Var går gränsen för "anmälningsbar" vanvård?

alice

Trådstartare
Var går gränsen för \"anmälningsbar\" vanvård?

Vet inte om detta ska ligga på juridik eller här, men testar här först (moderator får väl rätta annars :D)

Jag undrar kort och gått var gränsen går för att man ska kunna anmäla någon för vanvård av häst?!?! Måste hästen vara ett benrangel eller räcker det med ett "vanvårdat utseende", dvs mager så revbenen syns, tydliga "svältränder" på bakdelen samt mycket synlig proteinbrist = inte en muskel på kroppen?

//Alice

Re: Var går gränsen för \"anmälningsbar\" vanvård?

det låter som en anmälningsbar åtgärd...men har du pratat med ägaren varför hästen ser ut som den gör??Om inte prata med ägarn först..blir det inte bättre med hästen anmäl.

Man kan ju börja med att ta reda på ,om det är så att hästen kanske kommit till stallet som konvalicent,till följd av vanvård tex.

Nej, hästen har inte kommit till stallet som konvalicent pga vanvård. Ägaren är arbetslös....
Ägaren går det inte att prata med, "vet bäst"-typ, har försökt.

//Alice

Det här låter som något att be miljö & hälsa att kolla upp. Bäst är ju att snacka med ägaren först, men om ägaren inte är talbar... Fick tyvärr en anmälan mot en häst i mitt stall för ett halvår sedan. Hästen var inte min, men kontakten från miljö & hälsa togs med mig. Hästen hade stått här i ca. 3 månader och hade kanske gått upp 10 kilo trots mycket bete och tilläggsfodring. Veterinär var redan bokad för blodprovstagning osv. Om anmälaren varit vettig hade den gått till mig först så hade vår stackars fattiga kommun sparat pengarna det kostade att åka hit för en undersökning. Tyvärr så gick det inte att göra något åt den här hästen. Den hade en gammal inre skada som hade blivit värre med åren. Den hade alltså SÅ ont att den nästan slutade ta upp näringen.

Om du tycker att hästen är vanvårdad så kan du ringa och anmäla detta till djurskyddsansvarige på kommunen. Berätta vad DU sett så är det sen DERAS sak att avgöra om det ÄR vanvård eller inte!

Kan vara idé att prata med stallägaren först innan anmälan läggs. Ägaren kommer ju att fatta att det är någon från stallet som anmält.

//Alice

Sv: Var går gränsen för \"anmälningsbar\" vanvård?

Ibland undrar jag vad djurinspektörer sysslar med. I vårt samhälle finns det tre bönder som varje år får nya anmälningar utan att något händer. Eller rättare sagt, det som händer är att det kommer ut en inspektör, talar om för bonden att han måste ändra det och det (ibland tvingas bonden till böter) för att återkomma nästa år och upprepa hela proceduren - att dessa bönder (särskilt en av dem) inte har fått djurförbud för länge sedan övergår mitt förstånd. Samtidigt har jag varit med om att inspektörer bråkat otroligt mycket om en boxvägg som var 1 cm för läg.

Sv: Var går gränsen för \"anmälningsbar\" vanvård?

Kommunen är skyldiga att åka på alla anmälningar om jag inte missminner mig. Även om det inte är så långt gånget så kan det vara bra med en liten påminnelse i och med att miljökontoret kommer ut. Även om man egentligen inte är någon "riktig" vanvårdare kanske man försummat av olika dåliga orsaker, detta kan vara ett tillfälle att påminna. Är du det minsta osäker så ring, bättre en gång för mycket än en gång för lite!

Jag ringde själv en gång och anmälde ett turridningsställe där jag tyckte att hästarna mest fungerade som kundraggare än som hästar. De hade långa fötter och behandlades allmänt slafsigt även om de fick hyfsat med mat vad jag kunde bedöma. Ring du med gott samvete, de får inte berätta vem som gjort anmälan så du behöver inte ens vara anomym när du ringer.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 844
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 665
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när...
2
Svar
29
· Visningar
9 297
Senast: Sol
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 617
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025