Var går gränsen för djurmisshandel?

B

Beccii

Hej, jag har en liten fråga.
Jag har vart ute på en del hopptävlingar för ponnyer och undrar var går gränsen för djurmisshandel? Ibalnd ser man ryttare som rappar till hästen (för t.ex vägran) 4-5 gånger. Elr oxå sitta och såga i munnen på hästen när den blir för "het". Ibland blir ryttarna uppkallade av överdommaren, men oftast inte.
Är detta okej? Ska man inte sammarbeta med hästen så att det blir kul för både häst och ryttare? Har värkligen ryttaren kul när de gör så här?:confused:

Sv: Var går gränsen för djurmisshandel?

Sitter man och spöar upp hästen utan anledning när den kankse blir rädd eller något så ska man ju såklart inte använda spö, men om hästen bara jävlas så kan man anväbda spö typ 1 gång men inte så att den blir rädd.
Hade en kompis förut som spöade upp sin häst hela tiden så fort hästen inte gjorde som hon.. Då vart man inte glad.

Sitter man och spöar upp hästen utan anledning när den kankse blir rädd eller något så ska man ju såklart inte använda spö, men om hästen bara jävlas så kan man anväbda spö typ 1 gång men inte så att den blir rädd.
Hade en kompis förut som spöade upp sin häst hela tiden så fort hästen inte gjorde som hon.. Då vart man inte glad.

Precis.:cry: jag blir så arg när jag ser detta.. t.ex en på min ridklubb.. hon skrittar på långa tyglar.. åså helt plötsliigt drar hon till å rappar till ponnyn på baken.. För ingenting.. å den stackars ponnyn blir ju chockad å skuttar fram.. ja då tar hon tag i tyglarna å rycker 3-4 gånger å säger lugna dej.. Ibland undrar jag vad man tänker på.. varför lixom?:mad:

Tycker helt klart det borde finnas regler för det. Sån hantering ska ingen häst behöva få!

Tycker helt klart det borde finnas regler för det. Sån hantering ska ingen häst behöva få!

Precis. i b.la TR så står alla regler för detta när man tävlar.. Men annars oxå.. man borde lixom ha ngt kontrakt elr ngt liknande när man köper häst för misshandel.. Jag menar vissa säger: jamen hästen dummar sig.. Ja? det är ingen anledning att rappa till den med spöt 5 gånger för.. Spöt är ju bara ett hjälpmedel lixom.:bump:

...men om hästen bara jävlas så kan man anväbda spö typ 1 gång men inte så att den blir rädd.

:confused: Förlåt för en kanske dum fråga, men vilken häst "bara jävlas"? Vad menar du med det?
Får en bild framför mig att du typ menar att hästen tänker att "nu ska jag vara elak och busig och vägra" men så gör ju inte hästar :p

Så ser man ju även dom riktigt stora ryttarna på tv:en göra:(

Jo självklart händer det på TV där oxå, men på mindra lokala tävlingar händer det mycket oftare.
Det ska väll vara samma regler där som på de stora internationella tävlingarna? Samma regler när det gäller hantering överallt, på tävling å som hobby!:(

Jo tycker jag med. Tycker iaf att man ska bli "avstängd" ett tag om man misssköter sej.
Oftast är det ju unga människor med mycket press på sej som är nervösa och så går det ut över hästarna:(

Här säger domarna till direkt om spöet används mer än en gång framför hinder, men annars kan man sitta och slita,dra, sparka med sporrar och använda spöet.
Man ser oftast om en ryttare vet vad h*n gör när spöet används t.ex som korrigering. All annan spöanvändning som inte har ngt syfte borde påpekas hårdare enligt mig.
Samma sak med sporrar och ryck i munnen.

Det står ju klart och tydligt i TR hur ett spö får användas. Dock verkar domarkåren inte särskilt intresserad av att detta efterföljs... Vilket många ryttare naturligtvis snappar upp riktigt fort och piskar sina hästar runt banan.

Men jag är ju en sån som anser att det alltid är ryttarens fel om hästen stannar, även fast jag är mkt väl medveten om att det finns hästar som stannar oavsett hur bra ryttaren rider, men en sån häst kanske inte lämpar sig till hoppning... Jag skulle skämmas ögonen ur mej om jag använde spö för mkt, brukar inte ens ha med mig det in på banan, för jag ÄR tävlingsmänniska och att ge lite extra push innan något hinder i omhoppningen är sånt som jag lätt skulle kunna göra i stridens hetta. Men jag vill inte riskera det för det skulle kännas otroligt pinsamt :p.

Skulle jag bli uppkallad till domartornet skulle jag nog byta namn och sluta rida... Fast min mamma skulle sälja mina hästar innan jag hann bestämma mej för det i alla fall :p.

Jag funderar ibland på att bli domare bara för att vara en sån där ilsken jävel som kör på nolltolerans när det gäller oprovocerat/felaktigt piskande.

Jag tycker att du ska gå och säga till henne själv om tycker det är fel att hon gör så här och tala om för henne vad du tycker om det. Men det är klart om hästen gör något fel t.e.x. stannar framför ett hinder så tar den bara lärdom om den får ett spörapp. I bland kan hästen även få högre självförtroende av ett litet spörapp, som en liten kick, men det är oftast bara på hopptävlingar i höga klasser som detta händer. Om hästen blir rädd får ngt t.e.x., så gör hon helt fel om hon rappar till hästen då.

Precis så har jag också tänkt, bli domare bara för att få stopp på det på de tävlar man är på iaf.

en häst "jävlas" aldrig utan då brukar det vara att ryttaren ger konstiga signaler så att hästen inte förstår vad ryttaren menar.

:confused: Förlåt för en kanske dum fråga, men vilken häst "bara jävlas"? Vad menar du med det?
Får en bild framför mig att du typ menar att hästen tänker att "nu ska jag vara elak och busig och vägra" men så gör ju inte hästar :p

Gör inte hästar det?
Okej hur många hästar har du sätt i ditt liv?
Jag vet en häst och hon kunde hoppa en dag jätte bra och andra dan så ville hon bara inte hoppa det kallar jag för dumheter! men jag menar inte att man ska spöa upp hästar för det men snälla alla hästar är inte änglar men dom kan ha något speciellt i sig!!
Men visst säger du att ingen häst vill jävlas och är bara så snälla så visst okej

Skulle du vilja definiera jävlas?

När dom bara dummar sig!
Kanske var lite vsårt att förstå!
Vad är det ni stör er på?
Har jag sagt att man Ska spöa upp hästen?
Jag är helt emot det jag använder inte ens spö!

Gör inte hästar det?
Okej hur många hästar har du sätt i ditt liv?
Jag vet en häst och hon kunde hoppa en dag jätte bra och andra dan så ville hon bara inte hoppa det kallar jag för dumheter! men jag menar inte att man ska spöa upp hästar för det men snälla alla hästar är inte änglar men dom kan ha något speciellt i sig!!
Men visst säger du att ingen häst vill jävlas och är bara så snälla så visst okej

Nej, men hästar tänker inte så. Ingen häst är "snäll" eller "dum", det finns bara oförstående hästar och ryttare som signalerar dåligt. Med andra ord så försöker hästar aldrig vara dumma.
Har sett väldigt många hästar i mitt liv som beter sig just såhär: de bockar av sina ryttare, de vägrar lyssna på sina ryttare, de vägrar hoppa, blir rädda för småsaker och beter sig alltmänt dåligt. Det ligger alltid något bakom det här, det ÄR inte så att hästarna tramsar runt för att de VILL!

En häst kan inte jävlas, de tänker inte så.
Däremot kan den bestämma sig för att ''jag vill inte'' och då är det inte mycket att göra, och den är som whitetrash skrev, inte lämplig som tävlingshäst. Har en sån själv, så jag vet.

Ts: Klart man inte får dra sin häst i munnen eller spöa upp den, det är ju liksom basic horsemanship.
Jag har nog inte sett så många vara elaka mot sina hästar, däremot har jag sett domaren kalla till sig flera tjejer som rappat till ponnyn en gång när den vägrat (och jag såg som sagt och det var inte onödigt hårt eller så, bara ett rapp), det tycker jag är fel av domaren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 738
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 213
Senast: Flixon
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Hej, var somsagt på min första tävling idag och jag såg någonting som jag faktiskt inte trodde jag skulle se! Jag blev faktiskt chockad...
Svar
17
· Visningar
2 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka