Var finns hänsynstagande i vårt land?

Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

lite lågt att alla hackar på dig när du bara ville ha råd...

min storasysters kille bor på en liten gård där det går en oljegrusad väg rätt mellan huset och stallet.
de har både hundar (från 30cm till en meter över havet :D), katter, hästar, och barn.
grannen har också barn, hund och getter.
den tredje grannen har barn, hund och höns.(som dock ej går på vägen)

folk kör som galningar förbi deras hus (främst den enorma mjölkbilen:mad:)
de har tagit en reflex overall och stoppat den med halm och satt på en mössa, satt gubben på en trehjuling och ställt precis vid vägkanten.
(på deras mark)

man får se diverse hastiga inbromsningar när folk får syn på den, som bakifrån ser ut som ett litet barn.

tycker jag är rätt smart :laugh:
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Jag förstår att du känner mig väl eftersom du kan kosta på dig att berätta om mitt känsloliv och outa mig. Tyvärr är det ingen ömsesidig relation, då hade jag kanske kunnat försvara mig, men det är väl kanske bekvämare så här för din del.

Ett tips är att sätta mig på ignorera-listan så du slipper läsa mina inlägg, snarare än ge mig privata tjuvnyp.
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Fast att du anser att vägen är så kurvig att du inte klarar av att hålla mer än en viss hastighet, behöver ju inte betyda att alla andra tänker exakt likadant som dig.
Vägen är kurvig och smal, jaha?
Det är ju en 70 väg så den borde ju åtminstonde vara någelunda körbar.
Om inte annat så bör det vara ganska lätt att få en fartändring på sträckan.

Dock tycker jag nog att personerna på moppen betedde sig fel.
Ber du dem sänka farten så ska de göra det också!
Även om jag till viss del håller med henne så tycker jag inte hon betedde sig okej..

Håller helt med Dig med att bara för att jag tycker 70 är för fort så behöver det ju inte vara så att alla tänker som jag.
Vill bara informera om att jag vid ett flertal tillfällen, under flera år har haft bilar i trädgården. Som tur är inga personskador, vare sig hos förare eller oss boende. :D Ja det kanske är så rent utav att man kanske kan få igenom fartsänktning lätt av vägverket, Länsstyrelsen eller Kommunen. Har faktiskt inte gjort detta, ville prova först genom att sätta upp sådana blåa och vita rekommenderande skyltar. Kommer att göra det inom kort. Ska bli intressant vad de säger. De får i alla fall byta vägnamnskyltar ofta p g a att bilar kanat i dem även från andra hållet:p. Det är ganska tydligt så att folk inte har riktig kontroll över sina bilar här i denna kurvan som jag bor vid...

Ber att få tacka för mig för idag. God natt.
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

detta minsann är en allmän väg...........
.

Precis! ALLMÄN VÄG- det innebär att du har lika stor rätt att färdas där som alla andra och att hon SKA ta hänsyn till dig som trafikant, precis som att du ska ta hänsyn till henne på vägen.

/KT
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Om du på nåt sätt har dokumenterat alla inkörningar så bör det vara ganska lätt att få igenom en hastighetsbegränsning.

Lämna in en bra "plan" och inget orimligt som ex 30 väg i fem km.. :p

Fast det absolut bästa är nog att försöka få farthinder (Kan man fixa delvis/helt? själv bara man har tillstånd), för en skylt hjälper ju tyvärr inte så långt.
Vi har gjort så vid ridskolan.

Eller be dom sätta upp ett vägräcke till din trädgård pga faran att bo där. Borde ju iaf bli billigare med skylt/farthinder.
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

Folk har ingen respekt alls.

I stallet där jag stog förut så var det en 70 väg som man var tvungen att rida på för att komma ut till ridvägarna i skogen och på ängarna.
Folk körde säkerligen mer än 70 på en väg där två bilar Knappt kan mötas. Möter lastbilar och bussar varandra så kunde de stå i timmar för
att lista ut att man var tvungen att backa hela vägen ut på en ny väg.

Vi ansökte om att hastigheten skulle sänkas, men fick bara till svar att busstrafiken skulle påverkas så mycket negativt att det inte gick.
Det gick en tid, och ja - vad tror ni att det hände? En buss körde på en flicka och dennes häst, flickan åker av, hästen springer iväg
och bussen kör vidare utan att se om flickan klarade sig.
 
Sv: Var finns hänsynstagande i vårt land?

usch för busschafförer!
Och ja jag menar hela yrkeskåren:grin:
..Nej då men kan säga att jag har också sett den mer aggressiva och hetsiga sidan hos dem.
Och inte förlänge sen så red en ridskolas läger tjejer längst en 70 väg, inte så kraftigt trafikerad och inte lång sträcka red de heller, men självklart så var de ivägen för en lastbil. Lastbilen blir irriterad för att de inte går ur vägen, tutar, antal tjejer spenderar resten av dagen på akuten.

Utanför mitt stall så är det hastighets sänkt kanske hundra meter åt vardera hållet till 50, inte så många som bryr sig eftersom de vet att det blir 70 snart igen.
De har dock satt upp skyltar i stil med övergångs ställe fast med en häst, men en del misstolkar dem som riktiga övergångsställen och respekterar det.
Men som en sa tidigare så är det ju absolut bäst om du får upp farthinder, vilket troligen krävs en hastighets sänkning först.

Jag tycker att det är konstigt det där med hastigheter, det är 80 på e 18 där man egentligen kan köra 110 utan problem, men att det är 70 på sådana vägar som man hashar av lösgruset i 50 på.
Så egentligen lyssnar jag inte allt förmycket på hastighets anvisningarna, ibland känns de bara inte rimliga.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 989
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 410
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 230
Senast: Kristall10
·
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 823
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp