Jag bor i ett mindre samhälle i Skaraborg. Här finns allt jag älskar utom hav och Ikea
I direkt närhet finns skog, slätt, berg, en levande landsbygd, ett rikt djurliv (tranor
), historiska platser. Att husen kostar en tiondel av husen i Göteborg är ju ingen nackdel heller.
Jag är uppvuxen i Göteborg och lämnade Majorna för denna lilla by för snart sju år sedan. Dels för att vi ville flytta till hus och ville ha ut mer av livet än att bara betala på lån och dels för att vårt äldsta barn som då gick i lågstadiet hade behov av särskilda resurser i skolan men det fanns helt enkelt inte ekonomi för det och de var 32 ungar på en lärare (don’t get me started om skolorna i Göteborg).
Att vi hamnade just här var mest bara en slump. Varken jag eller min numera ex-make har någon anknytning till den här delen av landet men vi hade semestrat i Skaraborg något år innan och föll pladask för naturen, så vi sökte helt enkelt på hemnet och upp kom huset vi sedan köpte. Vi visste ingenting om byn vi hamnade i, men det blev skitbra. Skolan här är fantastisk! Hela byn är fantastisk och ungarna stormtrivs och kan röra sig på ett helt annat sätt än i semicentrala Göteborg.
Nackdelen är att man måste ha bil för att ta sig runt. Visst, det finns kollektivtrafik. Men om jag ska åka kollektivt till jobbet tex så tar det mig närmare två timmar med byten och sen får jag gå tre kilometer från hållplatsen. Dessutom skulle jag bli tvungen att vänta över en timme på jobbet innan mitt skift startar. Med bil tar det 30min från dörr till dörr.
En annan nackdel som jag trodde skulle bli en fördel är att ha häst. Det finns massor med billiga stallplatser men väldigt få har paddock och ridhus är nästan obefintliga, dessutom är de flesta stall rätt så spartanska med Göteborgsmått mätt. Min upplevelse är också att trots att det finns hur många stall som helst, är det få som tar in inackorderingar. I Göteborg är stallen mer som anläggningar och det finns nästan inga stall utan paddock och vi hade flera ridhus inom en kort skrittradie.
Jag är tyvärr väldigt ensam här. Det är svårt att skaffa nya vänner och de vänner jag hade i Göteborg har liksom droppat av en efter en.