Var är Briar?

Sv: Var är Briar?

Fast när man tänker efter så är ju SWB en häst som har i sin rasstandard som mål att hoppa väl och röra sig väl. Vill man ha en lugn ridhäst finns det ju en hel del andra raser där ett lungt temperament om man vill rida i skogen... Tänk som med hund, du köper inte en jakthund om du inte är jaktintresserad.
 
Sv: Var är Briar?

Kan du motivera varför man bara ska avla för tävling? Vad är orsaken? Om man utgår ifrån att de hästar som man avlar på har bra exteriör och hållbarhet givetvis.
Om man ska få exteriör och hållbarhet bedömd på ett korrekt sätt lär hästen antingen behövas tävlas, eller gå in i aveln och om det senare skulle ske utan tävlingsresultat är det ovanligt. Jag talar inte om buskavel.

Jag håller absolut inte med dig om temprament. Alldeles för många av de godkända hingstarna nedärver för hett temprament för att det ska passa för en nybörjare, eller en förstahästägare.
Vad baserar du detta uttalande på? Hur många av de godkända hingstarna har ett "för hett temperament"? Vilka är de? Var är bevisen för detta? Alla uppfödare som tar avel på allvar vet mycket väl att vissa linjer ej bör korsas, men det är verkligen inte detsamma som att förkasta dessa linjer. Sen hävdar jag som vanligt att minst 70% av temperamentet kommer från stoet.


Förstår inte detta "prestationskrav" som krävs av hästar nuförtiden, inse sanningen, alla vill inte tävla, alla vill inte ha en häst som rör sig snyggt eller hoppar högt. Och uppenbarligen skiter förstahästägarna ofta i sådant då dessa hästar utan bra tävlingsstam faktist får hem.
Förstagångsägarna som inte bryr sig om ovanstående kriterier behöver inte nödvändigtvis köpa ett Svenskt Varmblod (SWB) eller hur? De tar gärna det de får tag i och som är billigt.

Snarare tycker jag det är oansvarigt att avla på sitt mediokra sto på en hingst med toppstam men som nedärver tävlingstempramentet som man ofta ser.

Vad många glömmer är att en "väluppfostrad" och välhanterad häst förvisso kan sköta sig hos en van hästmänniska men säljs den sedan till en orutinerad människa är det stor chans att tävlingstempramentet är för svårt för dessa människor och hästen blir för svår för dom.

Det händer konstant... jag har bra statestik på det hela iom att jag själv jobbar med att hjälpa andra som hamnat i denna sits.
Jag har då aldrig förespråkat att man ska avla på sitt mediokra sto, men det har du själv gjort om jag inte missförstått ditt inlägg. Det där med nedärvandet av temperamentet anser jag att du fått om bakfoten igen då.

Självklart spelar det enorm roll hur en häst uppfostras och hanteras och jag tror inte att du kan påstå att en viss ras är utmärkande här. Bukefalos kryllar ju av trådar där hanteringen blivit ett stort problem, och jag har då läst om de flesta - kanske t o m alla? - raser i dem.

När det gäller hästar till ridskolor är väl bekymret oftast ett: ekonomi. Ridskolor har sällan råd att betala för bra hästar och inte heller har de råd att betala för tillräckligt med utbildning-/tillridning. Det finns gott om bra hästmaterial där ute - få vill betala för det bara.
 
Sv: Var är Briar?

*kl* Enligt Minna T så var ju Berlioz den bästa häst hon någonsin haft så nog kan Briar vara värd att titta på.. förstår inte heller att det är så svagt intresse :confused: Är väl flera toppryttare utomlands som har använt honom till sina ston, varför är han inte god nog till svenskar?
 
Sv: Var är Briar?

...vart tog Berlioz vägen ? Han gick väl aldrig de stora klasserna ? Vad jag minns så kasserades han, kastrerades och blev typ läromästare ?

Jag tror att Briar är ett typfall av att man inte blir profet i sitt eget land. Jag har en kompis som bor i Schweiz och hon kan bara inte fatta att inte *alla* i Sverige betäcker med Briar. Han är superintressant där, men uppenbarligen inte lika spännande här.
 
Sv: Var är Briar?

Jag tror att Briar är ett typfall av att man inte blir profet i sitt eget land. Jag har en kompis som bor i Schweiz och hon kan bara inte fatta att inte *alla* i Sverige betäcker med Briar. Han är superintressant där, men uppenbarligen inte lika spännande här.
jag tror som du i det fallet. det är alldeles för ospännande för svenskarna att betäcka med en hingst ur en gedigen svensk hingstlinje (ja, jag räknar Utrillo som svensk eftersom han verkade här i hela sitt liv) och med ett gediget svenskt möderne på andra sidan. Att han är tredje generationen svårklasshingst, där både far och farfar blivit minst 30 år, är inget värt. :grin:

Sen är det ju ganska intressant - man skyller på att han lämnar skarpa avkommor och undviker honom därför. Men samma människor dreglar efter Jazz-avkommor. Och vad är Jazz känd för att lämna då?? Typ detsamma, skulle jag påstå... Men de vardagliga Jazzavkommorna ser vi aldrig här i sverige, utan bara de bästa.
 
Sv: Var är Briar?

Fast Briarhästar förknippar jag med att dom kan stå och slöa och verka jättesnälla för att i nästa stunden flyga i luften totalt. Jazz tycker jag snarare verkar ge hästar som konstant är i ett lite "högre energiläge". Nu är jag inte intresserad av att betäcka med någon av dom med håller faktiskt med om att Briar är intressantare för att han ger både hopp och gång men skulle bara överväga honom om jag hade ett stabilt sto med mkt bra bakbensställ och aktivitet.
 
Senast ändrad:
Sv: Var är Briar?

Jag tycker också att det är dåligt att han inte står kvar, det var kanske inte så viktigt med den där partnerskapen när han inte fick tävla länger...

Jag tror som Ponte att han lämnar en typ av häst som är omodern, väldigt grova och rejäla. Inte den där fräsiga långbenta holländska sportmodellen som är så inne nu. Synd, för han har ju verkligen bevisat båda hållbarhet och talang genom många år.
 
Sv: Var är Briar?

Inte den där fräsiga långbenta holländska sportmodellen som är så inne nu
och frågan är om den fräsiga långbenta holländska sportmodellen är vad vi vill ha i längden? Snart ser alla hästar ut som farfarsspindlar, med bara långa ben och ingen kropp...
Jag är övertygad om att Briar skulle vara ett utmärkt alternativ att kombinera med hästar av den där modellen, för att få avkommor som fortfarande är rejäla nog att bära upp både sig själva och ryttare.
Sen ska man nog titta på hur Briar såg ut själv som ung innan man bildar sig en uppfattning.
Jag har själv haft ett sto med samma pappa som Briar och såg man henne bara när hon var äldre och smällfet så kanske man skulle dra slutsatsen att Magini nedärvt en ardennermodell på häst (ni som sett henne ihop med shettisfölet :love: kanske kan ana vad jag menar) men som unghäst var hon av tämligen lätt modell.

I övrigt glömde jag en sak i mitt inlägg ovan - Briar är inte bara tredje generationens svårklasshingst, han är dessutom tredje generationen ELIT-hingst (fick inte även utrillo elit postumt? i så fall fjärde...)
 
Sv: Var är Briar?

Jag tror också att det är modellen och åldern snarare än temperamentet som ligger Briar i fatet avelsmässigt. Vet inte om han verkligen lämnar hetare och explosivare än t ex Ampere, som väl var väldigt flitigt använd förra året?

Sen tror jag också att Briar och andra svenskättade hingstar kanske framstår som grövre än vad de egentligen är i nedärvningen, för tittar man vilka ston som får svenska hingstar så är det nästan enbart svenskstammade ston, som kanske inte är det nättaste och ädlaste som går på fyra ben. Det gör ju i sin tur att avkommorna blir rätt grova, eftersom de har både mamma och pappa att brås på i den riktningen.

Generellt så har väl hingstar dessutom väldigt kort livslängd avelsmässigt i Sverige? Tittar man på de mest använda hingstarna, så är det ju nästan alltid relativt nygodkända. Efter 3-4 år, max, är stoantalet nere i 10-20 ston, eftersom det då har kommit nya spännande hingstar. Det gör ju att en hingst som Briar, som varit i avel i 15 år eller så, inte får några ston. Finns det några hingstar öht som får mer än 20 ston, som har varit i avel tio år eller längre?
 
Sv: Var är Briar?

Finns det några hingstar öht som får mer än 20 ston, som har varit i avel tio år eller längre?

Visst finns det det, Don Primero (varierar visserligen enormt mellan åren men även om han börjar bli ordentligt gammal nu så är han inte direkt billig) och Aerline H tex. Tittar man sen tex på Warsteiners stoantal så kan man se vad lite smart marknadsföring/prissättning kan göra för populariteten.
 
Sv: Var är Briar?

Nja, men det är knappt. Aerline H hade 28 ston förra året, och Don Primero 19.

Warsteiner är ju ett unikum, jag tror inte att det går att göra så med alla hingstar. Jag tror det är kombinationen A-hingst-jättebillig-snygg-hyfsat multibegåvad som gör det, när han nu var billig är det väldigt många som hade ston som kunde passa. Men visst var det en lyckad marknadsföringskupp när de sänkte priset på honom.

Dessutom är ingen av dessa tre svenskstammade på det sätt som Briar är, det tror jag gör sitt till, eftersom det inte verkar som att stoägarna vill använda svenskstammade hingstar på något annat än helsvenska ston i princip. Det begränsar ju kundunderlaget en del om man har en svensk hingst.
 
Sv: Var är Briar?

Nä det är ju frågan.. dom får gärna ha lätthet i ridningen men jag är inte alls emot lite större omfång på skenben osv
 
Sv: Var är Briar?

Kl

Briar har i grunden inga suveräna gångarter utan det är JB som ridit fram dem (jag har tränat för han som red in och utbildade Briar). Därför nedärver han heller inga direkta gångartshästar. Det har väl framkommit mer och mer på senare tid så många drar sig för att betäcka med honom. Han har däremot gett flera trevliga hopphästar.
 
Sv: Var är Briar?

Eh va? han ligger på 14e plats bland dressyrhingstarna med 141 i dressyrblup.
Just gångarter är det jag tycker han tydligast nedärver!
Jag tycker också att Briar rörde sig bättre (ffa bak) som unghäst, vilket
inte är ovanligt bland svårklasshästarna.

Jag tror att hans stora avkommor med ofta inte så vackra huvuden, mycket vitt och fux inte är poppis.
 
Sv: Var är Briar?

Kl
Jag troooor att Briar skulle vara en perfect match med mitt ena sto, förutom just humöret. Men frågan är vad "folk" menar med skarp.

Hur skulle ni mer tydligt definiera att han nedärver humör?
 
Sv: Var är Briar?

*KL*

Jag kan bara tala för mej själv o flera av mina bekanta, Briar är inte intressant för han faller helt enkelt inte i smaken. Tung, gräsligt mycket vitt o inget wow alls. Utan tvekan en toppsporthäst men inget jag någonsin skulle betäcka med.
 
Sv: Var är Briar?

Jag äger själv en Briar-tjej och har stött på ett par stycken. Jag visste ingenting om vad Briar nedärver och så vidare när jag köpte min häst som 3-åring. Jag har i efterhand fått höra en del och vissa delar stämmer på min. Jag har uppfattningen att briar-avkommor är väldigt känsliga och kan vara lite oförutsägbara. Det har krävts myyyycket lugn och tålamod hos mig när jag utbildat min tjej men det har helt klart varit värt det. Kan tycka att de briar-avkommor jag träffat dessutom har väldigt lätt för sig och gärna vill jobba. Tror dock att de behöver jobba en hel del då de gärna blir rastlösa och då också mer svårhanterliga. Jag är dock supernöjd med min häst och skulle inte vilja byta ut henne :)
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Sesca
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 005
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 416
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 038
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp