Var är Briar?

Sv: Var är Briar?

KL
Jag som då fött upp avkommor till hingstar som ska ge "lätta" hästar har också en Briar avkomma. Dessutom från ett fullblodssto som inte var helt enkel själv som ung. Men detta är med undantag av mina Chapman avkommor (som ju också skulle vara svåra) den mest lätthanterliga unghäst jag har haft med att göra.

Så jag sitter i valet och kvalet om det ska betäckas ytterligare ett fullblodssto med honom i år eller om min skada ska göra att jag avstår helt från betäckningar.
 
Sv: Var är Briar?

Kl

Briar har i grunden inga suveräna gångarter utan det är JB som ridit fram dem (jag har tränat för han som red in och utbildade Briar). Därför nedärver han heller inga direkta gångartshästar. Det har väl framkommit mer och mer på senare tid så många drar sig för att betäcka med honom. Han har däremot gett flera trevliga hopphästar.

Njä det stämmer väl inte riktigt. Däremot så hoppade han väldigt bra så RGB ville ha honom till hoppning. Det var RGB och JB som visade honom på proven.

Det ligger ju mkt gångrater bakom Briar, Magini hade väldigt bra gångarter själv och Maraton behöver man ju inte direkt säga att han lämnade det.
 
Sv: Var är Briar?

Kl
Jag troooor att Briar skulle vara en perfect match med mitt ena sto, förutom just humöret. Men frågan är vad "folk" menar med skarp.

Hur skulle ni mer tydligt definiera att han nedärver humör?

Jag har varit medryttare på en treåring efter Briar, och jag tyckte den hade mycket trevligt temperament. Rätt mycket vilja, så man var tvungen att visa tydligt var skåpet skulle stå, typ säga till inte en gång utan femton att det inte är ok att gå ut ur boxen medan man mockar, eller att man står still när man blir borstad. ;) När ovana hanterade henne kunde hon bete sog rätt ouppfostrat med dem. Men den viljefastheten hade man nytta av i ridningen sen, för även fast hon hade nerv och var väldigt vaken, så tappade hon aldrig nånsin huvudet, utan höll sig alltid samman, vad som än hände. Skulle vi gå förbi något läskigt, så kunde hon tveka lite, men efter en stund var det som att hon bestämde sig, och så gick hon, utan bråk och studs. Dessutom en enorm tillit till människor, hon rullade fast en gång, och då tittade hon efter oss, och så låg hon helt lugn och stilla medan vi la runt longerlinor och rullade loss henne, hon var helt lugn och säker på att vi människor skulle lösa problemet.
 
Sv: Var är Briar?

.. hej halkar in här ..
tänkt på - briar har matchats i verkligt tuffa sammanhang o verkar ha gått igenom livet hittills utan vare sig hältor o andra krämpor. Vet inte nedärvningen på ben o hovar samt reserverar mej för faktafel avseende sjukdomshistoriken/exteriörförvärvning. är ändå imponerad av hans konstitution:love: !
mvh kladruby
 
Sv: Var är Briar?

briar2.jpg

Dagsfärsk bild på Briar 899. Foto Helena Grühb 5 april 2012.
 
Sv: Var är Briar?

Vad fort dom tappar dom där deff-musklerna egentligen.. Men han ser så glad och nöjd ut så :)

Vem rider honom till vardags nuförtiden? Om han rids alltså är det uppfödaren? Måste vara härligt att ha en sådan läromästare!
 
Sv: Var är Briar?

Apropå läromästare så tävlas Flippan i lätta klasser nuförtiden !

On topic, jag tycker att Briar ser väldigt fräsch ut på bilden !
 
Sv: Var är Briar?

Ja, han ser glad och nöjd ut, men visst har han tappat väldigt mycket muskelmässigt - gissar att han inte rids alls nuförtiden? Måste vara en väldig omställning att först vara dressyrhäst på elitnivå hela livet, och sen bli hagpensionär!
 
Sv: Var är Briar?

KL
Såg webbsändningen från Björkhagas hingstvisning igår. Jag tror inte att Briar rids (han såg inte ut så i kroppen). Erkänner att jag fick rysningar och en tår i ögat när han kom in i ridhuset ledd av ägaren och blev en dm högre när han såg publiken. Kolla på mig jag är Kingen sa hela uttrycket! Det märktes att han saknade att visa upp sig. Ägaren sprang sedan flera varv med honom till publikens applåder och jubel och som han njöt! Jag skulle absolut kunna tänka mig att använda Briar men för mig är han för dyr i år.
 
Sv: Var är Briar?

Fint foto! Jag var också på plats igår och det är ju svårt att inte vara impad. Jag ska ärligt säga att trots att han är gammal så finns det flera yngre hingstar som jag uppfattar som grövre. Ser man sedan på filmen från hans brukprov så är han inte så omodern ens jämfört med hingstar på bruks nu.
Däremot kan jag nog tro efter att ha hört från flera håll att det är nog inte hingsten jag i första hand tänker på för att producera ridskolehäst eller skogsmulle..
Ett annat år skulle jag nog vilja prova honom, men det blir inte iår.
 
Sv: Var är Briar?

Bara lite info från mig: har ett sto född-05 Briar- Krevad- Falstaff ca 162cm nätt i typen ,brun med ål. Väldigt trevlig att ha med att göra, lugn och sansad förutom ngt glädjeskutt på terrängbanan. Blir "trött i huvudet" på tävling, verkar som hon tänker mkt. Men otroligt cool, inga nerver på utsidan. Köpte henne i maj 2011
Försöker mig på att lägga in en film som är från andra gången jag provred henne.
http://www.youtube.com/watch?v=Uj_xxCvZulk
 
Sv: Var är Briar?

Nej, gick in och kollade själv sedan också men det var min första spontana tanke när jag såg stammen. Men hingstarna stämde ju iaf :p
 
Sv: Var är Briar?

Apropå läromästare så tävlas Flippan i lätta klasser nuförtiden !

är du säker?
såg att den har en start i TDB på Botkyrka, i resultatet står det Flippan men i startlistorna Disney...

Jag var där å satt just å var irriterad att jag hade missat ;)
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Sesca
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 005
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 416
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 038
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp