Var är Briar?

Sv: Var är Briar?


Inte för att vara sådan men man kan ju iallafall tänka på att bara för att man rabblar upp sin hästs stam innebär det kanske inte per automatik att man vill bli uthängd med namn och tävlingsresultat.

Om det är ditt dubbelnick så okey då, men jag har sett detta fenomen ett antal ggr nämligen. Någon rabblar upp en stam och vips har någon länkat till blupen..
 
Sv: Var är Briar?

Fast i ärlighetens namn så är det ju inte så svårt att själv leta upp i vilket fall om man vet tre led stam, kön och ålder. Fast du menar kanske mer som en principsak?

Fast man förstår faktiskt varför vissa inte vill uppge hel stam när de ber om hingstråd, väldigt lätt att få fram hästen via blup och följaktigen även namn på ägare osv...
 
Sv: Var är Briar?

Fast det är väl ändå lite skillnad på att själv leta upp än att lägga upp någon annans häst med namn och tävlingsresultat på ett offentligt forum??

Kan ju jag tycka då..
 
Sv: Var är Briar?

Fast det är väl ändå lite skillnad på att själv leta upp än att lägga upp någon annans häst med namn och tävlingsresultat på ett offentligt forum??

Kan ju jag tycka då..

Men om all info finns i tråden för att enkelt hitta hästen på blup och man sen länkar här är väl inte nåt konstigt? Däremot om TS inte berättat hela stammen utan någon aktivt letat upp vad det var för häst via någon blogg eller på annat vis och DÅ lagt ut en länk till hästen tycker jag det hade varit illa. Men nu fanns all info redan här. Om man inte vill riskera att någon ska se vad man heter kan man helt enkelt inte lägga upp hela hästens stam eller tävlingsresultat eftersom det med dagens öppenhet på nätet är urenkelt att ta reda på ett namn bakom nicket.
 
Sv: Var är Briar?

Fast det måste väl ändå vara upp till den som lägger ut stammen på sin häst att välja om den vill offentliggöra sitt namn på forumet eller inte? Då kan man ju själv länka till blupen eller hur? Det kan ju faktiskt vara så att man inte alls har tänkt på att någon annan får för sig att göra det.
 
Sv: Var är Briar?

Fast det måste väl ändå vara upp till den som lägger ut stammen på sin häst att välja om den vill offentliggöra sitt namn på forumet eller inte? Då kan man ju själv länka till blupen eller hur? Det kan ju faktiskt vara så att man inte alls har tänkt på att någon annan får för sig att göra det.

Blup är vad jag vet helt offentligt och inte knutet till ägaren.

Jag ser inga problem med att länka dit över huvudtaget.

Vill man inte att ens häst skall visas så skriver man väl inte ut stammen eller för den delen lägger ut länk till sin youtube
 
Sv: Var är Briar?

Vad menar du med det? Självklart finns ägaren upptagen där!

Alla ägaruppgifter stämmer inte i blupen den är endast kopplad till avel och är en databas för sökning och sammanställning av avelsindex.

Ägaren kan inte välja om den vill vara med eller inte.

Det är ingen databas med restriktioner utan en sökhjälp för att kunna avla bättre
 
Sv: Var är Briar?

Alla ägaruppgifter stämmer inte i blupen den är endast kopplad till avel och är en databas för sökning och sammanställning av avelsindex.

Ägaren kan inte välja om den vill vara med eller inte.

Det är ingen databas med restriktioner utan en sökhjälp för att kunna avla bättre

Nej, men det är väl inte poängen? Det finns väl massor av uppgifter i blup som inte stämmer eller är uppdaterade, men självklart riskerar man att röja anonymiteten genom att länka dit. Det är ju tyvärr också problemet med att söka avelsråd på ett forum som detta, man är ju tvungen att ange stamtavlan för att få någon som helst vettig hjälp.
 
Sv: Var är Briar?

Nu förstår jag inte alls vad du menar, att länka till youtube innebär ju inte att "mitt namn" automatiskt dyker upp ?

Jag är väl medveten om att det är svårt att vara anonym i dagens internet samhälle men det var inte poängen utan jag ska väl kunna be om avelsråd till min märr utan att behöva riskera att någon annan väljer att länka till blupen där mitt namn dyker upp? Det är väl skitsamma om folk går in och kollar vilken häst det gäller men just valet om att mitt namn blir offentliggjort på bukefalos måste väl ändå vara mitt eget?

Sen bara för att allt inte stämmer på blupen kan väl inte vara skäl nog för någon annan att offentliggöra ett nicks identitet på buke :confused:

Var går gränsen liksom för andra att avslöja personers namn på buke?
 
Senast ändrad:
Sv: Var är Briar?

Ägaren kan inte välja om den vill vara med eller inte.

Nä men på buke skall man väl ändå själv få välja om man vill offentliggöra sitt namn eller inte, det ska väl inte vara någon annans val, eller :confused:

För mig känns det som ett brott mot forumreglerna Big Time att göra så!
 
Senast ändrad:
Sv: Var är Briar?

Har inte läst hela tråden men måste bara svara aida!

Mitt första sto hette just Aida och hon hade/har(?) ett skarpt huvud vid ridning men var enormt snäll och lätthanterlig från marken. Jag betäckte henne med Briar vilket många fasade över på grund av temperamentet.

Jag fick ett fuxsto som utseendemässigt är som en kopia av Briar. Hon är het och enormt elektrisk med mkt bra gångarter. Tyvärr är hon jättestor så resultatet på 3-årstestet blev mediokert då hon inte var färdig. En mer personlig och snäll häst får man leta efter men hon kräver sin ryttare. Tyvärr skadades hon tidigt men hon ger själv väldigt fina avkommor.

Skulle alla gånger betäcka med Briar igen om jag fick ett annat sto!
 
Sv: Var är Briar?

Sant, samtidigt är det svårt att vara anonym och lämna för mycket uppgifter. Nästa gång så nöj dig med att skriva ett led eller möjligen två om kombinationen är vanlig. Här på avel är det gammal vana för oss att kolla upp olika kombinationer och vad stofamiljen lämnat i övrigt. Här är alla intresserade av avel och gräver djupare snabbt. Himla stor skillnad mot att snacka avel och hingstar i vanliga stall där många knappt vet något om pappan till sin häst mer än stammen ;)..

Ska vi fortsätta diskutera Briar i tråden?
 
Sv: Var är Briar?

Instämmer, jag går ofta in på blup på en gång när det gäller ston eller hingstar som omskrivs här, för att se stammen, vad mödernet lämnat, och så vidare. Visst syns ägarens namn också, men det är ju mindre intressant, möjligen kan det ge en förklaring till varför ett avelssto helt plötsligt börjar betäckas med en annan sorts hingstar, och man ser att det sammanfaller med ett ägarbyte, t ex.

När det gäller Briar blir åtminstone jag lite nyfiken på varför han tycks ha kopplats loss från Tullstorp helt och hållet, var det bara tomma ord om hans hagpension på gården, eller har det hänt något som gjort att planerna ändrats?
 
Sv: Var är Briar?

Tack men det gällde inte mig, jag har inte ens ett sto ;)

Bara tänkte på att man får varningar och avstängning för samma sak på andra forum men på buke är det alltså helt okey för andra att avslöja ett nicks riktiga namn vare sig nicket vill eller inte.. Kan ju vara bra att veta..
 
Sv: Var är Briar?

Lägger man ut sitt sto med stam på ett avelsforum, så har man nog i praktiken avslöjat sig själv, faktiskt, eftersom alla avelsintresserade vet att blup finns och hur det fungerar. Det tror jag inte är någon nyhet.
 
Sv: Var är Briar?

Vilket roligt sammanträffande :) (Inte samma aida som mitt nick syftar till dock)

Jag får ta mig en ordentlig funderare. Tack till alla som delat med sig av sina erfarenheter! Detta stoet ska inte betäckas i år, utan tidigast nästa år i så fall. Nu ska hon ut och bekänna lite färg på tävling först, så jag får känna in hennes temperament där.

Mitt sto har väldigt mycket nerv och stor känslighet. Men hon är otroligt lätthanterad, vifta på lillfingret och hon flyttar sig. Dock kan det bli problem för mindre hästvana som inte kan läsa henne, då de tenderar att "göra för mycket". Låg i rang.

Om Briar lämnar självsäkra avkommor, så kanske det är just vad jag behöver? ...eller så får jag en avkomma som är fruktansvärt nervös för allt, samtidigt som den är tuff att hantera, det vill jag inte ha.
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Sesca
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 005
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 416
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 038
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp