Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?
När vägen är så som den är så tycker jag iallafall att man ska köra i högst 20 km i tim för de är lämpligt
En väg med kurvor som det ligger hus utmed. Då måste jag fråga: är det alltså så att man alltid bör köra i högst 20 km i stan? För där är det ju faktiskt ofta kurvig väg och hus intill vägbanan.
Jo, jag tycker man ska hålla sig till trafikvett och hänsyn, men det gäller faktiskt också hästägare, t ex att man inte ger sig ut med sin häst om den inte är trafikvan.
Själv blir jag jätteirriterad när jag får stå 20 minuter och vänta på att någon amatör ska krångla sig förbi med sin halvgalna häst som inte tål bilar. Det händer titt som tätt och det är irriterande. Varför ger man sig ut om man vet att man måste be alla som kommer om att stanna, slå av bilen och absolut inte prata eller ha radion på? Är det hänsyn? Eller gäller detta att visa hänsyn bara så länge man sitter i en bil? Notera nu att jag har en fot i varje läger, jag är BÅDE ryttare och bilist.
Är det berättigat kan man ansöka om en hastighetssänkning, men om det inte anses berättigat? Som hos oss, där har många utmed vägen ansökt om sänkning, men varje gång fått avslag. Ska vi som kör förbi snigla förbi i 30 km i timmen, en mil, för att visa hänsyn mot de som valt att bo vid vägen?
Balans handlar det nog om i slutänden. Har man valt ett hus vid väg så kommer det en del olägenhet med det. T ex har vi lagt en smärre förmögenhet på staket runt tomten, både för att hindra andra från att komma in men främst för att hundarna aldrig ska komma ut och bli platta på vägen. Också en del av hänsyn, det är inte bara hundarna som riskerar att komma till skada om de kommer ut på vägen.
Självbevarelsedrift - att cykla på en smal 70 sträcka är inte helt säkert. Hänsyn - att sakta in när man passerar.