var börjar man leta

Sv: var börjar man leta

JAG har aldrig funderat på om de SI leden som är problemt, det har dykt upp här av andra. iom att hon inte visa NÅGRA symtom på de så tror jag inte att det är de som är problemet.

en sak som jag funderade på är sadeln. eller så är hon bara håröm just nu. en häst som kommer glatt till grinden o VILL fångas (vilket hon inte har velat tidigare) och vill arbeta så är nog inte så sjuk på det sättet.

en smygfundering är ev missad drätighet, är betäck men negativit ultraljud

Är du helt säker på det då? Att hon inte visar några symptom är ju fel redan nu kan jag ju säga, för att obehag vid sadling är ett mycket vanligt pch mycket misstolkat första symptom som sen leder till massa annat. Alltså det finns hundra olika symptom, så att man helt säkert säger att din häst INTE visar någonting tycker jag låter lite konstigt, speciellt när du som svar på mitt första inlägg inte visste vad korsbensleden är för någonting :crazy: En skada/störning där är mycket lätt orsakad. Men det är som sagt du som äger hästen och bestämmer vad och hur hon ska behandlas, så nu när jag har sagt det jag velat säga så tackar jag för mig i den här tråden! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom vår ponnys problem påminner om din ponnys så har jag följt tråden med spänning. Jag har iofs gjort en egen tråd men jag skriver ändå här och berättar hur det gått för oss nu när hon är undersökt av både veterinär och Et.

Veterinären hittade inga fel på henne mer än att hon också kände spänningarna (men hon visste att vår Et skulle komma dagen därpå), gjorde böjprov och klarade det ua:). Et var ut i dag och kände igenom och kom fram till (precis som jag och veterinären) att hon är superspänd i halsen och ömmar kraftigt i både rygg och bog. Sadeln har varit alldeles för trång och klämt på mankpartiet och för att undkomma den smärtan har hon avlastat sig på bogarna. Vi har inte använt sadeln sen vi själva insåg problemet (har rätt nyss köpt henne), vi har hållt oss till tömkörning, promenader och lite barbackaridning. Sadeln har förra ägaren ridit med i 4 år:( Ponnyn är superpositiv att rida, egen motor och öronen framåt. Det är bara vid sadling som man märkt på henne att hon haft ont....

Nu fick hon en ordentlig massage och streching sen återkommer hon om 14 dagar. Till dess ska vi fortsätta tömköra, promenera och rida lite barbacka, sadeln (även fast vi nu har en som et godkänt) ska vi vänta med ett tag till med för manken är superöm. Vi fick även jättebra tips hur vi själva kan massera och stretcha:) Vi ska även lägga in ett lager spån eller torv under halmbädden så det blir mjukare underlag för att avlasta lederna. Täcken får bara användas vid nederbörd för dessa ligger också mot manken och trycker men det var inte bra om hon blir för kall och blöt heller så det är en balansgång....

Det är så skönt nu att äntligen veta vad som är fel och vad vi kan göra åt det:) Hoppas det går lika bra för dig!

Vad bra! "Det finns inga problem bara dåliga lösningar" ;)

tjaa, sadlar kan man aldrig lita på. den gamla som kom med, som hon hade gått med på ridskolan i ca 10 år med var bommen troligtvis av på. samt passade illa. när jag böt så blev humöret mycket bättre, men har ej försvunnit till 100 % tror ej heller att de kommer att göra de.

de som jag reagerat på är att hon de senaste veckorna har blivit grining... går ej att sätta fingret på VAD som gör henne grining, för en nästa stund kan hon stå o söka godis i fickorna tex. utan att man gjort nått skillt

Det du beskriver med att hästen reagerar även när du sätter dit en täckesgjord gör att jag funderar lite på bröstmuskulaturen. När min dam blir grinig av att jag tar henne där sadelgjorden ligger så har hon alltid haft spända bröstmuskler och rejäla låsningar i bogarna. Min equiterapeut lossar enkelt upp de problemen till glädje för matte men framförallt hästen.
Jag ska säga att har man den typen av problem som du har så förstår jag inte riktigt vitsen med en massör. Jag skulle kontakta en equiterapeut eller en veterinär. Det är svårt att säga vilket val jag skulle göra eftersom jag inte känner din häst och vet hur den brukar reagera. Nu tror jag även att din häst kan ha flera olika problem iom att den reagerar även vid uppsittning.

hon brukar vara låst i bogen. fick tips på lite övningar sist av massören, får se om de har hjälpt nu då.

finns tyvärr ingen equiterapeut häromring, känner faktist inte till om de ens finns här på sidan vattenpölen :P

måst ta ut vet om de inte hjälper med massören, men hon är väldigt duktig

mycket tyder nu på att det är sadeln som spökar. pratade lite allmänt om att ja nog skulle måsta köpa ny. då var de en i stallet som hade en överlopps, en hubertus allrund. ingen av oss trodde på att den skulle passa, hon är för rund o den för smal. till min häpnad verkar den passa. satt hyffsat på hästen (ja kan noll om sadelanpassning men ur min synpunkt) testade att rida i ca 10 min, hade ej tid med mer. lite smal där man fäster inspäningstyglarna (vid öglan) men jag fick in ett finger där när jag satt på o hästen gick, känndes nog, men verkade inte klämma på. svårt att förklara.

hoppas i alla fall att jag får låna sadeln o testa mer

Jag lät Et´n jag hade ut kolla några sadlar jag hade tillgång till. Jag trodde att speciellt en skulle vara godkänd, men den fick nobben av henne. Vår ponny har bred ryggrad och fast jag kan se igenom tunneln när den ligger på ryggen var tunneln för smal, den tryckte på ryggraden:(. Tunneln behövde vara 4 fingrar bred för att passa den breda ryggen. Så jag säger inget mer om vilken sadel som passar vem, för när man hör någon med mer kunskap än en själv så inser man hur lite man kan i ämnet.

Så har din ponny redan problem så överlämna sadelinprovningen till någon som kan mer än dig om hästars anatomi. Risken är annars att ponnyn får ännu mer probelm:(

*hmpf ponny* hon är faktist en ädel finnhäst :P

jo, tänkte nog låta andra kolla på den innan jag slår till. hoppas att massören kan kolla på den på tisdag. men hästen verkade nöjd då jag testade den i alla fall

Att hästen är nöjd är ett gott betyg ;) Men be även någon annan att titta på sadeln så den inte trycker någon annan stans istället .

Lycka till Mia

Mitt arabsto hade kotledsinflammation på båda fram och hennes enda symptom var att hon plötsligt blev grinig när jag borstade, sadlade och att hon kändes stel att rida och lite mer snubblig än vanligt. Världens snällaste häst när hon var frisk men hon bet till och med en tjej när hon var dålig. Veterinären, equiterapeut, hovslagare - alla jag frågade som undersökte hästen missade detta enkla fel och jag fick olika tips på hur hon skulle ridas och hanteras. När det inte blev bättre tog jag henne till klinik och problemet hittades! Dock fick jag ligga på hårt för att dom ens skulle göra en fullständig utredning på kliniken trots att hon haft diffusa symptom i över 6 månader! Lycka till med din häst och hoppas ni hittar felet snart! :)

ja testade sadeln igår... funkade bra att lägga på den, bruka grina redan då. sur blev hon nog när ja spännde gjorden. hon har ju även börjat bråka tillbaks vid uppsittning, men var snäll igår, trotts att ja inte va den smidigaste. inte så lätt att sitta upp på en heppa som betar, i en sadel utan stigbyglar o med tajta jeans, blev lite bökigt :P

nu har massören varit ute. jag har en mjuk o fin häst :) lite stel i halsen/bogen, men de har hon alltid varit, mycket bättre nu än i maj i alla fall...

har ridit 2 veckor med nya sadeln, går mycket bättre med den. så de värkar nog som om de sist och slutligen var en felpassande sadel

men då blir ju jag felet :P fast ja sitter ju i sadeln *trött*

men hoppas att de va så enkelt, pluss lite hårfällning

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 757
Senast: skuggi
·
Hästvård Nu vill jag höra era erfarenheter av problem på böjt spår. Bakgrund: mitt 17-åriga arabsto som sedan januari har varit ibland lite...
Svar
8
· Visningar
1 084
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 417
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar