var är era katter när ni åker på semester?

E

EmmaJo

Vad gör ni med era katter när ni åker på semester och inte kan ta med er dem?

Jag ska åka bort 2v i januari och har dåligt sammvete för att lämna Ninja. Mina svärföräldrar ska komma och titta till henne varje dag
och ge henne mat och ev släppa ut henne.
Hon kan inte bo hos dem därför att de redan har en gammal katthona.

Är osäker på om hon kanske springer bort om de låter henne gå ut, har aldrig varit ifrån henne så länge och aldrig på vintern.

Vad har ni för erfarenheter?

Sv: var är era katter när ni åker på semester?

Jag skulle aldrig lämna mina katter ensamna så länge. Om du inte har någon annan kattvakt (kompis, far- och morföräldrar, kusiner?) så kanske dina föräldrar har fler rumt så de kan ha katterna separerade istället? Kanske skulle det t.o.m. fungera att introducera dem långsamt för varandra. T.ex. prova redan nu genom att ha dem i olika rum med galler för dörren?

Förstår att det måste kännas jobbigt, det måste ju gå att lösa på något sätt? Var i Huddinge bor du? Jag har en kattsuktande jättetrevlig kompis i Huddinge centrum som kanske skulle kunna tänka sig vara kattvakt. :idea:

/Erica

HEj

Jag åker aldrig bort, skämt å sido så har vi även hästar så det blir lite svårt.
Har haft snälla små systrar som tyckt det varit kul att få ha huset för sig själva tidigare men dom börjar bli stora nu.....

Vet faktiskt inte hur vi skulle lösa det vid någon längre resa, när det har gällt en natt så har jag haft en kompis som åkt hit på kvällen och matat dem.
Men som sagt det är inte lätt att pracka på någon 7 katter och ett gäng hästar..........:crazy:

Om jag åker bort max 2-3 dagar så löser jag det med någon kompis/granne som matar, gör rent låda och gosar 2 ggr per dag.

Längre bortavara kräver att någon bor hos katterna.

Mina missar är hemma i max 2 dar själva. Ska jag vara borta längre kör jag hem dom till mor å far (40 mil enkel resa :crazy: ). Så får dom bo där men dom hålls skillda från mammas å pappas katter.

Bor på landet men föräldrarna till grannar! De släpper ut kissarna på morgonen och tar in de på kvällen och ev mitt på dagen en sväng gosar med dem och ger dem mat! perfekt!

I vanliga fall brukar det finnas nån kattvakt, men nu över jul var det svårt eftersom alla andra också skall resa bort... Så jag tog med katten hem till mamma & pappa!

Det gick jättebra, bara det att mamma är allergisk så det var ändå en nödlösning :crazy: Det kändes hemskt skönt för mig att ha henne där, jag kunde se hela tiden att hon mådde bra och behövde inte sitta och ha dåligt samvete över julen.

Om jag skulle åka bort länge vet jag inte hur jag skulle göra, har ännu aldrig hänt att jag har råd med det :angel:

Åker väldigt sällan bort, o då bara över en helg. Grannen kommer då upp o matar, gräver låda och gosar.
När jag var utomlands i två veckor för några år sedan fick katten bo hemma hos mormor:D

Nu är mina kissar inte gamla, bara ett halvår lite drygt så vi har inte hunnit resa någonstans än men dessa två blir som galna när man kommer hem efter att ha varit borta en hel dag och då sitter de verkligen i famnen på en när man öppnar dörren..hehe :D så här är de inte ensamma i 2 dagar ens. men vi får väl se till sommaren då vi har planer på att resa...är redan smått orolig :crazy:

Men jag skulle inte släppa ut min katt om jag inte vore hemma, för den hemska tanken finns ju att det faktiskt kan hända något...Men jag tycker nog att om tiden är 2 veckor borde hon få ha sällskap mera. Har du ingen kattsugen vän?

Jag tycker inte om arr resa bort från min häst och mina katter.... Så de senaste åren har jag inte varit borta hemifrån mer än två nätter i rad. Då har en kompis kommit förbi och matat/grävt låda och hållt sällskap ett par timmar. Annars om vi är borta en natt så är de ensamna hemma de små kissarna. De har två kattlådor och stor matskål, så det går bra! :smirk:

Ska jag vara borta över en helg brukar jag lämna katterna hos mamma och pappa.

Men ska jag vara borta längre eller om mamma och pappa inte är hemma. Brukar jag lämna in katterna på pensionat. Dom kan behöva lite semester dom oxå. :)

/Emma

Grejen är att nästan hela släkten ska åka tillsammans så det är inte många kvar hemma i stockholm,
ska nog höra med en kompis och hennes kille som har haft katt...
När man åker bort en helg är det inga problem men just när man är på andra sidan jordklotet och har svårt med att kunna kontakta kattvakten...
Tror inte att det fungerar att dela av mina svärföräldrars hus då det är en liten villa med många smårum, Man vill ju att hon ska få röra sig ganska fritt...

Pesionat är nog inget allternativ i mitt fall då jag vill att hon ska kunna röra sig mycket (är bara 1,1/2 år och väldigt busig)
men jag kanske har en felaktig bild av pensionat

Någon som vet hur det fungerar på ett pensionat?

Hur gör man om något händer och katten behöver veterinärvård? Någon som har en plan för såna tråkigheter?

i sommras var stallägarna borta i 10 dagar, jag tog då hand om alla hästar och 2 katter. Katterna hade skydd och mat inne i stallet dit det kunde gå när de ville. De två sista dagarna innan ägarna kom hem så försvann en katt (jag hade sätt honom alla dagar och klappat och kliat honom)... han kom aldrig mer tillbaka :( troligtvis var det någon räv som tog honom.

min egen katt tar jag med mig om jag ska nånstans om det är möjligt, eller så får han vara hos stallägaren och bo med deras familj...

Hejsan. Jag har sån tur att jag inte bor långt ifrån ett katthotell, där jag lämnar mina 3 katter om jag åker bort och det känns tryggt. Om jag vore du skulle jag inte låta katten gå ut när du är borta och har kattvakt. Lycka till / mvh Solan

Semester, vad är det? :D

Ska jag vara borta lämnar jag katterna hos en kattvakt, tar med dem eller hyser in dem på kattpensionat. Om det av något skäl inte funkar åker jag helt enkelt inte bort.

EmmaJo skrev:
Grejen är att nästan hela släkten ska åka tillsammans så det är inte många kvar hemma i stockholm,
ska nog höra med en kompis och hennes kille som har haft katt...
När man åker bort en helg är det inga problem men just när man är på andra sidan jordklotet och har svårt med att kunna kontakta kattvakten...
Tror inte att det fungerar att dela av mina svärföräldrars hus då det är en liten villa med många smårum, Man vill ju att hon ska få röra sig ganska fritt...

Pesionat är nog inget allternativ i mitt fall då jag vill att hon ska kunna röra sig mycket (är bara 1,1/2 år och väldigt busig)
men jag kanske har en felaktig bild av pensionat

Någon som vet hur det fungerar på ett pensionat?

Hur gör man om något händer och katten behöver veterinärvård? Någon som har en plan för såna tråkigheter?

När mina katter varit på pensionet har dom haft det bra.
Stor rymlig bur inne i boningshuset. Samt att dom blivit lekta/gosade med två gånger per dag samt att dom fått gått ut i utebur minst en timme om dagen (Innekatter i vanliga fall). Ägarna till pensionatet har även varit ute och gått med ena katten i sele vid ena tillfället.
Så på det pensionatet har allt fungerat.

Fast jag skulle aldrig lämna katterna på ett pensionet där dom bara får vara instängda i en bur hela dagarna och bara får mat och vatten och ingen mänsklig kontakt.

/Emma

En dag eller två kan mina få vara ensamma hemma, med tre toalådor och rejält med mat upplagt. De brukar inte verka sura när man kommer hem men gör kanske en del bus...

Men blir det längre är min kattälskande granne kattvakt. Hon ger dem förståss mat, fixar låda osv men stannar en stund extra för att de ska få gos och sällskap. Tittar på tv, läser tidningen eller nåt. Hon är guld värd :)

Åh, förstår ångesten, men lämna inteeee din lille misse ensam så länge som två veckor! blir för ensamt för dom, det är en myt att katter är ensam djur....!

jag lämnar mina (två som alltså har sällskap och älskar varann) ensamma max 2 dagar utan tillsyn. allt utöver det bor de hos mina föräldrar vars hus är som deras andra hem, de har bott där i flera perioder och följer ofta med mig på besök ett par dar här och där, så de älskar att vara där.

skulle försöka ALLT om jag var du hellre än att kisse ska va själv så länge med bara hastigt besök en gång om dan.

Är jag borta så länge som 2 v blir det pensionat.

Det finns trista ställen där katterna är i små burar och bra ställen där katterna har små rum med egen miniutegård av ungefär samma storlek. Burvarianten skulle jag dock aldrig välja.

När jag lämnar katterna lämnar jag också in försäkringspapperen så att pensionatsägaren vet att hon kan ta katterna till veterinär utan krångel.

Jag har endast lämnat min lilla tjej till pensionat en gång, när hela familjen skulle åka på en fyraveckors-semester. Det var ett jättefint pensionat, hon fick ett eget litet rum med leksaker och möjlighet att klättra och gömma sig, och en liten trädgård som hon kunde gå ut i när hon ville. Trots all möda vi lade ner för att hitta det bästa, trivdes hon inte alls. Hon är väldigt hemmasjuk, så hädanefter lämnar vi henne aldrig. Min familj reser väldigt mycket, men vi försöker att inte resa iväg samtidigt så att det alltid finns någon som kan ta hand om min lilla älskling :love:

Lämna inte din katt ensam så länge, om du inte kan ta med henne så se till att hitta ett trevligt pensionat. Förhoppningvis tycker din bättre om det än min ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 984
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama