insearchof
Trådstartare
Jag är intresserad av hur ni hästvänner resonerar i en fråga. En häst på ca 500 kg som jag känner till, får ca 3-4 kg hö/dygn. Samma häst får även ganska rejält med betfor 3 ggr/dag. Enligt min kunskap kan ej kraftfoder ersätta grovfoder, och en häst som är 1,65 m hög bör få omkring 10 kg hö/dag, och kanske absolut minimum 6 kg/dag. Man ser revbenen på hästen och den är ständigt hungrig (å andra sidan är det många hästar som är det). Ägaren vill väl men har av orsaker jag inte vill gå in på här, svårt att ta hand om sig själv, än mindre andra. Hästen har kompisar, fin hage och helt ok situation förutom då, den lilla hömängden. Att anmäla det hela känns lurigt då jag inte vet om hästen skulle få det bättre? Jag är heller inte helt säker på var gränsen för vad som anses vara svält går. Hästen får ju trots allt mat 3 gånger om dagen, varje dag. Jag känner även med hästägaren och vill inte vara elak mot henne. Hon har haft det tillräckligt svårt i sitt liv, känns det som. Samtidigt kan inte hästen hjälpa det och jag och andra har försökt tala henne i rätt riktning. Ibland har det lett till mer mat, men sedan återfaller det i för lite hö. Kan hända finns det en ekonomisk anledning, då man i stallet får köpa in sitt eget foder, och är alltså inget stallvärden står för. Alla i stallet tycker det är besvärligt, men ändå är det ingen som vill ge hästen av sitt eget foder. Vad ska man göra? Hur akut anser ni det vara? Hästen verkar ha gott allmäntillstånd i övrigt.