Var hitta barockkallblodstravare?

A

AxoQueen

Jag undrar om det finns uppfödare av kallblodstravare som inriktar sig särskilt på barockridning. Jag antar att de flesta inriktar sig på tävlingstrav... Är det någon som har erfarenhet av några särskilda fysiska förutsättningar man ska leta efter hos en kallblodstravare för att den ska passa så bra som möjligt till barockridning?
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Alla hästar passar väl till barockridning? Eller åtminstone till akademisk ridkonst eftersom dressyren är till för hästen och inte tvärtom.

Kallblodstravare föds upp för att bli just travare. Sedan föds det väl en eller annan som av någon anledning inte platsar på travet och de säljs då som ridhästar. Jag har inte hört talas om någon uppfödare som föder upp kallblodstravare enbart för att de ska bli ridhästar.

Immer
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Tack. Jo, jag tror också att det går att hitta pärlor. Har själv sett en på bana som hade så otroligt lätt för samling. Det var så han nästan sparkade sig i magen med bakbenen och satt på rumpan framför vagnen när han blev exalterad inför start. Funderade därför på om det går att urskilja några exteriöra drag eller någon särskild härstamning som är med gynnsam.
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Mitt inlägg är borta, var ej menat som smygannons. :D

Men det finns uppfödare som säljer även som ridhästar. Flertalet av de uppfödare som finns gör faktiskt det om man frågar.

Visserligen går hästarna helst till trav - och travfolket är ju också beredda att betala större summor för välstammade unghästar (antagligen är det så att ridmänniskorna utgår från att de ändå kan få en avdankad travare för 10 ´ - så varför betala det tredubbla/fyrdubbla...... :crazy: ), men som sagt, det skadar aldrig att fråga.

Vad man ska kolla efter.... Tja jag är väl av den åsikten att det som är viktigast är personlig lämplighet - personkemi. Passar man ihop med sin häst så brukar arbetet vara både roligt och givande. Och det är ju poängen.

Kallblodstravare finns i så många olika typer. Jag tycker att de allra flesta har sina fördelar som ridhästar. Man ska kanske vara lite extra noga att kolla ryggen på hästar man tittar på, det finns en del svaga ryggar som är både långa och svankiga. Men ibland hittar man hästar som har något lång rygg och ändå är väldigt starka - där behöver inte den långa ryggen var en nackdel.

De allra flesta kallblodstravare - oavsett olikheter i typ - har några saker gemensamt och det är att de brukar vara 1 Väldigt smidiga och rörliga 2 Ha stor integritet, något som ger både utstrålning men också åsikter... 3 Ha urkraft i sin kropp och sina rörelser. Gillar man detta är rasen rätt ;) :D

Inlägget är ändrat av moderator, pga gälllande forumregler.

Hänvisning till andra hästsidor, vare sig med eller utan annons- och diskusisonsforum, ska EJ göras i inläggen. Det finns både annonsforum och diskussionsforum här på bukefalos, som även kan användas till diskussion om barockhästar och annonsering efter barockhästar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Jag har en kallblodstravare som har gått ca 10 år på banan & sen 3 år tillbaka är ridhäst på heltid är nu 18 år.
Han har extremt lätt för samling & är väldigt sammarbetsvillig, slår nästan knut på sig själv för att vara till lags.

Här en bild i samlad trav under lättridning.

4557106.jpg


Men även jag är sugen på en kallis av barockmodell som inte är startad om ca 3-4 år att utbilda paralellt med Natt då han börjar bli lite till åren. För att när han pensioneras så har jag en häst som är redo att gå för fullt när det är dax.
 
Senast ändrad:
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

kan tillägga att så vitt jagvet är Nattfare av norsk stam,ngt jaghar hört skall vara bra.

Jag såg en riktigt,riktigt snygg kallblodstravare på tv häromdagen,brukar ju roa mig med att titta på såna o bedöma ridbarheten kroppsmässigt.
kunde samla sig,gick"på tygeln"(extremt löst defineirat) och kunde sätta sig o skjuta ifrån...

den med en sadel på!

det vr Järvsöfaks;)
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

:love: Den jaaa.....Han har en sån grym koordinationsförmåga att jag får ståpäls bara jag tänker på honom :love:
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Kallblodstravare delar stambok, dvs norskt är svenskt är norskt är svenskt typ :). De flesta "svenska" kallblodstravare har väldigt mycket norskt blod idag. De norska är oftast lite mindre, ganska ofta ponnystorlek. Äldre svensk stam ger lite större hästar.

Järvsöfaks har ett redigt svenskt möderne! Och norskt på fars sida, matadoren Troll Jahn är ju farfar, verkar ju ha varit en lyckad kombination :D
Och håller med om att "Den med sadel på" :d :love:
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

nattfare är ju runt 160 tydligen,fastän jag uppfattar det lilla tjur-djuret somen ponny..månne korsad med shire?;)
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Nattis har Pio & Sätertida som föräldrar & vad jag förstått så ger Pio fina hästar ridmässigt.
Red ut med en tjej för ett par veckor sedan som oxå har en valack efter honom med nästan samma flashiga "frieseraktiga" rörelsemönster med mycket luft.

Han är helkul att rida, jag måste bara få iordning på min kropp så jag kan ge han exaktare signaler, & när jag väl lyckas så lyfter vi mot stjärnorna :love:
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Då har han svenskt möderne (fint sådant! :love: ) och som hos många svenska kallblodstravare är hingstarna i stammen norska. :d

Jag gillar svenskt blod... Idag blir det mer och mer poppis med små ponnyhöjdare som är väldigt lätta i typen och har lite flytande gångartsgränser (läs; töltande och passartade talanger). Jag gillar bättre de större, maffigare med ren takt :). Men det är en smaksak, fina ridhästar finns i alla former och typer...

Som min medryttare sa när hon provridit min svarte springare - jag tyckte hon beskrev det så bra - att han är lik de kallblodstravare hon ridit tidigare "Mycket häst, energi och kraft, men väldigt väldigt känslig!". Visst är det en bra beskrivning??
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

***knapplån***

Så kul att även kallblodstravarnas stam diskuteras här. Om man läser ex Ridsport eller Hästfocus eller någon av de andra tidningarna skriver man alltid ut vilken stam det är på halvblodshästar. Men om det är ett kallblod står det aldrig. ;)

Det finns visserligen inte så jättemånga kallblodstravare här i mina trakter, men jag har ändå kommit i kontakt med ett tjog eller så genom den akademiska ridkonsten. Vad som förvånar mej är att inga av dessa hästar är det minsta släkt med varandra, alla har olika stam, och alla har lika hög ridbarhet, arbetsglädje, lätthet för samling osv.
Mitt sto är e Texas Per u Lavigga, och vår korsningsvalack (med fjordpappa) har Lapp Nils som morfar.

Just nu har jag ett sto till på gång, med en helt annan stam.:)

Immer
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Nattis är väldigt ponnylik när man hanterar & står brevid honom. Upplevs nästan som en förvuxen islänning trots han är 160 hög.
Men det är mycket häst att rida. :crazy:

Som du säger, mycket power & arbetsvilja men samtidigt nästan liteöverkänslig. Lyckas man spela sina kort rätt så får man en häst som verkligen sätter sig & verkligen lyfter fram..

Tyvärr så har jag ingen som helst kunskap ang kallblodens stamtavlor förrutom att just järvsjöfax är ett unikt exemplar :love:
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Själv har jag lyxat till det...

Jag betäckte två st. kallblodston med min underbara hingst Nökle, och nu väntar vi två avkommor i början på året.

Damerna: http://i46.photobucket.com/albums/f109/CarolaLind/Flickor558.jpg

Trollfuxa och Fröken.

Nökle:

http://i46.photobucket.com/albums/f109/CarolaLind/NC3B6kle.jpg


Enda anledningen till bebisarna är att föda upp dem, träna dem och anpassa dem till den akademiska ridkonsten. Det ska bli superspännande.


Evis: Du anar inte hur tjock hon är!:love:
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Kallblodstravaren jag har på foder är av norsk stam (U: Böle fia E: Barrison), han har nog inte hört det där om att de är små då han är 160cm+ i mkh :confused:
Jag gillar kallblodstravare med hans byggnad (fast just nu är han lite tjock pga att jag inte kunat rida ordentligt på ett tag pga att han har luftvägsproblem), men framförallt med hans skalle, mkt motor och vilja att vara tillags samt att han är väldigt känslig mentalt, perfekt om man lyckas kanalisera allt rätt!

133858.jpg


132437.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Norskt? :confused:
Jag skulle säga att din kallblodstravare är mer svensk än många andra kallblodstravare :).
Både i typ och stam!
Här kan du se hans stam; http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?trotter=167961&breed=cold&lang=swe

Farfar Barry är en av de viktigare svenska hingstarna, och hans mor i sin tur - Fuxmaja är en av de ston som betytt mycket för den svenska aveln.

Din häst har dessutom ett redigt fint svenskt möderne hela vägen! :love: De visste hur man avlade på ston på den tiden, avkommelistor som knappt tar slut... :D Morfar och mormorsfar är visserligen norska, men så brukar det se ut på våra svenska kallblodstravare.

Summa summarum - jag är inte alls förvånad att din kbltravare är rätt "stor". Han har helt rätt stam för det!

Angående de norska ponnyerna så tänker jag mer på Elding och Troll Jahn, två matadorer som påverkat aveln mycket, och båda är små och lämnar ännu mindre avkommor ;) särskilt i kombination :D. Jag har träffat Elding-avkommor som inte varit högre än 135 cm, de har sett ut mer som russ eller kanske islänningar.

Tänk vilken ras, de kan variera i höjd mellan 175 och 135 :)
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Upptäckte ju nu att Fuxmaja kommer ur samma möderne som din häst. Tänk vad man kan hitta med hjälp av Blodbanken! :) Förutom Barry (383 svenskfödd avkommor) lämnade hon också Bestebrun (131 svenskfödda). Ur samma möderne kommer också hingstarna Bayi och Pavebläsen.

Det är inte bara svenskt utan också bra gammal svensk stam! :)
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Jag gillar ponnyvarianten :love: Vi har bestämt oss för att kidnappa fuxa nästa år och säga att " Va? Näe...En fux? Har vi aldrig sett....."


:angel: :D :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 196
Senast: Äpplet.
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 185
Senast: Rikke
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 786
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
402
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp