Var går gränsen för för lite mat?

Sv: Var går gränsen för för lite mat?

Bra tips om jordbruksverket. Jodå, hästens hovar sköts väl, samt även vaccinering mot influensan (var själv i stallet när det hände). Jag vet att det låter ologiskt, men det är som om ägaren gör minsta möjliga och sparar där hon kan. Hon är själv näst intill anorektisk så ibland funderar jag på om hon överför sin egen sjuka inställning till mat på sin häst. Men jag tror främst det är ekonomi som ligger bakom. Säkerligen i kombination med något förvirrad hjärna.

Jag kan tänka mig att hon kanske bara får en "varning" eller tillsägelse till att börja med om du anmäler. Men det kanske (förhoppningsvis) gör att hon blir skraj och skärper sig.
Lycka till!

Ok - men vi har konstaterat att hästen får för lite grovfoder. Någon som vet vart man ringer och anmäler, samt vad som händer? Min farhåga är att någon kommer och rycker den ur sin tillvaro där den trots allt känner sig hemma, och kanske avlivar den eller liknande pga att man inte finner ny ägare tex. Vore väldigt intressant att höra om någon varit med om något sådant här? Vad hände?

Allvarligt? Du menar alltså att en häst som varje dag får för lite mat så är det viktigare att den får stå kvar där den bor nu än att den riskerar att tas bort? En död häst lider inte. Kom ihåg det! Hur kan man bara var så helt ointresserad av djurens rätt till ett värdigt liv. Det är viktigt att djur ha ett bra liv, inte så många dagar som möjligt. Herregud!

Inte för o vara sån, men är sdet inte stallägaren som ska se till att hästen får man om en hästägare inte sköter det?
Det hade jag gjort om mina två inackoderingar inte gett sina mat!!

Jag har läst o hört att det är 1,5kg hö/100kg.

Om hästen inte är "superdupersmal" kommer de fråga varför den är smal, vad den får för mat, hur ofta, hur länge den varit smal osv.. De kommer vilja ha en som kan styrka det hon säger med.

Låter det inte rimligt (fodergivan) så kommer hon att få böter, tror det är runt 3500?
En varning också..

Vet inte om de kollar om det blivit bättre.

Men de skulle nog sätta djurförbud hos henne om den är så smal att den inte orka leva snart.. Omhänderts hästen med..

Om det är ekonomin som ligger bakom så borde det väl vara billigare att fodra på med mer hö och dra in på betforen? Får den annat kraftfoder?
Vad är det för ras på hästen? Rids den?

Eget stall, om inte så har stallägaren ett ansvar för inakorderingarnas välbefinnande. Jag kan ha fel men tror att det är så.

Står den på halm?
I såna fall kan det vara OK
1, 2 kg TS grovfoder räcker även om man för vissa individer vill ge 1.5 o då baserat på optimalvikten. varken under eller övervikten.

man kan inte anmäla om hästen ser skaplig ut o annars mår bra o dessutom måste man veta tt den får väldigt lite mat vilket syns i en mager häst. En del tror sig veta....

Alla feta hästar som står o äter oavbrutet borde nästan vara lika illa då de får vällevnadssjukdomar.Då få hästar i S. är magra som i andra länder.Utmärglade.

Jag försökte leta efter den korrekta siffran angående kilo foder och kilo ts i en bok jag har, för att bli helt säker, men hittade tyvärr inte det :( men tar man 85% ts så blir det ju 1,2 kilo foder. Lite hårklyveri känns det som.

Den informationen finns nog på många ställen. Här har du en länk:

http://www.equinews.com/article/pasture-quality-and-abundance-affects-contribution-horse-diets

“The horse has a minimum requirement for forage intake equal to 1% of his ideal body weight.”

1% av hästens ideala kroppsvikt är samma sak som 1 kg ts per 100 kg häst.

Om hästen borde väga 500 kg så är absoluta minimimängden grovfoder 6 kg/dag. Detta täcker dock inte hästens energibehov. En häst som inte rids eller arbetar bör ha 1,5 kg ts per 100 kg kroppsvikt för att täcka underhållsbehovet av energi, dvs. ca. 9 kg hö för en 500 kg häst.

*kl*
Jag har fått lära mig att det ska vara helst 1,5 kg ts/100kg häst och minimum 1,2 kg ts/100kg häst

Jo, jag vet att jag kunna googla mig fram till svaret men jag valde att titta i boken eftersom det är en källa jag litar på. På nätet kan både kreti och pleti säga sitt, men vem ska man lita på? Det gäller ju att hitta en pålitlig källa.

Tack för svaret. Det låter bra, då är det i alla fall inte alldeles för lite, om man nu lägger till betforen. Hästen kanske väger 450 kg i nv skick, men skulle ha vägt drygt 500 kg om den hade bättre hull. Själv ger jag min (lika höga) häst 12 kg grovfoder/dygn, så för mig ser det otroligt lite ut. Hon har förresten fått hjälp med foderstat, det är inte där problemet ligger. Problemet ligger snarare i ett frenetiskt sparande/snålande.

På vilket sätt ligger inte problemet där ? Det är ju hur den äter du är bekymrad över ?

Jo, jag vet att jag kunna googla mig fram till svaret men jag valde att titta i boken eftersom det är en källa jag litar på. På nätet kan både kreti och pleti säga sitt, men vem ska man lita på? Det gäller ju att hitta en pålitlig källa.

Du frågar ju på nätet nu ?;)

Står hästen på halm? Får den något kraftfoder att äta eller bara hö och betfor?
Det kan ju finnas en anledning till att den utfodras så. Jag hade frågat hästägaren. Om den står på halm och får kraftfoder kan det mycket väl vara helt OK.

Hur menar du nu ? Om TS inte litar på nät fakta hur platsar svar på bukefalos in ?

Beror ju på om det räcker med att svaret är ungefär rätt eller om det måste vara exakt rätt.

Hur ska du bedöma det då ?

Det jag menar är att här kommer du få allsköns svar från folk som aldrig ens har sett hästen, har hela bilden , och enbart din egen vinkel och uppgifter . Självklart kommer du därigenom få vissa svar du väljer att tro på Utifrån vad du helst vill köpa utifrån din egen inställning till situationen .Huruvida dessa svar är korrekta eller ens rättvisa , kan du aldrig bedöma .
Jag tycker personligen det r obehagligt med "vanvårdstrådar" här eftersom det blir precis det du argumenterar du själv inte vill ha - osanna bristfälliga bedömningar .
Finns betydligt bättre och enklare källor än bloggar och diskussions forum att googla på i fråga om fodring av häst där inte personliga åsikter finns med . Utöver det så endera prata med ägaren eller anmäl om det verkligen är så illa .

Senast ändrad:

Det är ju just det jag menar. Det går inte att bedöma kunskaperna hos dem man frågar på nätet om man inte vet vilka de är och visst färgas svaren av de egna tankarna om det hela. Givetvis.

Nu blev frågeställningen hur mycket som är minimigivan grovfoder och när svaren började gå isär ville jag kolla vad Christina Planck hade skrivit för jag bedömer att hon är kunnig på området (med tanke på utbildning/yrke/erfarenhet). Man får väl rådfråga de personer som man bedömer är proffs på det de håller om man vill ha ett proffsigt svar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama