Var går gränsen för för lite mat?

insearchof

Trådstartare
Jag är intresserad av hur ni hästvänner resonerar i en fråga. En häst på ca 500 kg som jag känner till, får ca 3-4 kg hö/dygn. Samma häst får även ganska rejält med betfor 3 ggr/dag. Enligt min kunskap kan ej kraftfoder ersätta grovfoder, och en häst som är 1,65 m hög bör få omkring 10 kg hö/dag, och kanske absolut minimum 6 kg/dag. Man ser revbenen på hästen och den är ständigt hungrig (å andra sidan är det många hästar som är det). Ägaren vill väl men har av orsaker jag inte vill gå in på här, svårt att ta hand om sig själv, än mindre andra. Hästen har kompisar, fin hage och helt ok situation förutom då, den lilla hömängden. Att anmäla det hela känns lurigt då jag inte vet om hästen skulle få det bättre? Jag är heller inte helt säker på var gränsen för vad som anses vara svält går. Hästen får ju trots allt mat 3 gånger om dagen, varje dag. Jag känner även med hästägaren och vill inte vara elak mot henne. Hon har haft det tillräckligt svårt i sitt liv, känns det som. Samtidigt kan inte hästen hjälpa det och jag och andra har försökt tala henne i rätt riktning. Ibland har det lett till mer mat, men sedan återfaller det i för lite hö. Kan hända finns det en ekonomisk anledning, då man i stallet får köpa in sitt eget foder, och är alltså inget stallvärden står för. Alla i stallet tycker det är besvärligt, men ändå är det ingen som vill ge hästen av sitt eget foder. Vad ska man göra? Hur akut anser ni det vara? Hästen verkar ha gott allmäntillstånd i övrigt.

Sv: Var går gränsen för för lite mat?

Minimum är 1 kg ts per 100 kg häst.

Numera räknas betfor som grovfoder men det har jag inte riktigt lyckats smälta. (Svårt att lära gamla hundar sitta.)

Men den här hästägaren behöver kanske hjälp med att räkna ut en foderstat till sin häst så man åtminstone slipper se revbenen. Att tala henne tillrätta funkar nog inte alls.

Tack för svaret. Det låter bra, då är det i alla fall inte alldeles för lite, om man nu lägger till betforen. Hästen kanske väger 450 kg i nv skick, men skulle ha vägt drygt 500 kg om den hade bättre hull. Själv ger jag min (lika höga) häst 12 kg grovfoder/dygn, så för mig ser det otroligt lite ut. Hon har förresten fått hjälp med foderstat, det är inte där problemet ligger. Problemet ligger snarare i ett frenetiskt sparande/snålande.

Hästar ska ha ett minimum 1,5 kg hö per 100kg kroppsvikt! 1kg betfor är väldigt mkt i liter får fen verkligen flera kg betfor per dag? Kan förstå tanken om ägaren haft mkt jobbigt i sitt liv men ett djur får inte bli lidande av det! Prata med hen eller anmäl är mitt råd.:crazy:

OK, det innebär i så fall min. 8 kg hö/dag. Hur kommer det sig att ni två säger olika? Finns det någon källa ni kan hänvisa till?

Hur kommer det sig att ni två säger olika?

Därför att ts (torrsubstans) per kilo foder och faktiska antalet kilo foder inte är samma sak. Om man tar 1 kg ts så blir det inte riktigt 1,5 kilo foder men man avrundar uppåt för det är enklast så.

Ok! Men i detta fall är det vanligt hö och inte hösilage, så ts borde ju vara närmre 100% om inte 100%?

Ok - i så fall har jag rätt i min. 6 kg hö till häst som väger 500 kg.

Låter som väldigt lite grovfoder. Men betfor som grovfoder :confused: De e väll ändå kraftfoder?

När jag gick på gymnasiumet så fick jag höra att det va minst 1,2kg/1kg häst, men då är det ts dom räknat på. Har för mej, e säker till 90% att de va hästens biologi.

Enligt min egen åsikt ska man ge så mycket grovfoder att hästen blir mätt och nöjd, självklart ska man inte överutfodra, men är hästen så pass smal att revbenen syns bör den få betydligt mycket mer mat än den får. ev stödfodra med ngt lättare kraftfoder typ lucern...

Saken är att hästen gått på fett bete hela sommaren (juni-september), men den ökade inte i hull ändå. Ägaren säger att hon gjort träckprov som var negativt, före sommarn, men det kan man förstås inte lita på, med tanke på hur hon sparar.

Men betfor som grovfoder :confused: De e väll ändå kraftfoder?

När jag gick på gymnasiumet så fick jag höra att det va minst 1,2kg/1kg häst, men då är det ts dom räknat på. Har för mej, e säker till 90% att de va hästens biologi.

Ja, jag känner som du. Det räknades som kraftfoder förut (och där lever jag liksom kvar) men tydligen är det ändrat.

Jag försökte leta efter den korrekta siffran angående kilo foder och kilo ts i en bok jag har, för att bli helt säker, men hittade tyvärr inte det :( men tar man 85% ts så blir det ju 1,2 kilo foder. Lite hårklyveri känns det som.

Ok - men vi har konstaterat att hästen får för lite grovfoder. Någon som vet vart man ringer och anmäler, samt vad som händer? Min farhåga är att någon kommer och rycker den ur sin tillvaro där den trots allt känner sig hemma, och kanske avlivar den eller liknande pga att man inte finner ny ägare tex. Vore väldigt intressant att höra om någon varit med om något sådant här? Vad hände?

Personen mår inte bra verkar det som av olika anledningar, men mår hon inte ännu sämre av att inte kunna ge sin häst ordentligt med mat? Det måste vara fruktansvärt stressande?

Kan inte människan skaffa en betalande medryttare som sponsrar mer grovfoder? dvs om hon inte självmant vill göra sig av med hästen som hon uppenbarligen inte riktigt har råd att ha.

Senast ändrad:

Ja, håller med dig och jag har tänkt i samma banor. Har talat med henne om det och gett tips på hur hon skulle kunna göra. Har även försökt få stallvärden att se till att hästen får tillräckligt med mat. Har föreslagit att hon lämnar bort hästen på foder oxå. Den har varit ute till försäljning, men den blev aldrig såld. Ägaren tänker själv i dessa banor, men av någon anledning kommer hon inte riktigt till skott. Hon har haft medryttare innan, men denna ledsnade pga ägarens oengagemang. Svarade inte i telefon mm och medryttarn fick rodda allt själv.

ska även tillägga att jag själv gav hästen av mitt foder då ingen såg (i princip varje kväll) förut, men att jag nu har flyttat till ett annat stall som jag hade köat länge till.. därav min oro - att ingen längre ser till den får det den behöver.

Det är svårt att förstå varför man har häst om man varken är engagerad i den eller har råd att ha den. All heder åt dig som engagerar dig och ger av din mat. Du kanske gör både tjejen och hästen en tjänst om du anmäler och hästen blir tvångsomhändertagen?

Senast ändrad:

Jo... jag funderar i de banorna. För mig går hästens väl för hennes. Hästen kan inte göra något åt sin situation. Men innan jag drar igång en stor process, vill jag gärna veta lite mer om vad det är jag i så fall drar igång. Hur kan man veta att hästen får det bättre? Det är ju inte bara mat som får en häst att trivas.

Jag skulle ringa Jordbruksverket och rådfråga dem (man kan vara anonym). Fråga vad de har för plan om de anser att hästen ska omhändertas. Jag vet inte hur illa det behöver vara för att en häst ska bli omhändertagen. Men om den nu bara får ca 3 kg hö / dag lär den ju se anskrämlig ut rätt snart tyvärr.
Jag antar att hästen kanske inte heller får optimal hovvård? Inte heller veterinärvård om den skulle behöva det eftersom det är rätt kostsamt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama