att ta vara på den elit hästen.

Men så menade jag inte...jag vill inte ha en elithäst, men det är faktiskt lite roligare när vi har halvblod med på träning än gamla travare. Jag kanske har fördomar bara.

Alla är såklart välkomna men chansen att vinna sm är större med en ädel sportponny än med ett russ med slängtravartrav. Eller ett halvblod jämfört med en tinkerkorsning and so on..
Jag är nog för tävlingsinriktad, men det är väl ändå dit målet bör vara, att få ut alla på tävlingsbanan, och det blir roligare om man har chans att vinna! Diskussionen handlar om att få mer publik, om att få mer tävlingsekipage. Hobbykörare med skitsele och gammal rockard finns det rätt gott om.

och nu känner jag att jag har fördomar om de, men de är såklart mest välkomna till ex vår träning för då har man chans att visa dem riktig körning och utrustning. Kanske kan man få mer msv klasser om antalet fd hobbykörare tar över lätt klasserna, då har ju de chans att vinna, om de med mer kapacitet får chansen att köra msv.

Här i Norrland har vi..eh 2? msv/år knappt. Så alla kämpar i lätt klass, både sm hästar och skrutthästar :banana: :p Jag hade en skrutthäst, ett 18 årigt vbl, men hon kämpade väl, och vi blev aldrig sist. Så hon blir nog arg om jag kallar henne skrutthäst här. :love:

12345678910

Jag kan väl hålla med dig om att man inte alltid är speciellt välkommen som kusk i klubben, men att kunna låna vagnar är en förmån! Vet ingen annan förening som lånar/hyr ut, i så fall är det privatpersoner. Clicken-lektionerna har stått still av olika anledningar...

Angående hästarna tycker jag fortfarande inte att det bara är skrutthästar som körs. Man får ju se till användingsområdet. En lyhörd och arbetsvillig kallblodskorsning funkar säkert bättre än ett segt halvblod, även om halvblodet har mer av det önskade steget. Klart att det är lättare att vinna en tävling med ett dyrt halvblod men personligen måste jag säga, hur kul är det? Det jag gillar med hästeriet är att jobba/lära/utbilda och se en framgång. Spela roll om det är en rätt ställd häst eller om det är ett godkänt resultat i en svårklasstävling. Nog gillar jag att tävla också men jag kan inte basera hela mitt intresse på tävlingsresultat. Jag måste ju säga att det känns mycket roligare att vinna en tävling man har jobbat hårt för med förutsättningarna mot sig, än en på förhand given seger.

Se på SM-vinnaren i kblklassen, totalt värdelös på trav men helt underbar på körning. Är det en skrutthäst eller en topphäst? Det blir vad man gör av det!

3 medelsvåra körs i västerbotten. I början av säsongen mest pga underlaget (fruset) och i slutet pga SMs placering och de extra kostnaderna de medför jämfört med en lätt klass tävling. Och som det är finns det kanske 5 medelsvåra ekipage. Kul att anordna den tävlingen... Dock har vi msv träningstävling på URF!

Det är jättebra att få låna vagnar! Många reagerade på det såg jag, klart jag är tacksam över det, det bara slank med eftersom vi innan fick låna dem gratis, men så kom någon på klubben på att man kunde tjäna pengar på det, och då ville de ha 100/lån, men då protesterade vi. Men selarna får vi inte låna längre, så nu hänger de där o torkar..skam att inte använda fina selar. Ett av våra ekipage kanske inte ens hade tävlat idag om han inte fått låna vagn o sele förra året.

Det känns ändå inte som ett krav på föreningen. Vi är ju flera aktiva som kan låna ut vår sele. Men visst känns det trist att en fin ny tärnsjösele ska hänga och rutna...:cry:

flera aktiva? Vem menar du då? ironisk men allvarlig.

Ingen lånar till filur ju..eller till mig! Jag har ingen sele.

Det finns då fyra på hippo som kör med bra selar, sen att din ponny är helt missanpassad är en annan sak:D hehe... Nej men du ska ju skaffa en sele, filur ska väl också få en... den som fixar först får låna ut till den andra. Men sele kan man inte räkna med att få låna, sadel tänker du väl aldrig att du måste få låna från föreningen? De ligger i samma prisklass och är båda lika viktiga för att utöva sin gren.

bah! :)
HYPOTES:

Hade det bara funits fyra hoppekipage, och ingen visste vad hoppning var på klubben mer än du och jag o din mamma och lasse..Någon säger: Hm, kanske är min häst hoppad någon gång, kan jag få låna din sadel så ska jag prova. Visst sjutton hade de fått låna den! Tänk om de tycker hoppning är kul, då kanske vi kan tävla tillsammans och kanske ta hit Eva Jonsson som hopptränare nu när vi är fem och kan fylla lilla ridhuset. Hoppas vi får boka det, det är ju så ont om plats med alla körträningar varje kväll.

Tänk om det var så--drömma sig bort

Haha!

Det är väl så det är? Däremot är det inte ridskolan som lånar ut, och de lånar inte ut sadlar till andra grenar heller. Det förstår jag. Däremot tycker jag att ridskolan skulle kunna använda sina resurser på ett bättre sätt då de har både duktiga körhästar och bra utrustning.

De kunde sälja en sele och få pengar till någon som kan prova ut sadlar till de stackars Padbärande hästarna istället...

Vad är svrf´s körutrustningserbjudande för något?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka