K
knyttet
Sv: Var går gränsen för dolda fel?
Tack för dina svar...jag får lite hopp tillbaka...
Tack för dina svar...jag får lite hopp tillbaka...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag "reklamerade" hästen för ca en vecka sedan, då hade jag haft hästen hos mig ca 3 veckor.Jag tror lagligt sett att det ser ut så här:
Säljaren har inte uppfyllt sin upplysningsplikt.
Köparen har inte uppfyllt sin undersökningsplikt.
Hästen ska reklameras till säljaren så fort felet upptäcks och inom en viss tidsram. Vet ej om detta gjorts.
Det är sant och jag förstår att den formuleringen var fel av mig. Däremot avsiktligt undanhållande av information, i syfte att få mig att köpa hästen.Dolt fel är det inte, hade upptäckts om hästen tagits ut i trafiken eller t ex om man kört förbi den med bil.
I nuläget är säljarens argument att hästen visst var trafiksäker hos henne, anledningen till att den inte är det hos mig är att jag inte gett hästen tid att landa utan börjat att rida den direkt, trots att hon sagt att den behöver tid på sig i nya miljöer. Hon hävdar att problemet inte fanns hos henne.Vi här vet ju inte vad säljaren kommer med för argument utan har bara hört ena sidan saken.
Jag tror inte det är någon som vågar satsa sitt goda rykte på ett sådant intygande. Hästar kan mycket väl bli skiträdda för bilar, det krävs endast en mindre insident och lite otur så kan en trafiksäker häst bli helhysterisk. För att ett sådant intygande ska ha vikt måste man även ha någon som intygar att så inte kan ha skett och att de haft koll på hästen konstant.fio. skrev:Bra att ha i rätten är oxå en mycket hästvan helst inom ridsporten känd person som skulle kunna intyga att hästar inte helt plötsligt blir skiträdda för bilar, det brukar dom fästa ganska stor vikt vid.