Var finns hänsynstagande i vårt land?

Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Att köra FÖR långsamt är faktiskt också en risk, något man riskerade att bli kuggad för vid uppkörningen.

Jo, på motorvägar och 90 vägar bör man ju inte ligga i för låga hastigheter, men det anser jag är ett betydligt mindre, om inte t o m helt marginellt, problem. Och inte alls vad tråden handlade om, nämligen vanligt mänskligt hänsynstagande i trafiken!
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Kan tillägga att jag visst blir irriterad när folk blåser igenom byn i 90 km/h när det är 50 km/timme. Och skiter i att sakta ner eller följa hastighetsbegränsningarna.

Men jag retar mig minst lika mycket på de grannar som tycker det är för djäkligt att folk kör i 70 km/h när vägen är skyltad med just den tillåtna hastigheten och är rak, fin och utan skymda kurvor. Väljer man att bo vid en väg får man nog tåla att folk kör på den. Och inte saktar ner till 30 km/timme så fort det kommer ett hus.
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Tack Werze, du har förstått helt och hållet vad jag syftar på med tråden.:bow:
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Men vad är det för du vill egentligen?

Att folk ska krypköra i 20km/h? Det är hindrande av trafik och är ett lagbrott!


Håll katter och ungar inomhus då. Du har faktiskt valt att bo där.
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Härlig inställning:crazy:

Undan med barn o pensionärer och andra som kan tänkas vara på vägen, jag tänker köra i 70, för det får man här...
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Vart har jag skrivit det? :mad:

Jag anpassar min hastighet efter rådande förhållanden.
Men jag krypkör inte förbi hus, vilket vissa verkar förvänta sig.
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Läs först tråden ordentligt!!! Det står ju att sikten är mycket dålig och vägen är kurvig...... Då räknade jag med att folk hade vett i huvudet nog att sänka farten och definitivt inte köra så fort här när jag köpte huset. Jag menar verkligen inte att man ska sakta farten så fort man kör förbi ett hus, du har helt missuppfattat läget. Nej, fram för lite mer hänsynstagande för varandra i trafiken och överhuvudtaget i allt. Det skadar inte med lite "peace, love and understanding".;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Givetvis anpassar man farten efter sikten.
Det gör väl alla (utom diverse killar med sina volvos som brötar på i full fräs, iaf häromkring).

Frågan är hur mycket?
Vi har en tant i närheten som blänger och gärna hytter med nävar och tillhyggen om man kör över 20, och det är ändå rakt och fint där, om än ganska smalt. Och 70 väg. Rimligt att köra där med tanke på sikt är väl ungefär 50.
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Hej, men jag tycker att få av er här inne har dålig attityd, det TS frågar efter är faktist tips INTE en massa annat onördigt. JAg tycker de är onördigt att man säger " håll djur och barn inomhus". När vägen är så som den är så tycker jag iallafall att man ska köra i minst 20 km i tim för de är lämpligt. Visst hon har valt att bo där men för det behöver man itne en sån attiutyd hjälp till och ge tips istället.

Till Ts:
Det enda tipset jag kan ge dig är att väönda dit till länsstyrelsen eller vägverket och ansök om att sänka hastigheten. Beklagar de som hände kissen =/. Hoppas allt löser sig!

Mvh D- som är trött på alla med dålig attityd!
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

högst skall de vara inte minst ! Sorry :P
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

När vägen är så som den är så tycker jag iallafall att man ska köra i högst 20 km i tim för de är lämpligt

En väg med kurvor som det ligger hus utmed. Då måste jag fråga: är det alltså så att man alltid bör köra i högst 20 km i stan? För där är det ju faktiskt ofta kurvig väg och hus intill vägbanan.

Jo, jag tycker man ska hålla sig till trafikvett och hänsyn, men det gäller faktiskt också hästägare, t ex att man inte ger sig ut med sin häst om den inte är trafikvan.

Själv blir jag jätteirriterad när jag får stå 20 minuter och vänta på att någon amatör ska krångla sig förbi med sin halvgalna häst som inte tål bilar. Det händer titt som tätt och det är irriterande. Varför ger man sig ut om man vet att man måste be alla som kommer om att stanna, slå av bilen och absolut inte prata eller ha radion på? Är det hänsyn? Eller gäller detta att visa hänsyn bara så länge man sitter i en bil? Notera nu att jag har en fot i varje läger, jag är BÅDE ryttare och bilist.

Är det berättigat kan man ansöka om en hastighetssänkning, men om det inte anses berättigat? Som hos oss, där har många utmed vägen ansökt om sänkning, men varje gång fått avslag. Ska vi som kör förbi snigla förbi i 30 km i timmen, en mil, för att visa hänsyn mot de som valt att bo vid vägen?

Balans handlar det nog om i slutänden. Har man valt ett hus vid väg så kommer det en del olägenhet med det. T ex har vi lagt en smärre förmögenhet på staket runt tomten, både för att hindra andra från att komma in men främst för att hundarna aldrig ska komma ut och bli platta på vägen. Också en del av hänsyn, det är inte bara hundarna som riskerar att komma till skada om de kommer ut på vägen.

Självbevarelsedrift - att cykla på en smal 70 sträcka är inte helt säkert. Hänsyn - att sakta in när man passerar.
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Tack snälla, det värmde! Jag håller med om det där med attityden hos vissa....
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

När vägen är så som den är så tycker jag iallafall att man ska köra i minst 20 km i tim för de är lämpligt.

Inser du hur sakta det är?
Men då antar jag att du kör så sakta förbi varenda hus då?



Lovisaleonora_ : Bra skrivet! :bow:
Jag håller helt med.
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Inser du hur sakta det är?
Men då antar jag att du kör så sakta förbi varenda hus då?



Lovisaleonora_ : Bra skrivet! :bow:
Jag håller helt med.

Skulle jag ha bil så skulle jag kört sakta FÖR JAG VET hur farligt de KAN BLI ! Snälla, detta va en TIPS tråd och ingen TJÖT tråd. Hon bad om tips! Skulle jag ha bil så skull ejag kört förbi sakta för man vet aldrig när det kommer utspringande en unge eller en katt etc! Ja jag inser hur SAKTA de är, men kan man inte ta lite hänsyn iallafall? :eek:

Lovisaleonora_ : Jag tycker man skall ta hänsyn, jag själv skulle köra sakta förbi hus etc. När Ts ändå har satt upp skyltar om att de finns barn etc kan man faktist ta hänsyn till man är förbi. Jag bor i Göteborg så när jag är i stan så kör de flesta sakta för att de är såpass mycket folk! Och även här jag bor så kör de sakta! Jag tycker inte du skall reagera så starkt på de jag skriver! För de är vad jag tycker. Jag är också ryttare och jag tar hänsyn till bilister jag flyttar mig åt sidan om en bil kommer och låter denne köra förbi MEN det är inte ofta dom kör förbi i låg fart! Nog om detta nu, TS bad faktist om tips och inget annat!

Mvh D;)
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Tack snälla, det värmde! Jag håller med om det där med attityden hos vissa....

Ja man hoppas ju att de förändras för du bad om tips och inget onödigt tjat! :).

Mvh D
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Överskriften i sig är en fråga, en fråga som i olika former behandlats i de olika inläggen. Var finns hänsynstagandet i vårt land? Och genom debatten har jag (och fler med mig) ifrågasatt både om det är så att det bara är bilisterna som ska ta hänsyn och vad hänsyn egentligen innebär.

Ser man till de avslutande frågeställningarna har svar kommit även på dem; var man ansöker om lägre hastighetsgräns. Vad man kan göra åt andras beteende är inget som går att svara på. Mer än det självklara. Man kan aldrig förändra någon annan än sig själv. Och i det arbetet kan det ibland vara nyttigt att ifrågasätta sina egna värderingar, för kanske, kanske, kanske finns det åsikter som går stick i stäv med det jag tycker - utan att vara fel.

Det finns ju fler sidor av en situation, och jag tror faktiskt inte att det per automatik alltid är bilisterna det är fel på. Det kan också ha att göra med att vissa människor inte ser ansvaret i sin egen situation och därför har svårt att komma till accepterande.
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Jo, M****, Du har så rätt i Dina fint uppsatta texter, förmaningar och uppmaningar, väldigt ofta mycket klokt valda ord! Men sedan finns det människor som inte bara ser allting så kallt som Du, utan har kanske lite mer empati, känslor-värme, inlevelseförmåga m m i sina inslag....Vi är alla olika, och tur är väl det.
Jag är väl medveten om att om man startar en tråd eller även kommenterar något i någon annans tråd, så får man vara beredd att även ta diverse kommentarer, för det är ju det som är meningen med ett diskussionsforum :idea: Man får ju tycka som man vill! Men jag vill också påpeka att det var tips och hjälp jag var ute efter idag, inte tjafs.:(
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Fast att du anser att vägen är så kurvig att du inte klarar av att hålla mer än en viss hastighet, behöver ju inte betyda att alla andra tänker exakt likadant som dig.
Vägen är kurvig och smal, jaha?
Det är ju en 70 väg så den borde ju åtminstonde vara någelunda körbar.
Om inte annat så bör det vara ganska lätt att få en fartändring på sträckan.

Dock tycker jag nog att personerna på moppen betedde sig fel.
Ber du dem sänka farten så ska de göra det också!
Även om jag till viss del håller med henne så tycker jag inte hon betedde sig okej..
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

När du blir tillräckligt gammal för att skaffa körkort, och har haft körkort ett tag, så kommer du VETA att det inte går att ligga och puttra i 20 när man är ute och kör.
Du kommer heller inte få ett körkort om du gör detta på uppkörningen.

Visst ska man hålla en lagom låg hastighet, men 20 är lite väl att ta i. Om vägen lutar lite så GÅR det inte att hålla så låg hastighet utan att liggaa på bromsen.. :angel:

Och ja, om man bor på ett ställe där folk kör för fort så bör man åtminstonde hålla små barn "instängda". Man kan ha staket runt trädgården, inte så komplicerat..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 989
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 410
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 230
Senast: Kristall10
·
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 823
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp