Var hitta hopptävlingarna?

A

afsana

Jag är en nybliven ponnymamma och jag är ganska grön vad gäller hopptävlingar förutom seriehoppning på vår egen klubb. Jag har tagit grönt kort då min dotter inte är 13 år än. Nu till min fråga::confused: Var hittar man alla hopptävlingar? Vad gäller på klubbtävlingar, seriehoppningar, måste man vara medlem i den anordnande klubben?
Vi bor i Västmanland.
Tack på för hand!

Sv: Var hitta hopptävlingarna?

På klubbtävlingar måste man vara medlem i klubben, men man kan ju vara med i flera klubbar... På Pay and jump (eller vad det nu kallas i ert distrikt) behöver man inte vara medlem i den anordnande klubben. Det kan vara lite olika, men det brukar stå i propositionen, annars är det ju bara att fråga. Hopptävlingar brukar stå under Tävlingstermin på distriktets hemsida. Man kan också söka under tävlingstermin på www.ridsport.se

Den här sidan är rätt bra! Till höger är det bara att välja ert distrikt och söka bland tävlingar! :)

Tack för snabbt svar.
En fråga till: Kan ni förklara detta? Minhöjd på hinder för C-ponny?

LB bed Hoppning i två faser A0+A0/A
(110+0/75+0)
Hederspris, rosett, plakett
Klass 2
LA bed A0/A Öppen
(120+0/75+0)
Klass 1
Msv B bed Hoppning i två faser A0+A0/A
(140+0/75+0)

Lägsta klassen är en LB, och det innebär 90 cm för c-ponny.

Är ni oerfarna bör ni hitta en tävling som heter "lokal". Det är lägsta nivån och bäst att börja på. Dessutom behöver bara barnet licens och inte ponnyn.

Lättast är att hitta tävlingar via distriktet!

Ok men hur hitta "distriktets" hemsida. Vi bor som sagt i västmanland. Jag är helt grön som ni märker!

Svenska Ridsportförbundet är uppdelat i mindre distrikt.
Ni tillhör Västmanlands ridsportförbund.
Där kan du klicka dig vidare till tävlingar, anmäla osv.
Lus läs hela hemsidan, det finns mycket "mat nyttigt" när man är lite grön.
Tävlingarns olika status är lokal, regional, nationell och elit.
Där lokal är den lägsta, och den de flesta brukar börja på.
De olika klasserna heter: LD, LC, LB, LA, MSV:B, MSV:A.
för C-ponny är LD = 70 cm och ökar med 10 cm för varje klass.

För att krångla till det ytterligare finns det på vissa tävlingar
ex. LC+5cm eller LB+5cm.

Det finns också ännu "enklare" tävlingar, ex. klubbtävling där bara klubbens medlemmar tävlar och resultatet registreras inte hos ridsportförbundet, sedan finns inbjudningstävlingar, där en klubb bjuder in andra utvalda klubbar att delta, det är en lokal tävling.

Det finns även något som heter pay & jump, som man kan kalla träningstävling.

Det är nog rätt bra träning för en tävlings nybörjare att starta med någon klubb tävling och/eller pay & jump.
Det är rätt mycket man ska ha koll på, som ex. hitta secretariat, startanmäla, ha vacc intyg med, gå banan, börja rida fram i rätt tid, ha koll på när man ska hoppa fram, när man ska in på banan,mm.mm.

så det är en del att ha koll på, men du blir snabbt varm i kläderna.

Jag rekomenderar att du köper TR, de gemensamma bestämmelserna samt den gren som gäller.
Där finns säkert svar på många av de frågor du har.
Samt de regler som gäller på tävlinsplatsen och under tävlingen.

Grönt kort hade du, den tävlande ska dessutom vara medlem i en till ridsportförbundet ansluten klubb, ha licens.
För tävlingar upp t.om. lokal nivå räcker lokal licens för ryttaren och till det krävs ingen licens för ponnyn.
Från regional tävling krävs junior licens för barnet och även licens för ponnyn.
(på klubbtävling och pay & jump behövs ingen licens alls)

Lycka till på tävlingsbanorna.

Senast ändrad av en moderator:

Kolla på Denna hemsida . Jätte bra tävlingar där och ibland välldigt stora.Men grönt kort kan du själv ha bara om du följer med din dotter på tävlingarna :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 504
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 777
Senast: Emine
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 817
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård