Vänta med att klippa navelsträngen?!

K

Klockmalvan

Hörni! Nu ska ni få höra vad jag har läst idag. I en massa FL-brev som jag plöjt idag står det att de vill att man väntar med att klampa och klippa navelsreängen tills den pulserat färdigt....
What?
Vad handlar detta om? Nån här som gjort det?

Sv: Vänta med att klippa navelsträngen?!

Sök på "sen avnavling" så får du fram mycket info! :)

Kort sagt handlar det om att låta barnet få så mycket blod som möjligt innan navelsträngen klipps och därmed får barnet också massa annat viktigt med sig från början (i större mängd än vid tidig avnavling alltså) :)

Senast ändrad:

Jag gjorde det med andra barnet. Han låg på min mage ett tag direkt efter han kom ut. än så länge har jag inte märkt någon skillnad på barnen :) men det var mysigt att det blev lugnt direkt när han ploppat ut. torka av och väga gjorde de senare.

Det är inget konstigt alls, pa manga sjukhus är det rutin med sen avnavling (bla Linköping, 2009). Det tar inte alls lang stund alls för navelsträngen att pulsera klart. När min dotter föddes andades hon inte, men dom lätt ända navelstängen pulsera klart innan dom sprang iväg med henne till "barnrummet".

En del säger att sen avnavling kan öka risken för gulsot men det finns manga fördelar att barnen far i sig allt blod fran navelstängen.

Jag är väldigt posetiv till sen avnavling. När andra dottern föddes skulle vi fraga under förlossningen men det fick sa fort sa vi hann inte fraga. Kändes inte som dom avnavlade snabbare den gangen iaf.

Om det blir fler barn för oss kommer jag be om sen avnavling.

Precis som på föl !
jag tycker det låter mycket klokt och logiskt

Jag har läst på lite nu och känner väl... ska man måsta be om det?! :o
lägger nog in det i förlossningsvrevet, har inte n susning om hur de gjorde förra gången, ska höra med maken om han minns...

På "mitt" sjukhus (Västerås) är det rutin med sen avnavling och båda mina barn är födda där sedan rutinen infördes. :)

Jag födde på KS 2010 och BM visste inte om hon skulle skratta eller dumförklara mig när jag mellan två värkar frågade om de hade sen eller tidig avnavling. Sen svarade hon iaf.

Har man fött upp föl så vet man att man alltid ska låta navelsträngen pulsera klart.

I Växjö där jag födde hade de tidig avnavling endast för att kunna ta ett ph-prov, men enligt min BM går det lika bra att ta det med en nål.

Jag bad om sen avnavling i mitt brev, tyvärr blev det inte så, för bebis var duktigt blå när han kom ut.
Vissa går lite till överdrift tycker jag dock när man kräver sen avnavling oavsett hur bebis mår.

Födde i Uppsala och där har dom också som rutin med sen avnavling. Fick upp henne på bröstet direkt. Vägningen hade dom inte alls bråttom med, de ville att hon skulle söka efter bröstet först. Lite OT, men måste säga att de var lite häftigt när dottern letade runt och hittade bröstvårtan av sig själv.

Dum-struten på men navelsträngen och föl... :o
Min (högst begränsade!!) erfarenhet av avel är från Islandshästsidan, där brukar stoet fixa det där själv, jag trodde det var så det fungerade... så nu blir jag nyfiken och vill veta mer men jag kanske ska googla istället? :p

Akademiska sjukhuset Uppsala väntar några sekunder extra enligt infon man fick.

Det handlar om att blodet som trycktes ur barnet, in i moderkakan, på vägen ur mamman ska in i barnet igen.

Jag tror de väntade lite innan avnavling även vid kejsarsnittet jag fick, såg så ut. Men det lär ju inte vara lika viktigt då.

Läste det också på FL innan jag fick barn. Lyckades inte helt kolla forskningen bakom men såg att sjukhuset jag skulle vara på ändå gjorde så (och använde perinealskydd dessutom, för mamman.). (Man undrar ju lite över sjukhus som struntar blankt i båda två)

Senast ändrad:

På "mitt" sjukhus kan man läsa om sen avnavling på deras sida om förlossningsavdelningen. Det är alltså praxis hos dem. Du kan väl surfa in på ditt sjukhus, kanske hittar du info där om hur de brukar göra.

Vissa går lite till överdrift tycker jag dock när man kräver sen avnavling oavsett hur bebis mår.

Ja det finns åtminstone en toka på FL som aktivt hävdar att minsann varenda komplikation försvinner bara man kör på sen avnavling...
I övrigt tror jag absolut att det är en bra grej (så ingen misstolkar :D) men när man blir så starkt fixerad vid det utan att tänka på sin egen och barnets hälsa känns det lustigt...

Fast FL är ju lite, tja vad skall man kalla det för.......speciellt.

Man kan säga det så här också FL är Se och Hör. Buke är ett högt ansett internationellt vetenskapsmagasin med gamla anor. :D

Håller med om FL, det finns så grymt mycket pantade människor där att det är svårt att hitta de som faktiskt är vettiga. Här på buke är alla så kloka :)

Nån här som gjort det?

Det var en ny och trendig rutin när jag födde barn för 23 år sedan. Har det varit omodernt under mellanperioden och nu kommit tillbaka? (Det tyder väl i så fall på att det inte är så noga hur man gör.)

Det var inget hokuspokus alls, utan bara just att bebis skulle få allt blodet innan man klippte. Det blöder väl mindre vid klippet då också, antar jag, och det känns ju trevligare om inte annat.

Dum-struten på men navelsträngen och föl... :o
Min (högst begränsade!!) erfarenhet av avel är från Islandshästsidan, där brukar stoet fixa det där själv, jag trodde det var så det fungerade... så nu blir jag nyfiken och vill veta mer men jag kanske ska googla istället? :p

Mja snarare är det så att navelsträngen brukar brista av sig själv när fölet och/eller stoet reser på sig så det sköter naturen om. Däremot är det big no no att - OM man behöver ta av den själv - göra det innan det har slutat pulsera.

Jag har nog tagit för givet att man även på humansidan väntar tills det slutar pulsera :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 842
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 611
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 412
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 215
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridkjol
  • Ringkota, operation!?