var börjar man leta

vinkelina

Trådstartare
VAR börjar man söka om man misstänker att hästen har ont.

har ett 17 årigt sto som har blivit grinig när man sadlar o tränsar. visserligen har hon alltid vart de, fd riskolehäst, men blev mycket bättre sen ja köpte ny sadel.

hon är svår att hitta en passande sadel, har en wintec nu med padd under som då ligger ok.

har själv försökt kolla rygg o ben, men hon reagerar i alla fall ej för tryck. väldigt grinig igen vid uppsittning. sitter upp från en hög pall. lika vid barbackaridning.

men när man väl kommer upp så är de toppen, öronen framåt, bra gas på, frustar o har sig.

misstänker lite att de är sadeln som spökar (igen) men då borde hon väl inte grina när man rider barbacka

Sv: var börjar man leta

Spökar sadeln så kan det mkt väl vara grinigt vid barbackaridning.
Kanske ömmar i ryggen utan att du hittar det?
Du kanske trycker liet för fjösigt för att hitta det?

Annars kanske bara hästen är lite trött och grinig i allmänhet.
Testa att vila från ridning ett par veckor och se hur det blir?
Om hästen inte känns ofräsch på något annat sätt menar jag..

Viktigt med hästar som "bråkar" vid sadling är ju att alltid vara extra försiktig, samma som när man hoppar upp.
Det är det ju itne bara att sadla, utan det är ju att smyga på sadeln och smyga igen sadelgjorden.
Alltid hoppa upp försiktigt men snabbt och jättemjukt.

Sen är det ju även viktigt att sadeln inte bara sitter "okej", utan den måste ju sitta bra!

vet att de är viktigt att sadeln inte bara sitter okej, men om de faktist inte finns sadel som passar, eller passade då, hon har ändrat i form en del :P

hoppas att de bara är "höstdeppresion" men tänkte i alla fall låta sadeln vila ett tag, o se om de blir bättre

Tycker du ska kolla upp hennes rygg..
Sen kan en sadel inte bara "ligga okej" , en sadel som sitter fel kan ge problem i både rygg och leder. Man kan få hjälp med att anpassa och prova ut sadeln på vissa ställen där man köper den. En sadel som inte passar kan tom ge hälta till slut på nått vänster har jag för mig.

Har du verkligen haft en ordentligt kunnig sadelmakare ute och hjälpt dig med tillpassning av sadeln ?

Är lite frågande om de verkligen lägger på en Vintec och sen en padd för att få sadeln att passa ?

Skulle själv aldrig vara nöjd med en sadel som kräver en extra padd för att passa något okey ?

Mia

japps de kom ut o provade sadeln två st från affären, om de var utabildade eller ej så vet jag inte. sadeln är köpt utan padd. eller jag skulle ha behövt en antiglidpadd, för hur vi än försökte så gled den lite frammåt, hon gick dock ner så då slutade sadeln att glida, vet dock ej om de beror på de, eller om de var så att hon hade haft obehag av tidigare sadel o helt enkelt blåst upps sig så mycket att man ej han spänna gjorden ordentligt (hoppas att ni förstod)

nu under våren/sommaren har hon gått ner ännu mer, börjar snart vara normalviktig. märkte då att sadeln började tippa frammåt. fick låna en wintec-padd som skall höja (?) sadeln. så nu passar den åter igen. hade även ut en duktig massör i våras och hon hittade inget som tydde på att sadeln inte skulle passa. men de är ju ett tag sen sist

äh, nu låter de som om ja skulle försöka få er att tro att sadeln passar :)

Kalla på massör, finner han inget fel så kan det vara korsbensleden, inte alla massörer har utbildning inom det omr. ETT av symptomen är att hästen visar ovilja vid sadling. Hästen behöver inte ha en felpassande sadfel för att få problem. Den kan tex ha halkat i hagen

*host* var sitter kosbensleden då

men på nått sätt känns de nog vettigt att nu kalla ut massör först, som kan känna egenom henne. förra gången kollade hon noga så att hästen inte hade ont innan hon började massera

*host* var sitter kosbensleden då

men på nått sätt känns de nog vettigt att nu kalla ut massör först, som kan känna egenom henne. förra gången kollade hon noga så att hästen inte hade ont innan hon började massera

Det är där bäckenet kopplas samman med ryggraden, de sitter ihop med muskler och ligamenten. Även kallat SI leden. Ligamenten tar lätt skada och det påvärkar hela hästens ridbarhet. Den får svårt för vissa rörelser, haltar utan att vet finner något fel, passar, svårt att gå rakt, framtung, släpar benen, kastat med huvudet, spänd och stel, sadeltvång och grinig vid beröring i nacken etc etc listan kan göras lång

Senast ändrad av en moderator:

Vill även påpeka att en massör kan göra situatonen bättre i några veckor, men om hästen nu har SI ledsproblem så kommer felet garanterat att återkomma. Oavsett vad du har för sadel, ridstil osv.

Men om du nu ska kalla på massör igen så testa med en annan massör, alla har ju olika vetskap, ingen vet allt. Kanske finner den nya massören någonting som den förra ej reagerade på?

Vi är i samma sits med en relativt nyköpt ponny som enligt förra ägaren alltid varit lite grinig vid sadling. Men jag plockade ur järnet ur vår wintec som hängde med i köpet. Det var det svarta järnet som när jag la den på ryggen (tre fingrar från bogbladet)låg som en illasittande toppluva på den stackars ryggen:( Hon är jätteöm i både rygg och bog, den har verkligen tryckt in i ryggen på två små punkter, resten 'hängde' i luften.
Vi har tömkört i väntan på vår Et som kommer på onsdag. Hon ska först undersökas av veterinären som kommer på tisdag för att raspa tänderna som inte blivit gjort på 4 år!! Jag antar att hon har ont både här och där pga av tänderna samt en skitsadel som hon gått omkring med.

Har även bokat in en sadelprovare efter detta så nu ska här bli ordning och reda igen!

Hoppas bara inte allt detta påverkat lederna för mycket:(

Hästar kan ju bli ömma i hud/päls vid pälssättning och när de fäller. jag hade ett sto tidigare som blev väldigt tjurig vid brunst. Hon blev då öm i huden mm. Detta försvann ju när brunsten var över.
Om det är en fd ridskolehäst, kan det ju bara vara så att hon haft många folk som hoppat upp utan att ha någon egen balans. Hon kan ju på senare år tycka det blivit jobbigt med mycket sadlingar och många uppsittningar av folk som inte är så vana? Bara en tanke. Ömmar hon inte för tryck på ryggen så skulle jag inte vara så orolig. Men det kan ju lika gärna sitta nån annanstans i kroppen.
Viktigt att sadeln passar, gör den inte det och du rider i den ibland och barbacka ibland, så har hon ju fortfarande ont i ryggen när du rider barbacka, inte bara när den sadeln är på.
Svårt dilemma detta, prova dig fram!

har bestämt att vi skall skippa sadeln helt nu ett tag. blir hon bättre då och sen sur då man lägger på sadeln tillbaka så är de ju de som är problemet.

eller så är hon bara höstsur. för grinigheten när man lägger på sadeln är lite som att "vågar du komma hit med den eller skrämmer jag dig?" men gör hon de av vana, eller pga smärta

Ta ut en equiterapeut annars så kan hon gå igenom hästen om den har någon spänning eller låsning nånstans.
Annars kan det ju vara precis en vana hon lagt till under ridskoletiden för att försöka skrämma barnen, behöver ju inte ha med smärta att göra, kanske att hon ville vara ifred om det var mycket spring där. Sen sitter det kvar.

Surar hon när du lägger på täcke och tex drar lite i täcket? Hon kan ju också vara kittlig!!

Varför skulle hästar få höstdepressioner? Om hästen reagerar så starkt så byt sadel! Om en sadelutprovare inte har fler modeller på sadlar, dvs inte kan hitta en som ligger bra får man leta vidare!

Och om problemen inte ger sig så åk till klinik. Det kan behövas behandling för att ni ska komma tillbaka till noll.

varför skulle hästar inte få höstdeppresion....nå, kanse mera menat som ett skämt.

hon gillar faktist inte heller att man spänner nått runt magen. rider barbacka nu, men lade på ett shabrak i går, hon gillade inte täckesgjorden om man säger så. men sen var de nog inga fel i mangenen, mycket sura bocksprång när ja började peta på henne med dressyrspöet (de skulle jag nog ha kunnat stoppa upp nånstans) samt en glad häst när vi tog rallytrav.

:rofl::rofl::rofl:
Det har jag också undrat men håller nu tyst.:angel:

varför skulle hästar inte få höstdeppresion....nå, kanse mera menat som ett skämt.

hon gillar faktist inte heller att man spänner nått runt magen. rider barbacka nu, men lade på ett shabrak i går, hon gillade inte täckesgjorden om man säger så. men sen var de nog inga fel i mangenen, mycket sura bocksprång när ja började peta på henne med dressyrspöet (de skulle jag nog ha kunnat stoppa upp nånstans) samt en glad häst när vi tog rallytrav.

Varför experimentera med hästens hälsa? :crazy: Det finns tack och lov professionellt utbildat folk till den delen idag med inriktning på just hästens skelett,leder och muskulatur.
Om nu hästen har förskjutningar i si lederna så är det väldigt dumt att hålla på att tro och gissa, du är antagligen inte utbildad så varför ta riskerna? Det kan ge rejäla förslitningsskador på din stackars märr.
Det är tyvärr otroligt vanligt idag och resultatet blir onödigt lidande och osämja i ridning och hantering. Hästar är inte elaka och tänker inte ut genialiska idéer för att jäklas med ryttaren under natten, den reagerar av ett existens långt och djupt präglat beteende som skyddar hästen frånb att ytterligare få obehag/smärta eller om den helt enkelt inte kan göra det vi kräver, det är då den är elak, dum, het, seg, trög och allt vad man nu mer kan skylla på.

Du verkar ju vilja det bästa, det vill de flesta sina hästar, så varför inte ge det en chans? NI har bara att vinna på det.

Att byta sadel eller rida barbacka är bara en tillfällig lösning, eller vad tror du själv? om nån månad återkommer problemet, men i en värre form.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 757
Senast: skuggi
·
Hästvård Nu vill jag höra era erfarenheter av problem på böjt spår. Bakgrund: mitt 17-åriga arabsto som sedan januari har varit ibland lite...
Svar
8
· Visningar
1 084
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 417
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar