Var finns hänsynstagande i vårt land?

F

frid

Hej!

Känner bara att jag behöver skriva av mig i min sorg. Igår morse hittade jag min älskade lilla katt överkörd.
Vi bor vid en 70 väg. Den är väldigt backig och även kurvig och just där vi bor är det även en kurva med dold sikt.
Trots att vi satt upp stora varningsskyltar med önskan om att man håller 30 km/ h p g a barn och djur på vägen så bryr sig nästan ingen....:cry:.
Jag har mark på båda sidor om vägen och måste därför leda mina hästar över vägen dagligen. Måste också gå längs denna väg ett 20 tal meter för att komma till en bra grusväg för att kunna rida på.
Ja, alltså inte nog med att man fått katten överkörd på morgonen så var jag ett par timmar senare ute och gick en promenad med min häst som hade ett barn på ryggen. Vi gick på grusvägen som börjar 20 meter från huset. Det är en allmän väg. Även denna grusväg är oerhört backig och smal. Jag skulle aldrig själv ens våga hålla 50 med bil då jag aldrig skulle kunna stanna på grusen om det dök upp något plötsligt. Det kom två mopeder åkandes, inte i någon speciellt farlig hastighet, men det var en flakmoppe som såg lite skum ut tyckte min häst. Han spände sig och började backa. Flickan som satt på ryggen satt lugnt trots sin okunskap. Jag bad mopedisterna att sänka farten (gjorde tecknet med handen som ju betyder sänk farten)Mopedisterna hade ingen hög fart men då jag bad dem stanna så att vi skulle kunna passera dem på den smala vägen utan att min häst skulle få "spel" så fick jag mig en riktig utskällning av damen på den ena moppen: Har man ingen trafiksäker häst ska man inte ge sig ut på vägarna, sa hon! Jag svarade att för att få en trafiksäker häst måste man någon gång börja ge sig ut på vägen. Hon tyckte definitivt att man inte skulle göra det och att detta minsann är en allmän väg...........
Hur skulle ni gjort? Grusvägen har verkligen inte mycket trafik och varför kan människor bara inte lära sig att ta hänsyn till varandra, sänka farten och vara vänliga mot varandra? Har ni något tips till mig hur jag kan få bilisterna att köra saktare utanför huset? Har haft barncyklar ståendes för att "skrämma" men folk struntar blankt i det också...Kan man få hjälp av kommunen tro? Hur har ni gjort?
Tacksam för alla tips....
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Om jag fattar dig rätt så är det skyltat 70?
Börja då med att ansöka om att hastigheten ska sänkas.
Jag vet inte riktigt hur det går till. Om det är vägverket eller kommunen du ska vända dig till. Men jag tror det är kommunen. Bukefalisterna vet det säkert. Samtidigt så ska du diskutera fartnedsättande åtgärder.
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Det är länstyrelsen du ska vända dig till för att ansöka om sänkt hastighet. Ring och fråga hur du ska göra din anmälan.
De åker ut 2 ggr/år och kollar de anmälda vägarna och gör sen en bedömning.
Det är svårt att få lägre hastighet men man ska alltid söka!!!
Vi har ett liknande problem hemma där allmän väg går genom gården. Vi har katter (en nyss ihjälkörd) och ungar på ponnier som måste över vägen varje dag. Vi har hemgjorda skyltar o reflexband hängande i stolparna, men det hjälper väldigt lite tyvärr.
Funderar allvarligt på en "kurvhäst" i trä att ställa ut :devil:
Vår kurva är skarp men folk bromsar in och gasar ur svängen, så under de stackars sekunderna de får ner farten hinner de inte få stopp ändå.
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Det är Vägverket du ansöker hos och de brukar vara rätt bra på att tillgodose behov av hastighetssänkningar.

*edit*
Har det ändrats? Tidigare har det varit Vägverket. Men Du har säkert rätt Smizz om du gjort det nyligen.
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Jag måste erkänna att jag kör enligt hastighetsbegränsningen, så länge det är lämpligt för vägförhållandena.

Väljer man att bo utmed vägen, tycker jag man får acceptera att det är en väg och att folk kör på den. Vi bor själv utmed 70-väg, och det är kända förutsättningar vi accepterat.

För mig är det helt självklart att INTE ge sig ut i trafiken med en häst som inte är trafiksäker med ett barn på ryggen. Jag förstår inte riktigt hur man får det till en rättighet - det är väl betydligt bättre att själv rida hästen i trafiken om man tvunget vill ge sig ut och miljöträna där.

Kort sagt: hänsyn - självklart. Men självbevarelsedrift - ännu bättre.
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Ok, jag håller med dig att är det en 70 väg så får man hålla den hastigheten men som jag också skrev så är det så att den är mycket backig och likaså kurvig, sikten är dålig. Så vitt jag har lärt mig så ska man anpassa hastigheten efter förhållandena, man måste kunna stanna om det finns hinder på vägen. Jag kan säga dig att det kan man absolut inte om man blåser på i 70 på dessa vägarna just här ute.
Sedan apropå att jag skulle sätta upp ett barn på en icke trafiksäker häst....Visst du har rätt i att man inte ska göra det. Tilläggas kan att hästen i fråga är trafiksäker så tillvida att bussar, bilar, cyklar, vanliga mopeder är inga problem. Men om det helt plötsligt dyker upp en flakmoppe som hästen kanske aldrig sett förut så reagerar den som den gjorde nu. Man ska ju inte glömma att hästen är ett flyktdjur som kan bli rädd för sådant som den kanske har sett "100" ggr förut. Jag anser att även om man rider som vuxen så kan det vara mycket farligt om inte bilister visar hänsyn. Man måste ju som sagt träna t e x en ung häst (vilket detta inte är) att kunna gå i trafik. Det räcker ju inte att bara promenera omkring på gårdsplanen med en bil körandes fram och tillbaka.
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

men r det skyltat 70 så r det! Man kan liksom inte räkna med att andra varken ska ta hänsyn eller ha förstålse för hästar och jag måste nog hålla med tanten..man ger sig inte med icke trafiksäkerhäst med ett barn på ryggen!

Trafiksäkerhet träna man hemma sedan med van lugn ryttare på ryggen
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Tråkigt med din katt, och tråkigt med människor som bara ser till sitt eget...

Vi bor på en liten grusväg, går bara att mötas på mötesplatserna. Ett flertal gårdar med hästar och får, katter och hundar. Det promeneras flitigt med hundar och rids en hel del, travhästar körs mm.

I våras kom man och bytte 40-skyltarna mot 70-skyltar:eek: När vägföreningen ifrågasatte detta till berörd myndighet fick man veta att utanför samhället är det 70, och eftersom det var en så smal väg, utanför detaljplanerat område, och den till största delen endast nyttjas av boende längs vägen, finns ingen anledning att sänka hastigheten, för man kan ändå inte köra i 70!

Nu har vägföreningen satt upp egna blå skyltar under de andra, med vädjan till bilisterna, och de allra flesta här vet ju om det, men motiveringen:confused:
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Tråden tog en helt annan vändning än det var tänkt....Vad jag var ute efter var att få tips med hur man får folk att sänka hastigheten utanför ett hus. ;)
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Tack Tajger. Det är ungefär precis så det var på den vägen som vi gick på. Alltså liten, smal grusväg. Vi är dessutom med i vägföreningen där och alla vill ha sänkt hastighet där men det verkar inte som om man kan det..??....
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Vill börja med säga att vad tråkigt att ni förlorade kissen, så onödig olycka. *skickar en stor varm tröstkram*

Det enda tipset jag kan komma på för att bli av med ert problem, är att göra som vi gjorde.
Nu vet jag inte om det är möjligt för er, men vi byggde en ny väg som gick på sidan om vårt hus istället för tvärs över gårdsplanen.

Det var så skönt att inte behöva titta högervänster bara för att gå ut genom dörren. :)

Hoppas det ordnar sig på något sätt, för jag skulle inte heller vilja bo när det är så här, med barn och djur.
 
Senast ändrad:
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Jag måste erkänna att jag kör enligt hastighetsbegränsningen, så länge det är lämpligt för vägförhållandena.

Väljer man att bo utmed vägen, tycker jag man får acceptera att det är en väg och att folk kör på den. Vi bor själv utmed 70-väg, och det är kända förutsättningar vi accepterat.

För mig är det helt självklart att INTE ge sig ut i trafiken med en häst som inte är trafiksäker med ett barn på ryggen. Jag förstår inte riktigt hur man får det till en rättighet - det är väl betydligt bättre att själv rida hästen i trafiken om man tvunget vill ge sig ut och miljöträna där.

Kort sagt: hänsyn - självklart. Men självbevarelsedrift - ännu bättre.
Jag håller helt med! :bow:

Man måste ju som sagt träna t e x en ung häst (vilket detta inte är) att kunna gå i trafik.
Och det kan man göra med folk man känner i sina bilar/på sina mopeder.
Inte främlingar som inte känner till situationen och kan skadas!


Sedan är det ju som sagt så att ni har valt att bo där.
Har man dessutom utekatter så får man (tyvärr) räkna med att det är lätt hänt att de blir överkörda.
Jag har själv kört på en katt i väldigt låg hastighet, jag såg den inte förrän den var precis framför och jag tvärnitade, men det var försent.
Har även kört på på motorvägen, samma där. Såg den inte..
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Alltså, jag förstår verkligen inte :confused: Att få sänka hastigheten pga att man vill ha bättre säkerhet borde väl ändå inte vara så svårt, det borde väl uppmuntras?
Däremot att få höja hastigheten borde vara svårt.
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Bara för att det står 50 eller 70 på en skylt betyder det inte alltid att det är lämpligt att köra precis den hastigheten på den vägen. Det heter också att det alltid är upp till bilisten att anpassa hastigheten till rådande förhållanden, d v s hastigheten ska anpassas så att man hinner stanna vid oförutsedda händelser längs med vägen. Finns det då hus med utfarter längs med en kurvig 50 väg där sikten är usel, ska man ändå kunna stanna om någon råkar missa att man kommer. Det fick i alla fall jag lära mig på körskolan, s k "bromsberedskap". Hänsynlöst att köra så enögt som du! Och dessutom hänvisa till skyltningen! Försök med det du den dag du håller 70 för att du minsann har "rätt" till det, men ändå råkar vara vållande till ett barns död. Ska du då slylla på barnet som hoppade fram där du kom, helt lagligt?:confused:

Oskyddade trafikanter måste man ha i beräkningen när man sitter i ett livsfarligt fordon som bilen.
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Jag skrev

"Jag måste erkänna att jag kör enligt hastighetsbegränsningen, så länge det är lämpligt för vägförhållandena."

Och att jag skulle köra "enögt" (vad det nu betyder?) kan du väl knappast döma, om du inte åkt med mig eller sett mig köra?

Att insinuera att jag skulle vara en trafikfara är verkligen magstarkt, farligt nära ett personligt påhopp.
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Herregud, förstår mig inte på folk som försvarar bilens rätt att ta plats i vått och torrt oavsett de konsekvenser det har för människor!:confused::confused:

Är det verkligen värt allt jävulskap som händer bara för att folk ska få komma fram några sekunder/minuter tidigare? Inom vården finns något som heter bedömning av risk kontra nytta när det gäller vissa ingrepp om indikationen är tveksam. När det gäller bilens risker och riskerna med att hålla för höga hastigheter kontra nyttan måste man ju säga att det är otroligt högt spel med onödiga risker (personskador, död, materialskador med ekonomiska konsekvenser). Vinsten är minimal, på sin höjd någon minut, korta sträckor handlar det om sekunder i tidsvinst. Förstår inte att det finns så många här som kan försvara rätten att köra fortare än vad som är säkert!

Jag kör ofta på en 50 väg här som absolut inte går att hålla 50 på om man är något sånär normalt funtad. Nästan varje gång jag kör ligger det någon bakom röven och tycker att jag ska köra fortare. Det händer en olycka i en viss kurva flera gånger per år, hittills inga större personskador förutom bilarna som varit inbandade, men det är bara försynen. Och den kan man ju inte ta för given direkt.
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Men läser du överhuvudtaget vad jag skriver?!

"...så länge det är lämpligt för vägförhållandena."

Vad tror du det innebär? Vad fick man lära sig i körskolan att den meningen innebar?

Att köra FÖR långsamt är faktiskt också en risk, något man riskerade att bli kuggad för vid uppkörningen.
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Det får du tolka som du vill, men det är du som väljer att försvara "rätten" att köra enligt skyltningen, och det var egentligen det jag reagerade på.

Det är absolut ingen "rätt", så jag kan inte låta dessa ord stå oemotsagda. Men du har helt rätt i att jag inte har sett dig köra, och hur du kör har jag ingen aning om. Så, din körstil har jag inga synpunkter på egentligen. Men sprid inga villfarelser om att man har rätt att köra en viss hastighet bara för att en vägskylt visar en siffra.
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Men LÄSER DU VAD JAG SKRIVER?!

VAR har jag skrivit att man har rätt att köra så fort som skylten visar?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 989
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 410
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 230
Senast: Kristall10
·
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 823
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp