Vår första valp! Tips?

B

Buppisen

Om 10 dagar får vi äntligen vår vovve... en vit underbar Goldenvalp! :love: Ska bli så himla roligt! Vi har shoppat massa grejor, säng, leksaker och allt annat. Matskålarna står redani köket och väntar på honpm... Sen har min boss lovat att jag får ha vovven på kontoret... helt himmelskt! :bump: Trevligt med sällskap här, jag jobbar ju för det mesta helt själv!

har ni några tips här för vad vi ska tänka på under den första tiden? Vi har givetvis införskaffat hundböcker och ska gå på kurser o liknande. Men det är första gången och vi behöver all hjälp vi kan få! Några spontana råd? Vad gjorde ni fel med er första hund?

Sv: Vår första valp! Tips?

Jag tror att det största felet vi gjorde med både vår första och andra hund att vi gullade och ömkade för mycket med den och vek oss för "de bedjande ögonen". Som tur är kunde man lösa det mesta av det senare..men det är inte alltid så lätt. Blir valpen rädd, låtsas som det regnar...osv.

Felet vi gjorde när vi skaffade goldenvalp en gång, var ett jädrans gullande från första dan. Gick helt enkelt inte att låta bli. Detta fortsatte dagligen. När hon var vuxen blev hon så j---a pjoskig. Smällarna på påsk och nyår var ett helvete, hon skulle upp i knät och låg och skakade, och vi ömkade såklart. Det gjorde det ju bara värre. Idag vet man bättre, inte låtsa om att det t.ex smäller. Min sista schäfer reagerade inte alls när det small, därför vi inte reagerade.

Jag har insett att det nog kan bli så.... Tack för att ni påminner mig(oss) från att inte vara mesiga...!
Något mer?

Liknande trådar

Övr. Hund Nu blir det med största sannolikhet valp lite snarare än jag hade tänkt :love: Så nu behöver jag era bästa tips och kom-ihåg inför...
2
Svar
32
· Visningar
3 588
Senast: Kiwiqueen
·
Hundträning Hej! Jag behöver tips och råd. I min familj har vi alltid haft hundar och för tillfället har jag två stycken. Jag har en blandras valp...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 978
Senast: Dino2018
·
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 169
Senast: snorp
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 354
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar