Var går gränsen för djurmisshandel?

Sv: Var går gränsen för djurmisshandel?

KL

Måste bara berätta om min häst som inte lyssnade till skänkel för fem öre när jag fick henne. Det var inte roligt att komma in lite fel i en kombination med henne och absolut inget hände när man tryckte till med skänklarna...
Då började jag använda spöt med konsekvens, dvs så fort jag duttade med skänkeln så skulle hon gå fram och det med besked. Jag kan säga att jag höll på med detta i ca 2-3 veckor effektivt.
Rider aldrig med varken sporrar eller spö nuförtiden och hon tycker det är superkul! Öronen framåt konstant och vilket framåtbjud!
Så det där med att använda spö på tävlingar borde helt tas bort tycker jag. Träningen ska man väl göra hemma?!
Det är dessutom sällan det är hästen det är fel på när den vägrar på tävling men den får ändå stryk...? Nä, dålig utbildning är det enkla svaret enligt min mening.
Bra med dressyrtävlingar för där får man inte använda spö.

KL
Det är alltid på såna här trådar som de bästa ryttarna dyker upp :angel:

Spö är ett framåtdrivande hjälpmedel. Iaf jag föredrar det framför dem som hänger / sliter i tyglarna.

:confused: Förlåt för en kanske dum fråga, men vilken häst "bara jävlas"? Vad menar du med det?
Får en bild framför mig att du typ menar att hästen tänker att "nu ska jag vara elak och busig och vägra" men så gör ju inte hästar :p

:oDenna tanke slog mig med :smirk::smirk: antingen är det ryttarens fel som gör hästen osäker pga för lite ben, diffus/hård hand osv eller har hästen ont eller så tycker han bara det är så förbaskat tråkigt=kanske ingen hopphäst:smirk:

Träningen ska man väl göra hemma?!
Det är dessutom sällan det är hästen det är fel på när den vägrar på tävling men den får ändå stryk...? Nä, dålig utbildning är det enkla svaret enligt min mening.
Bra med dressyrtävlingar för där får man inte använda spö.

:bow::bow::bow:

Jag menar inte att hästen jävlas för att den tycker att det är roligt.
Min häst kan vara allmänt trotsig ibland när hon ska lastas. Men med tanke på hur hon beter sig, ser jag att hon inte är det minsta rädd för att bli lastad. Ibland går hon rakt upp, men ibland bestämmer hon sig helt enkelt för att hon inte vill.
Jag skulle vilja kalla det för att jävlas, FAST jag tycker inte att det ordvalet är korrekt valt.

Sitter man och spöar upp hästen utan anledning när den kankse blir rädd eller något så ska man ju såklart inte använda spö, men om hästen bara jävlas så kan man anväbda spö typ 1 gång men inte så att den blir rädd.
Hade en kompis förut som spöade upp sin häst hela tiden så fort hästen inte gjorde som hon.. Då vart man inte glad.

ehm, "bara jävlas?" :crazy:

Angående det här med att många inte tror att en häst kan jävlas borde komma hem till mig någon dag. ;)
Mitt ena sto har och kan fortfarande vara väldigt opålitlig och man kan t.om. känna direkt när man hoppar upp att hon har någon i kikaren. Då kan hon helt plötsligt, efter att ha gått hur bra som helst vända den agressiva sidan till. Efter att ha gjort en halt t.ex. så vägrar hon att gå framåt när man ber henne om det. Hon har öronen slickade bakåt och varje gång man driver framåt svarar hon med att resa sig. Lyckas man sedan få fram henne kan det resutera i ett sjuhelvetes humör och en rad bakutsparkar och capriollsprång.. Men det gör hon väldigt sällan numera. Hon var 100 ggr värre när hon var lite yngre.

Jag vill inte att någon kommer och säger att "det måste bero på att hon har ont någonstans" för hon är regelbundet kollad av kiropraktor och vet. En väldigt känd kiropraktor (HL) var och kollade igenom henne en gång och det första han sa när han klev fram till henne var. "Oj, den här damen har pondus ser jag". Jag tror iaf att vissa hästar tänker ett steg längre än andra.

Senast ändrad:

Håller med. Dessutom kan hästar vara jäkligt lata.
Det här med hästar som har ont överallt beror oftast på dålig ridning enligt mina erfarenheter:devil:

Men man kan ju inte riktigt jämföra "slå med spöet" och "slita i tyglarna" och säga att det ena är värre än det andra. Eftersom det ena ju är för att få hästen framåt, det andra för att få den att stanna. För hårt/fel användande av både tygel och spö är ju inte att rekommendera, och båda tyder ju på att ryttaren har problem som den inte lyckats jobba bort.

Håller med om det där med lat!
Min gammelpålle är lat. Lat och mkt intelligent, har aldrig träffat en så intelligent häst, vilket visat sig på många sätt genom åren. Kan med facit i hand säga att intelligent som 17 i kombination med lat, det är ingen höjdarkombination alla ggr för ryttaren! :D

Min gammelpålle tyckte tävlingssäsonger var jobbiga. Så allt för ofta så var det som att galoppera i kola på en tävling! Han hade mkt lite tävlingsinstinkt, man ville ju gärna han skulle "jaga upp sig" när han kom ut på en ny plats för att få lite bjudning, men nejdå. :smirk: Dessutom har han lite "träben", att hoppa upp sig för att slippa riva, det var inte så noga alla ggr, det gör inte så ont att riva anser han.
Träningar och klubbtävlingar gick alltid kanonfint, då var "kolaridningen" som bortblåst.
Och nej, det var inte mig det var fel på, ingen av mina andra hästar har haft samma "problem" och han var likadan med annan ryttare än mig.

när jag var på falsterbo så var det nån gubbe(kommer ej ihåv vem) som red och när hästen vägrade slog han till tre hårda rapp på raken sen vägrade hästen igen då slog han till en gång sen red han mot hindret igen och då kom de över..:(

Sitter man och spöar upp hästen utan anledning när den kankse blir rädd eller något så ska man ju såklart inte använda spö, men om hästen bara jävlas så kan man anväbda spö typ 1 gång men inte så att den blir rädd.

Om hästen inte gör som ryttaren vill så kan de bero på flera olika saker. Antingen att hästen helt enkelt inte förstår vad ryttaren menar. Att den har ont någonstans. Ryttaren lyssnar inte på hästen tillräckligt. Det finns hur många orsaker som hellst. Man ska aldrig slå en häst för att den "dummar sig", ett spö är till för att tillrättavisa inte spöa en häst. Det är aldrig hästens fel

Antar att det beror på inställningen till hästen i sin helhet, så är det med det.
Djur är ju generellt enkla varelser, det låter som att du förmänskligar hästen enligt dina egna principer.
Enkelt. Enligt all forskning har man kunna konstatera att hästens bägge hjärnhalvor inte samarbetar med varandra, därför är det så att hästen kan bli rädd för en sten upp till tex rihuset som ligger på höger sida, blir livrädd på vägen tillbaka för då ligger den på vänster sida...De har ett fotografiskt minne.
Säger ngt om deras instinkter, de är flyktdjur utan mänskliga tankar.

men om hästen bara jävlas så kan man anväbda spö typ 1 gång men inte så att den blir rädd.
.

En häst "jävlas" aldrig. Det finns alltid en orsak till varför den beter sig så som den gör. Spö ska bara användas som en framåtdrivande hjälp.

ett faktum om hästmänniskor: Frågar man 10 olika personer så får man garanterat 10 olika svar och alla är lika säkra på att de "vet" bäst :P

Blir även väldigt imponerad när jag läser denna tråden, för det verkar som att det är en massa som vet exakt hur hästar tänker XD

NY här :) !
Usch sånt här är så trist:/ Om man ser ngt riktigt grovt fall, som för mig är då ryttaren använder spöt hårt fler än 2ggr, tkr jag att man ska säga till domaren. Dom har ju ändå ansvar för att tävling ska gå rätt till, både för häst o ryttare. Om inte annat pratar domaren med ryttaren...

Om hästen inte gör som ryttaren vill så kan de bero på flera olika saker. Antingen att hästen helt enkelt inte förstår vad ryttaren menar. Att den har ont någonstans. Ryttaren lyssnar inte på hästen tillräckligt. Det finns hur många orsaker som hellst. Man ska aldrig slå en häst för att den "dummar sig", ett spö är till för att tillrättavisa inte spöa en häst. Det är aldrig hästens fel

Om du läser igen det jag skrev så skrev jag att man INTE skulle spöa hästen!

En häst "jävlas" aldrig. Det finns alltid en orsak till varför den beter sig så som den gör. Spö ska bara användas som en framåtdrivande hjälp.

Lilla vän kom och rid min häst ska du få se om han jävlas med dig eller inte!
Då kankse du inser att en häst kan jävlas!
Jag kan garantera att han inte kommer att beté sig likadant mot mig som han gör mot dig HAHA! Och det är att jävlas

Att hästar testar nya ryttare är ju inget nytt fenomen eller hur man säger.
Men fortfarande är det ju ett ordval om man kallar det "jävlas" eller ngt annat.

Även jag har haft en häst jag sista året tyckte jävlades. Anledningen till det var att han i stort sett alltid tycktes anse att tvärt om mot vad jag bad honom om var rätt sätt.
Exemplen är många, ville jag rida i vänster varv ville han gå i höger, ville jag gå åt höger i vägkorsningen ville han gå vänster, satt jag upp och red mot ridhuset skrittade han, red jag åt ngt annat håll(skritta fram ute eller rida ut) skulle han sätta av i full ångestfylld galopp osv osv.
Och det är ju omöjligt att hästen inte förstod alla dessa gånger, och det var ju väldigt enkla krav jag hade. Så då håller jag med om att det kändes som om hästen bara ville jävlas, att han var ett enda stort nej hela han!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 738
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 213
Senast: Flixon
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Hej, var somsagt på min första tävling idag och jag såg någonting som jag faktiskt inte trodde jag skulle se! Jag blev faktiskt chockad...
Svar
17
· Visningar
2 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka