Var är Briar?

Sv: Var är Briar?

Lägger man ut sitt sto med stam på ett avelsforum, så har man nog i praktiken avslöjat sig själv, faktiskt, eftersom alla avelsintresserade vet att blup finns och hur det fungerar. Det tror jag inte är någon nyhet.

Det säger jag inte emot, men det var ändå inte det saken gällde.
 
Sv: Var är Briar?

Jag har uppmärksammat moderatorn på problemet, bara för att få klarlagt vad som gäller!

Kan ju liknas med på tävlingsforumen där någon skriver jag och jolly jumper var och red en MsvB där och där på den och den procenten och sen länkar någon till equipe för skyll dig själv liksom för att du skrev hästens namn och procenten för då kan man kolla vad du heter och lägga upp ditt namn på bukefalos.
 
Sv: Var är Briar?

Jag förstår fortfarande inte problemet.. Om jag vill vara anonym så skriver jag (inte under det här nicket) kanske bara att jag tävlade en klubbtävling på "Bönan" i helgen, gick kass, fick 54% med två felridningar och ett stort hjärnsläpp.. Precis som jag inte skulle skriva annat som folk inte har att göra med men jag ändå vill diskutera.. Kärleksbekymmer eller hobbyer etc.. Jag skulle inte berätta om min profession och arbetsplats utan att gissa att någon orkade kolla upp det. ;)


Hur som helst. Jag hoppar av den här diskussionen och hoppar på Briar-diskussionen eftersom han är så bra :).
 
Sv: Var är Briar?

Om Briar lämnar självsäkra avkommor, så kanske det är just vad jag behöver? ...eller så får jag en avkomma som är fruktansvärt nervös för allt, samtidigt som den är tuff att hantera, det vill jag inte ha.

Nu har jag bara sett två Briaravkommor på nära håll, men jag skulle beteckna båda som just självsäkra, och trygga i sig själva. Den ena, som går Prix St Georges idag, vet jag i yngre dagar kunde bli lite spänd på tävlingsbanan och blev då lite låst i rörelserna, vet att det tog någon tävling innan de kom på det, för den höll ihop sig och visade inget utåt, mer än att gångarterna inte blev så uttrycksfulla som de kunde vara, och att den blev lite lös i magen. Det gav sig sen med lite mer erfarenhet och rutin.

Nervös för allt uppfattar jag inte någon av de två hästarna som, absolut inte. Däremot vakna hästar, som ser och uppfattar vad som finns omkring dem. Dock inte värre i reaktionerna än att det gick att rida ut och galoppera på ängarna ensam med hästen som treåring, utan risk för att åka av. ;)

Men det är såklart bara två avkommor, inte sagt att de är representativa. Men det är min bild i alla fall. Just den där inre tryggheten, och förmågan att hålla huvudet kallt i alla lägen, är nog den mest positiva egenskapen som de två Briarhästarna jag sett har gemensamt, faktiskt. Otroligt skönt med hästar som är känsliga i ridningen, utan att tappa huvudet och bli farliga för sig själva och omgivningen.
 
Sv: Var är Briar?

Nej men vad jag är och far efter är att man inte ska behöva riskera att få sitt namn offentligjort av någon annan på forumet bara för att man råkar skriva sitt hästnamn eller stamtavla. Att man inte är anonym någonstans kan väl alla räkna ut men det var ändå inte det saken gällde. Skitsamma hoppas moderatorn kan reda ut vad som gäller.

Som tidigare sagt så hade jag gärna betäckt med Briar eller andra hingstar av äldre stam, dom nya spindel-idealen kan ju knappt skritta på en grusväg utan att trampa fel och gå sönder just ofta för att ryttarna inte vågar rida ut för att dom är för explosiva. Känns inte riktigt som många är sunda i huvudet helt enkelt..
Problemet är väl att många hobbyryttare köper dessa hästar, vet ju en som gjort det, åkt ner till Holland och köpt en unghäst för nästan miljonen, den bara går hög i nacken och knäpper av och sprattlar med frambenen och alla tränare skrattar åt kvinnan som inte rider särskilt bra.. ja elakt kanske men man får ju inse sina begränsningar som ryttare kanske.
 
Sv: Var är Briar?

Fast grejen med Briar är väl just att han inte lämnar så mycket snälla skogsmullar? Med självsäkerheten följer ju också att hästen inte har några problem att själv bestämma var skåpet ska stå, om inte människan gör det, som jag ser det. Samtliga Briarhästar jag sett har dessutom varit rejäla hästar, ganska/mycket stora, och med en hel del massa, så det händer ju en del om de bestämmer sig för att göra som de vill.

Jag tycker inte importhästarna överlag är tuffare och hårdare än de gammelstammade svenska hästarna, snarare mjukare och känsligare.
 
Sv: Var är Briar?

Om man tittar på forumreglerna http://www.bukefalos.com/f/faq.php?faq=vb_faq#faq_new_faq_item_forumregler finns det inget som tydligt säger att man inte får namnge andra användare. Man kan anse att det ingår i allmän netiquette att inte göra så.

Min åsikt är att det är olämpligt att länka till andras hästar på blup eller motsvarande. När någon skriver ut stammen på sin häst här vet jag att jag inte är ensam om att leta upp hästen men den informationen kan man behålla för sig själv, den som är intresserad kan själv leta upp hästen på nätet.
Väljer jag att skriva ut ovanlig stam eller ovanligt namn på någon av mina hästar räknar jag med att bli identifierad, men det är ett aktivt val som jag själv gjort, och jag räknar inte med att någon ska länka till mina hästar eller skriva ut vad jag heter.

Eftersom forumreglerna inte är tydligare kan jag inte ge dig något annat svar än vad jag själv tycker är lämpligt. Dock kan jag inte se att det finns stöd i forumreglerna för att varna någon som länkar till någon annas häst.

Om någon är intresserad av att fortsätta diskussionen tycker jag att det bör startas en ny tråd i ämnet så att denna om Briar får fortsätta att handla om honom. Om någon tycker att jag har fel så tala gärna om det i nya tråden.

Görel - moderator
 
Sv: Var är Briar?

Tack men det gällde inte mig, jag har inte ens ett sto ;)

Bara tänkte på att man får varningar och avstängning för samma sak på andra forum men på buke är det alltså helt okey för andra att avslöja ett nicks riktiga namn vare sig nicket vill eller inte.. Kan ju vara bra att veta..


*ot*

Vill bara svara på detta

Fast vi kan ju aldrig veta om det är nicket som är den rätta ägaren!

Du kan ju skriva om hästar här som du tex lånar eller leasar liksom det kan vara en släkting till nicket som äger hästen.

Jag tycker det def inte är samma sak att länka till blup som att namnge niket
 
Senast ändrad:
Sv: Var är Briar?

Ja jag tänker ungefär likadant, även om jag räknar med att bli identifierad så innebär inte det att jag räknar med att få mitt namn offentliggjort.. Ja jag får se om jag startar en tråd om detta.
 
Sv: Var är Briar?

Fast grejen med Briar är väl just att han inte lämnar så mycket snälla skogsmullar? Med självsäkerheten följer ju också att hästen inte har några problem att själv bestämma var skåpet ska stå, om inte människan gör det, som jag ser det. Samtliga Briarhästar jag sett har dessutom varit rejäla hästar, ganska/mycket stora, och med en hel del massa, så det händer ju en del om de bestämmer sig för att göra som de vill.

Jag tycker inte importhästarna överlag är tuffare och hårdare än de gammelstammade svenska hästarna, snarare mjukare och känsligare.

Fast jag har då inte mött någon Briar häst som inte går att rida ut på? Däremot sitter flera på sina importer och innestammar och kommer knappt utanför ridhuset. Måste iof inte bero på hästarna.
 
Sv: Var är Briar?

Nej, men det finns ju olika anledningar till varför man inte rider ut. En tittig och nervös häst är kanske inte så rolig att rida ut på, men en självsäker häst som tagit över är å andra sidan inte så rolig att hantera. Treåringen jag red var hemsk med ovant folk, gick rätt över dem när de skulle leda till hagen osv. Med lite mer vana personer var hon snäll och väluppfostrad, men man var tvungen att passa henne lite hela tiden, att hon inte sakta började flytta fram gränserna för vad som var ok.

Den andra Briar-hästen gick också bra att rida ut på, men ägaren ville inte att någon annan skulle göra det, för den kunde testa rejält och dra iväg i bockserier - än så länge hade den aldrig fått av henne, men hon ville inte låta nån annan rida ut ifall hästen skulle få av ryttaren och lära sig att det var ett sätt att bli av med ryttaren om man ville. Så hon fick jobba en hel del med uteritterna för att de skulle funka, och den hästen var nog direkt olämplig som skogsmullehäst (däremot uppenbart mycket lämplig som tävlingshäst).

Bägge hästarna har genomsvenska mödernen.

Vad gäller ryttare som inte vill rida ut, så tycker inte jag det verkar ha så mycket med hästarna som med ryttarna att göra. Jag var i några år "uteryttare" för en dressyrryttare, som inte själv tyckte om att rida ut utan enbart red i ridhuset, men tyckte hästarna skulle få komma ut. Hennes hästar var alla mycket trevliga att rida ut, så det var inte där skon klämde, utan hon föredrog helt enkelt ridbanan.
 
Sv: Var är Briar?

Kl
Vet ni hur det är med Okeanos? Är han lika skarp som Briar eller något mildare? Gillar Magini-stammen, men vill inte ha för mycket skärpa då stoet har så de räcker ;) Gärna självförtroende dock.
 
Sv: Var är Briar?

Det där är för mig ett riktigt halvblod det! "Älg"huvud, långbent men ändå grov i kroppen utan att bli tung och med rejäla ledgångar :love:

Jag håller med dig! Om jag någonsin skaffar ett halvblod, vilket troligtvis aldrig kommer inträffa, vill jag ha ett "riktigt" gammalt hederligt svenskt halvblod. :d
 
Sv: Var är Briar?

Kl
Vet ni hur det är med Okeanos? Är han lika skarp som Briar eller något mildare? Gillar Magini-stammen, men vill inte ha för mycket skärpa då stoet har så de räcker ;) Gärna självförtroende dock.

JB sa på någon visning att Okeanos var mkt mildare och på många sätt enklare att ha med på tävling då han inte var så het som Briar. Så jag tror att Okeanos har ett bättre psyke för hobbyryttaren:).
 
Sv: Var är Briar?

KL

Är det någon här som sitter på information om hurdan Briar var/ är att hantera? Skarp säger många men på vilket sätt?
 
Sv: Var är Briar?

Lugn i stallet, stod i stallgången lugnt och stilla. Gjorde inget väsen av sig ute på promenader. Enkel i den mesta hanteringen. Det är vad jag vet :p
 
Sv: Var är Briar?

JB sa på någon visning att Okeanos var mkt mildare och på många sätt enklare att ha med på tävling då han inte var så het som Briar. Så jag tror att Okeanos har ett bättre psyke för hobbyryttaren:).

Jag har ingen aning om hur det fungerar egentligen men kan det inte vara så att Briar var "kung i stallet" dvs den med mest pondus och högst i rang på Tullstorp vilket i sig gjorde att han var hetare ute på tävlingsplatserna? Detta i komb med att han också tände till för att ni var det allvar?

Han verkade ju väldigt sansad i hemmamiljö där han inte behövde bevisa ngt.
 
Sv: Var är Briar?

Utan att veta så tycker jag hela hans uppsyn, inte minst på det nytagna fotot i tråden, utstrålar Jag Är En Väldigt Bra Häst. Som att uppmärksamhet och beundran är på sin plats, så att säga. Jag tror det är en väldigt bra egenskap för en dressyrhäst, faktiskt, att den gärna syns och tycker om att bli beundrad och tittad på, och gillar sig själv, för då är det ju troligt att den kommer trivas med tävlingssituationen. Typ: åh, nu vill alla människor se hur bra jag är igen!:D

Ni som träffat skarpa Briarhästar, på vilket sätt var de skarpa? I en annan tråd diskuterades vad man menar med olika ord för temperamentet, och de flesta beskrev "skarp" som en häst som inte drar sig för att slåss om det blir konflikt, är det så ni upplevt briaravkommorna också, att de har nära till att bli aggressiva om nåt inte passar?
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Sesca
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 005
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 416
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 038
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp