G
Garpen
Var går gränsen för barnmisshandel? Hur hårt och mycket får man ta i ett barn innan det räknas som misshandel? Finns en generell gräns, eller beror det på hur "tåligt" barnet är?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
gulan skrev:Mina barn som är, kärleksfulla, utåtriktade och enligt mig trygga och tillitsfulla, får en dask i stjärten eller ett nyp i örat, (ja, det har hänt) då det verkligen ha behövts markeras........"Nu skärper du dig", misshandlar jag då mina ungar?
gulan
Tänk om man måste hålla i barnet så hårt att det gör ont då?Att hålla fast ett barn (utan att det gör ont) tycker jag inte är misshandel.
ulda skrev:Man skulle ju inte nypa sina vänner i örat eller daska dem i stjärten, men däremot skulle man nog hålla fast dem (om de t ex försökte slåss med någon annan, eller var redlöst berusade etc) så i mitt tycke bör man behandla barn med samma respekt som med vuxna.
.Inte alltid lätt att veta de långsiktiga konsekvenserna av sitt handlande, barnen kan ta mer skada än vad som märks för stunden
gulan skrev:.
Det har du rätt i. Även om jag tror att psykisk misshandel är värre än en smäll i stjärten.
Alla pratar om barnmisshandel som den fysiska, men den psykiska som är ännu svårare att upptäcka är minst lika hemsk.
gulan