Var finns Ametist?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var finns Ametist?

KL

Detta diskuteras hejvilt i en tråd under Hästmänniska.
Där åtminstånde en av parterna är med.

Anklagerser åt höger och vänster och vad man lär sig där är en sak:
Skänk ej bort en häst.

Vilket i alla fall vi aldrig gör

AM

Hmmm..
Artikeln i Ridsport ser nästan ut som en kopia på det som skrevs i dom andra tidningarna... :confused:

AM

Hmmm..
Artikeln i Ridsport ser nästan ut som en kopia på det som skrevs i dom andra tidningarna... :confused:

AM

Nu fattar jag inte riktigt vad du menar????
Klart där står nästan samma.... Det är väl så historien är, eller???
De kan ju inte vända och vrida på den utan skriva som det är.....

Men det är väl journalisters främsta jobb att kopiera varandra o numera även intervjua varandra.
PL

ok så idag har Sverige blivit värre än vad det någonsin varit. Hugg andra i ryggen för att själv slippa bli huggen. Idag ska man tydligen inte lita på någon. Klart häng ut dem som gett bort hästen, det är väl de som gjort Fel???? Veronica larsson som gjort detta till en lönsam affär och utan hjärta kan slakta en till synes frisk häst har ju gjort helt rätt för dessa ynkliga tusenlappar??? Kanske fler som varit utsatta.........?? Vem vet, det kanske är riktigt lönsamt och ärligt??

Ett avtal har skrivit mellan före detta hästägaren och mottagaren av Ametis. Där står det att f.d ägaren ska meddelas ifall Ametis skulle gå till slakt.

Läs mer på www.norraskane.se - den ursprungliga källan.
Klicka på "Östra Göinge" (rull-listen "lokala sidor)

Jag tycker det ska bli mycket intressant att få veta fortsättningen på denna historia. Jag tycker det är hemskt OM denna slakteriägare har satt det här i system för att tjäna pengar. Jag förstår inte varför hon inte träder fram och visar hästen om hon är oskyldig. Alla dessa skriverier kan inte vara särskilt bra varken för henne eller hennes företag. Men tyvärr verkar hon ha en hel del supporters här i Sverige!?!
Jag känner ett stort medlidande till de personer som har råkat ut för detta, det verkar ju som det är fler hästar än Ametist.

ok så idag har Sverige blivit värre än vad det någonsin varit. Hugg andra i ryggen för att själv slippa bli huggen. Idag ska man tydligen inte lita på någon. Klart häng ut dem som gett bort hästen, det är väl de som gjort Fel???? Veronica larsson som gjort detta till en lönsam affär och utan hjärta kan slakta en till synes frisk häst har ju gjort helt rätt för dessa ynkliga tusenlappar??? Kanske fler som varit utsatta.........?? Vem vet, det kanske är riktigt lönsamt och ärligt??

Om nu människan inte ägt ett slakteri, hade det varit samma snack då.

Det är upp till hästägaren om man slaktar en frisk häst eller inte. Det har ingen annan med att göra. Precis som när man avlivar friska katter eller hundar man inte kan ha kvar utav någon anledning.

Om man skänker bort sin häst eller sålt den, så äger man den inte längre. Har man inte skrivit in en konsekvensbeskrivning i kontraktet, så är inte kontraktet giltigt - så är det bara.

/Lizzie

Precis!

Skänker man bort en häst så måste man ju fatta att risken är uppenbar att det blir så här.

Nä, jag fattar inte det, jag är väl lite trög bara????
Där var ju skrivet ett avtal dem emellan, får man bara bryta det hur som helst???
Hur gör de som lämnar sina hästar på foder?? Skrivs inte där avtal emellan?? Är det ok att slakta dessa hästar också?? Eller de som lånar ett sto för att ta föl, där skrivs det väl också?? Är det bara till och skita i vad man skrivit på och göra som man vill???
Det borde väl vara någon form av kontrakts brott?? Detta här borde man ju kunna gå vidare med, eller???

Om nu människan inte ägt ett slakteri, hade det varit samma snack då.

Det är upp till hästägaren om man slaktar en frisk häst eller inte. Det har ingen annan med att göra. Precis som när man avlivar friska katter eller hundar man inte kan ha kvar utav någon anledning.

Om man skänker bort sin häst eller sålt den, så äger man den inte längre. Har man inte skrivit in en konsekvensbeskrivning i kontraktet, så är inte kontraktet giltigt - så är det bara.

/Lizzie

Vad jag förstått av artiklarna så ägde hon inte hästen, den var inte helt överskriven på henne. Även om hon har passet så är väl ändå inte det en bekräftelse på att man äger hästen?? Man måste väl stå som ägare där också innan man kan göra hur som helst??? Sen att där var ett avtal om att hon fått hästen så kunde hon väl väntat tills allt var klart då....
Annars ligger jag risigt till då jag lämnar med passet då mina hästar går iväg på utbildning och ska ut på tävlingsbanorna, då måste ju passet vara med, vacc står ju där.... Gör jag fel där också??

Svarar på både dina och Lizzies inlägg.

Har man kommit överens om förbehåll i ett avtal så gäller dessa förbehåll. Det gäller oavsett om man köpt gamla grejer på auktion med utförselförbud eller häst som inte får tävlas, inte säljas vidare osv.
Problemet är vad som händer om personen struntar i avtalet. Då gäller att ha en konsekvensskrivning som reglerar följderna. T ex att brott mot paragrafen innebär att ersättning på x antal kronor ska utbetalas till säljare/givare.
Annars ska man via skadeståndsanspråk försöka få till stånd en kompensation och det är närmast dömt att misslyckas i sådana här fall.
Men observera att avtalen gäller som sådana! Men sedan har vi det här med folks moral...

I ditt fall, se till att ha ordentligt på fötterna beträffande dom ekonomiska konsekvenserna om någon skulle missköta sig betr dina hästar. Det finns, som vi ser, folk till allt. :grin:

LIA

Vad jag förstått av artiklarna så ägde hon inte hästen, den var inte helt överskriven på henne. Även om hon har passet så är väl ändå inte det en bekräftelse på att man äger hästen?? Man måste väl stå som ägare där också innan man kan göra hur som helst??? Sen att där var ett avtal om att hon fått hästen så kunde hon väl väntat tills allt var klart då....
Annars ligger jag risigt till då jag lämnar med passet då mina hästar går iväg på utbildning och ska ut på tävlingsbanorna, då måste ju passet vara med, vacc står ju där.... Gör jag fel där också??

Vad jag hann utläsa av den "Ametisttråden" som togs bort, så skrev förra ägaren att h*n gett bort hästen till personen ifråga. Visserligen skrivit ett förbehåll att hästen inte fick säljas eller slaktas utan att f d ägaren kontaktades. Men som LIA skriver, finns det inte med någon konsekvenskrivning så betyder inte förbehållet ett smack.

Det förekommer ju att fodervärdar säljer sin foderhäst, har ju varit uppe sådana trådar här på buke. Så det gäller att ha med en konsekvenskrivning även vid kontrakt på foderhäst.

T ex "om hästen XX säljs eller slaktas utan att ägarens tillåtelse ska ett vite på 100 000 kr erläggas till ägaren".

Summan ska vara så pass hög att det svider i plånboken på den personen som är oärlig. Alltså att det inte lönar sig att vara oärlig.

Ovanstående text gör att man har ett kontrakt som "håller" om man är tvungen att gå till advokat och få hjälp.

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 091
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 497
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur