Var går gränsen för djurmisshandel?

Sv: Var går gränsen för djurmisshandel?

Håller med dig, det är solklart enligt TR hur spöet ska användas. Bara som en drivning inte som en bestraffning.

Men problemet är ju att många domare struntar i att påpeka det när ryttaren är för flitig med spöanvändandet! Vet inte hur det är på ponny, men i allafall på stor häst börjar det ändras, fler och fler domare påpekar direkt i högtalaren när ritten är klar om den anser ryttaren använt spöet för flitigt. Och då även påpekar om ryttaren tex använder spöet som drivning på nästan varje hinder.

Jag har en gång fått tillsägelse för "tippning". Till min stora förvåning, men man känner sig ju skitdum när man "hängs ut" i högtalaren som ngn sorts "hästrappare"!:o
Min dåvarande pålle hade av ngn anledning problem med kombinationer, han stod emot i stort sett varenda gång jag red mot en kombination. På en tävling känner jag att han är som att galoppera i kola, vi hoppar A, sedan lägger jag till spöet på bogen mot hinder B. Och får en tillrättavisning av domaren! Vilket jag än i dag undrar varför?! :confused:

Att jämföra med en annan gång då pålle i fråga på ren nonchalans (ööörkar iiinte) vägrat 2 ggr på en ordinär oxer där han låg helt rätt. Vet att domaren i fråga är en sådan som är stenhård på spö och sporranvändning, han kallar upp till domartornet på löpande band när ryttarna uppför sig illa. Han har också regelrätt skällt ut ryttare under pågående ritt om de börjar rycka och slita o dyl.
Jag rider på gång 3, tänker att ok, jag tar tillsägelsen, nu tänker jag driva på hästen. Precis i avstampet den sekund man vet hästen stannar, då lägger jag till spöet rejält bakom skänkeln, och hästen hoppar.
Jag får ingen tillsägelse av domaren.

Jag håller också med om att om man alltid är nödd och tvungen att använda för hårda medel för att hoppa en häst, tex "alltid" driva med spöet, slita och dra för att få stopp på hästen, då är den nog inte lämplig som tävlingshäst. Liksom been there done that! ;)
Min förra häst kunde i hoppning i det närmaste skena, jag kunde alltså inte stanna honom. Vilket inte syntes från backen, det enda folk ju såg var mina "grova" tygeltag. Tygeltag jag var nödd och tvungen att använda för att tex inte meja ner funktionärer, skena ut från banan, rida över medekipage på framhoppningen osv.
Med åren har jag ju förstått att det inte går att göra om en knappt fungerande tävlingshäst till en väl fungerande. Hur gärna man än vill och hur mkt man än tränar.

på några av dom tävlingar jag varit på i år har dom sagt åt ryttaren att avbryta ritten o gå ut från banan och de blir strukna från nästa klass. och gud vilken chock jag fick första gången, när jag tävla ponny var det aldrig någon kommentar från domaren.

:bow: superbra tycker jag, ingen som hantera hästen fel gick utan tillsägelse.

däremot har dom alla som jag stött på acceptera ett "rapp" när dom rider mot hindret (tex) o hästen "står emot" ...

svar till bl.a ek3n:

Fasst, jo.
Om hästen är tillräckligt smart och lite lat kommer den att försöka komma på saker för att slippa arbeta. Hästar är inte dumma, dom försöker precis som vi komma undan arbete ibland.
Och t.ex löshoppning? menar du att ryttaren ger dåliga signaler när den vägrar?
Jag tänker ta ett exempel med min ponny. Vi löshoppade, hade lagt upp ett hinder på ungefär 1 meter, så högt var det inte. Han hoppade snällt 3 gånger på rad, sen vägrade han helt plötsligt. Han tyckte väl helt enkelt att "nej jag orkar inte mer nu". Det ringde på min mobil och jag svarade i telefonen, vänder bort blicken från ponnyn en stund. När jag sen tittar på honom igen är han påväg mot hindret i en härlig trav och skuttar över som ingenting (alltså utan att jag hade gett kommando).

Jävlas eller busar? Ja inte gjorde han det för att jag gav dåliga signaler iaf..

I helgen när jag var på tävling så var det ett ekipage som blev uteslutet och efter domaren hade meddelat detta så påpekade hon även att man använder inte spöet så som du gör. Det tyckte jag var bra att hon nämde!

Ryttare kan ju också ha dåliga dagar, när man kanske inte är riktigt på hugget eller är lite trött. Det är få hästar som bara fortsätter att kämpa om inte ryttaren hänger med. Det finns något som kallas samspel mellan ryttare och häst. Jag håller verkligen med det som NoffePoffe sa: att hästar inte tänker på det sättet att "i dag ska jag se till och jävlas med min ryttare" eller något. Så det är oftast ryttaren som orsakar problemen.

Det är ju faktiskt så att man är olika tydlig i sin ledarroll beroende på vilken framtoning man har som människa.
Vissa behöver förstärka sin vilja, och de som behöver det brukar oftast inte ta till övervåld utan lägger ner efter uppnått resultat.
Sedan har vi hästar som är otroligt olika kaxiga!!!!!

Nej, men hästar tänker inte så. Ingen häst är "snäll" eller "dum", det finns bara oförstående hästar och ryttare som signalerar dåligt. Med andra ord så försöker hästar aldrig vara dumma.
Har sett väldigt många hästar i mitt liv som beter sig just såhär: de bockar av sina ryttare, de vägrar lyssna på sina ryttare, de vägrar hoppa, blir rädda för småsaker och beter sig alltmänt dåligt. Det ligger alltid något bakom det här, det ÄR inte så att hästarna tramsar runt för att de VILL!

Får man fråga vad du och ni andra som tycker så här menar ? Om en häst till exempel testar en ny ryttare kan den ju vara tvärtemot och så tills ryttaren visar vem som bestämmer .Okej , det beror väl kanske på att hästen testar om den kan vara ledare eller inte , men många av sakerna den kan göra är mycket väl medvetna och jag tror att det är det de flesta menar med att hästarna "jävlas" .
Jag är självklart också emot att man använder sporrar och spö till att misshandla hästar , men rider man en häst som är jätteseg ( alltså inte trött ) som har fått chansen att gå fram för skänkeln och lätta "spöslag" tycker jag att det är helt okej att ge ett lite hårdare rapp EN gång . Det är bättre än att jamsa med spöet för då slutar hästen lyssna tillslut ;) Däremot tycker jag inte man ska göra "ponnyskänkel" med sporrar , för det kan skada hästen .

/ Jaaaaaag ;)

ja, det är klart att en ponny/häst kan vara lat, och inte har viljan att hoppa eller jobba tex. men en ponny/häst tänker ju aldrig "idag ska jag bara jävlas för att det är kul!" det var det jag menade :)

på några av dom tävlingar jag varit på i år har dom sagt åt ryttaren att avbryta ritten o gå ut från banan och de blir strukna från nästa klass. och gud vilken chock jag fick första gången, när jag tävla ponny var det aldrig någon kommentar från domaren.

Bra initiativ av domaren! Och förmodligen den bästa uppfostringen som finns av en tävlingsryttare!

Fö så var jag för ngt år sedan på Strömsholm och kollade på det som förut kallades pingsttävlingarna. Då uteslöt faktiskt domaren en av ryttarna i sverigeeliten pga för flitigt spöanvändande. Det går åt rätt håll, för hur ska man motivera gräsrötterna att sköta sig om idolerna får uppföra sig illa?

Oftast dom som rappar till hästarna 4-5 ggr och rycker o sliter i munnen för att hästen är het, det är oftast ponnyryttare.

Vissa ponnryttare är riktigt idiotiska måste jag säga, dom använder spöt så fort hästen inte gör som dom vill, sliter o rycker i hästen, rider nästan som att hästen håller på att gå omkull.

KL

När jag tävlade ponny så upplevde jag att det var väldig skillnad mellan vad tränare tyckte var OK/bra användning av t.ex. spö och vad domare tyckte.... Red för en tränare som sa till mig att lägga på spöt lite på bogen innan varje hinder, inte rappa till utan bara mest lägga an spöt där för att hon hade en tendens att vilja stanna. Och sen om jag märkte att hon stannade till skulle jag rappa till henne lätt där. Kan tillägga att det här var en rätt "känd" tränare som har många riktigt duktiga ryttare som h*n tränar. Men döm om min förvåning när jag gör så på framhoppningen på en tävling, och min kompis som också var där och tävlade sa att "sådär kommer du inte få göra på banan". Hon hade också tränat för nämnda tränare och fått samma tips men blivit tillrättavisad av domaren på tävling för det..

Samma sak, när jag tränade för en annan (återigen välkänd och själv väldigt, väldigt duktig tävlingsryttare). Då red jag en ridskoleponny som var avtrubbad i sidorna och väldigt seg. Hon sa till mig att rappa till honom ordentligt några gånger så han "vaknade". Det kändes fel och tycker fortfarande det känns fel... men det funkade uppenbarligen, han hoppade helt fantastistiskt, vi var ute och tävlade flera gånger med bra resultat och ridlärarna blev helt chockade över hur bra han hoppade, hur på bettet han var och han blev en helt annan häst - och riktigt rolig att rida. Men då fick man ju gå på med spöt några gånger i början av varje pass, vilket jag inte tror egentligen skulle vara OK på en framridning??

Vad jag menar med det här är att om man ska vara hård på spöanvändningen m.m. på tävling måste även tränarna lära ut rätt sätt... Klart man lyssnar på tränaren, speciellt när den själv tävlar på hög nivå och har tränat många andra duktiga ryttare.

:confused: Förlåt för en kanske dum fråga, men vilken häst "bara jävlas"? Vad menar du med det?
Får en bild framför mig att du typ menar att hästen tänker att "nu ska jag vara elak och busig och vägra" men så gör ju inte hästar :p

hehe då har du aldrig sett min ponny på hoppträning eller ännu värre, tävling...:crazy: hon bara jävlas! det finns det många(eller nåra iaf) här på buke som kan intyga.... alla mina tränare har sagt under hoppträning "din häst är inte så lätt att övertyga va?"
hon stannar 3-4 meter innan hindret och kopplar bort allt och står sen där och ser dum ut...:smirk: om hon ärpå bra humör hoppar honsomengud, men det händer inte ofta...:crazy: hinder hon hoppat många gånger verkar plötsligt jätteläskiga när man galopperar men sen när man står still kollar hon åt ett annat håll, helt ointresserad..*suck* hon kan lika gärna stanna på ett 120 hinder som en bom på marken....:cool: eller hoppa allt på en gång! hon jävlas!
men för det spöar jag inte upphenne hela tiden... jag ger henne mest ett rapp precis när hon stannar och sen galopperar jag igång henne innan jag kommer igen.... och känner jag att det var det allra minsta mitt fel så trycker jag bara lite med sporrarna som mest.... eller bara backar ifrån och kommer igen...

och jag tycker det är mycket bättre att rappa till hästen bakom skänkeln en eller två gånger ist för att spöa den innan varje hinder som många ryttare gör..helt utan anledning också!hästen hoppar ändå.. men domaren sa till mig en gång när jag rappade min en gång bakom skänkeln när hon "jävlades" men sa ingenting när den före mig slog hästen konstant,nästan för att den ens skulle gå fram... den hoppade ändå,har sett den på andra tävingar med andra ryttare,den är seg men hoppar fast det var tydligen okey..

men min jävlas, så där har vi en häst som gör så!:D:banana: bra att man är "bäst" på nåt!:idea::D

Senast ändrad av en moderator:

men missuppfatta mig inte nu! jag är emot att använda spö, och gör det bara när det är nödvändigt!

Min tränare är ganska för att använda spöt så jag tränar så... men om jag känner att det är mitt fel så slår jag henne naturligtvis inte!:)
och ibland får jag använda spöt för att väcka henne en gång men då blir det som en extra skänkel och då får hon dra på ordentligt och jag drar inte tillbaka henne på engång

vill man ha en häst som är framme för skänkeln så kan man inte sitta och småskänkla hela tiden! jag red med dressyrspö på en häst som var jätteseg och så fort den inte lyssnade på skänkeln så fick den ett rapp/pet och nu är den hur känslig somhelst och är underbar att rida då den är framme för skänkeln!:) spöt är ju faktiskt framåtdrivande hjälp...

svårt att förklara hur min uppför sig,jag ska verkligen försöka filma nån gång så alla får se att hästar kan jävlas, och vara stoiga!:idea::D

Klokt och tänkvärt sagt! :bow:

Just det med att en del hästar, då ofta ridskolehästar blir döda för hjälperna och måste väckas, det går att ordna på annat sätt än fysiskt med spö. Har själv sett det och tycker det var ett alldeles utmärkt sätt!
Att oavbrutet klämma allt man orkar med skänkeln är ju inte heller bekvämt för hästen, likaså så fungerar det ju inte heller, hästen MÅSTE gå fram för egen maskin i hoppning.

Nåväl, jag bevittnade en gång en träning där en ridskoleponny var mer än död för hjälperna och slö som få. Tjejen som red hoppkursen var duktig, men hästen ignorerade henne totalt, hon klämde allt hon orkade med skänkeln, smackning lyssnade han noll på, så hon försökte med sådana där väsljud, vilket hästen också helt ignorerade.

Tränaren bad då ryttaren göra halt samt "hålla i sig". Sedan sa tränaren "smacka", varpå hästen halvsovande typ vickade ett öra bakåt som enda reaktion. Tränaren var då kvick som attan, precis efter smackningen när hästen skulle ha gått framåt gjode tränaren ett "utfall", han vrålade till och rusade snett bakifrån mot hästen som ju då reagerade och tom tog galopp! Tränaren beordrade "beröm", hästen berömdes, ny halt. Proceduren upprepades några ggr till.
Efter det gick den hästen ALLTID fram om ryttaren la till skänkeln och smackade! För all framtid! Från att ha varit en segpropp utan dess like var hästen nu en trevlig individ att rida! Och varken ryttaren eller tränaren använde spöet EN enda gång!

Nej, men hästar tänker inte så. Ingen häst är "snäll" eller "dum", det finns bara oförstående hästar och ryttare som signalerar dåligt. Med andra ord så försöker hästar aldrig vara dumma.
Har sett väldigt många hästar i mitt liv som beter sig just såhär: de bockar av sina ryttare, de vägrar lyssna på sina ryttare, de vägrar hoppa, blir rädda för småsaker och beter sig alltmänt dåligt. Det ligger alltid något bakom det här, det ÄR inte så att hästarna tramsar runt för att de VILL!

Men då kan alltså ingen häst visa ifall den är glad eller arg, för hästar tänker ju inte så!
Dom gör som människor!
Slut disskuterat om det alla tycker olika och jag tänker inte ändra åsikt och det har jag inte bett er andra heller att göra!

Ryttare kan ju också ha dåliga dagar, när man kanske inte är riktigt på hugget eller är lite trött. Det är få hästar som bara fortsätter att kämpa om inte ryttaren hänger med. Det finns något som kallas samspel mellan ryttare och häst. Jag håller verkligen med det som NoffePoffe sa: att hästar inte tänker på det sättet att "i dag ska jag se till och jävlas med min ryttare" eller något. Så det är oftast ryttaren som orsakar problemen.

Så du menar att när man kommer ut till stallet så är man på ett riktigt bra humör så amn känner att man älskar verkligen alla men möte, man är så glad sen hoppar man upp på hästen och den vägrar göra saker som den alltid gjort är det ryttaren som har orakat det då?

Det är ju mycket hårdare regler på häst tävlingar än på ponny tävlingar, å de på häst tävlingar kan oftast rida, till skillnad från väldigt många på ponnytävlingar. Om hästen "dummar" sig som vissa gör kan man ju rappa till den 1 gång hårt. Sen ska det räcka. Själv rider jag nu oftast utan spö, jag tycker inte det behövs t.ex om man rider ut och hästen ser något "läskigt" då ska man väll inte behöva slå hästen för att den ska gå förbi`?
Jag vet inte om jag å min häst funkar ganska bra, men hon är ganska tittig men inte behöver jag spö för det?

p.s Happy Halloween:devil: d.s

Det är ju mycket hårdare regler på häst tävlingar än på ponny tävlingar,

TR är samma på ponny och häst med små undantag. Du kan kanske förklara vilka regler som är hårdare på häst? För jag kan då inte hita några.

Tror att hon menade att domarna är hårdare på storhäst-tävlingar , vilket många faktiskt är . Åtminstone följs många regler bättre på SH-tävlingar tillskillnad från P-tävlingar :( På P-tävlingar blir ofta de unga ryttarna pressade att vara hårda mot hästarna . Föräldrarna säger att det ska vara så , då kan de ju inte göra annorlunda ? Jag tycker man ska skylla på föräldrarna . Deras ansvar !

Det där har jag också sett ! Som om de vill stissa upp hästen och sen "klara av" den och vara en duktig ryttare. Bah - Löjligt !

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 738
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 213
Senast: Flixon
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Hej, var somsagt på min första tävling idag och jag såg någonting som jag faktiskt inte trodde jag skulle se! Jag blev faktiskt chockad...
Svar
17
· Visningar
2 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka