Var går gränsen för för lite mat?

Sv: Var går gränsen för för lite mat?

Om man anmäler så ska man ha klart får sig vad som gäller. Hur ser uppstallningsavtalet ut? Tar stallägaren/stallvärden på sig någon form av skötsel av hästen? Saker som att fodra eller in och ut släpp?
Om det ingår skötsel så har stallägaren också ansvar för att hästen mår bra så kommer en anmälan att gälla både ägaren av hästen och stallet.

Sedan an jag väl tycka att det mest olyckliga i den här historien är att TS har gett hästen av sitt eget foder i smyg. Vilket ju kan göra att ägaren m fl faktiskt tror att hästen klarar sig på den mängd som de tror att det for. Att smygfodra är nog det värsta man kan göra för alla parter, det innebär ju att ingen egentligen har koll på vad hästen får att äta.

Det är som vanligt här på bukefalos, att tråden förr eller senare övergår till att kritisera TS. Jag tackar för alla som gett mig sin syn på saken. Jag har fått den input jag ville ha. Detaljer om hur mycket eller hur länge jag gav hästen en del av mitt eget hö behöver jag inte gå in på, ej heller förhållandena kring hur stallvärden arbetar med hyresgästerna.

Jag sökte bekräftelse på min tro att en häst på omkring 500 kg bör få minst ca 6 kg hö/dag, samt lite input om vad som händer när man anmäler.

Det har jag nu fått och tack för det. Jag kommer inte skriva mer i den här tråden nu. Hästen är det viktigaste för mig i denna historia. Allt annat är sekundärt.

Hej hej!

Vi i Sverige pratar nästan alltid om grovfoder som hö. I andra länder har man inte så gott om hö o foderstaten involverar halm- oxå ett grovfoder, samt fodrar upp med kraftfoder.
Då är det som regel lättare att inte få upp energin för mkt. Kan regleras om man inte är så trångsynt iom att vi vissa år inte har hygienisk halm så det räcker.

Den behöver alltså inte äta 1,2kg/ 100 häst i hö. Det handlar ju mest om tarmfunktionen-fibrer.

en häst dör heller inte av att äta 1 kg grovfoder/ 100 kg. 1,2 är en REKOMMENDATION,.
Jag vet inte hur många helackorderingstallar som fanns/ finns där 8 kg hö ingick o nu med silage kanske 10 kg. Det motsvarar ca 1kg TS/ 100 kg på ett normalstort halvblod.
1,5 funkar säkert om man har unga, avelsdjur eller svårfödda/ hårt tränande hästar. Skulle vi fodra alla Sveriges ponnys så hade vi nog numera när få av dem brukas ordentligt en stor procent ökning av fångponnies.

Senast ändrad:

En sak till som man bör ha med i beräkningen.

De studier som gjorts är som regel på underlag av sporthästar som tränas hårt/ medelhårt alt. unga hästar.

Man utgår från det gamla att hästar behöver kraftfoder- för att de har BRUKATS mer än vad många många hästar gör idag.
Har nog aldrig sett så många hästar som skrotar i en hage eller skrittas på sin höjd. Utför inte ens vad triangelmärkta hästar ofta klarar av- promenadridning.

Motionridning för en HÄST är fa.en så mkt mer än vad det innebär.

Skönt att höra att det gar att vara "flexible" i höfragan. Det är inte manga hästar här i Belgien som far 1.5 kg hö per 100kg häst, manga far bra mycket mindre och tävlas och sportrids med framgang. Nu är jag personligen för att ge (väldigt) mycket hö men efter alla mina ar i Belgien har jag med egna ögon sett att en häst kan klara sig bra pa mindre om den far fibrer fran andra källor sasom halm, betfor och energi fran kraftfoder. Manga här har sett ut som levande fragetecken när jag sagt att min häst pa 500 kg (167 cm mankhöjd) ska ha minst 10 kg hö/dag. Finns inget stall som ger så mycket, jag har alltid fatt ge extra hö/fibrer själv. Vissa stall ger inget hö alls.

Heder at TS som vill göra det bästa för hästen, alltid bra med folk som bryr sig. Syns revbenen pa hästen sa far den ju i sig för lite energi och/eller är sjuk.

Vad är det för hö ner i Belgien?

Det finns alla sorters hö av olika kvalité, bättre och sämre, ungefär samma som i Sverige skulle jag tro samt silage. Ingen analyserar dock sitt hö, det är absolut överkurs för hästfolk i det här landet:grin:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama