Vänta med att klippa navelsträngen?!

Sv: Vänta med att klippa navelsträngen?!

Delvis kl

När jag läser om det ser jag på flera ställen att vissa sjukhus har valt att ha tidig avnavling för att man ska kunna ta tillvara på blodet med stamceller osv. Det låter ju helt vrickat :crazy: Jag menar, visst är det jättebra att det kan användas men borde inte barnet det faktiskt tillhör vara den som får ta del av det?

Vet inte om det ligger något i den informationen då det inte kändes som pålitliga källor men jag blev lite egoistisk när jag läste det. Ser hellre att mitt barn får bra förutsättningar först och SEN kan vi kanske diskutera huruvida det ska användas eller inte.

Ja det finns åtminstone en toka på FL som aktivt hävdar att minsann varenda komplikation försvinner bara man kör på sen avnavling...
I övrigt tror jag absolut att det är en bra grej (så ingen misstolkar :D) men när man blir så starkt fixerad vid det utan att tänka på sin egen och barnets hälsa känns det lustigt...

Jag har läst ett antal förlossningsbrev där man krävde att om bebis hade svårt med andningen när den kom ut skulle man hålla den under moderkakans nivå, med navelsträngen kvar, i minst 30 sekunder innan klipper strängen och försöker få igång andningen. Man blir ju :eek:..

Jag skrev i mitt brev att "under förutsättning att allt gått bra och att bebis och jag mår bra får ni gärna vänta med avnavlingen".

Nu blev det ju som sagt inte så, men vi överlevde det också..

Det får man själv avgöra om man vill donera navelsträngsblod. Har för mig att det heter Tobiasregistret? Fanns inte förra gången jag födde, 2010, och ville man donera så behövde man föda kontorstid måndag till torsdag, annars hann de inte ta rätt på blodet.

Det var en ny och trendig rutin när jag födde barn för 23 år sedan. Har det varit omodernt under mellanperioden och nu kommit tillbaka? (Det tyder väl i så fall på att det inte är så noga hur man gör.)

Det var inget hokuspokus alls, utan bara just att bebis skulle få allt blodet innan man klippte. Det blöder väl mindre vid klippet då också, antar jag, och det känns ju trevligare om inte annat.

Jag tror det är sa. Bm pa min föräldrautbildning tittade fragande när en annan gravid fragade om avnavling, Bm hade inte jobbat pa förlossningen pa manga ar och da var det sen avnavling, hon visste inte om ngt annat. Den gravida upplyste da Bm om att när hennes syster fött ngr ar tidigare klipptes navelsträngen direkt.

Hörni! Nu ska ni få höra vad jag har läst idag. I en massa FL-brev som jag plöjt idag står det att de vill att man väntar med att klampa och klippa navelsreängen tills den pulserat färdigt....
What?
Vad handlar detta om? Nån här som gjort det?

Jupp dom menar sen avnavling, studier och forskning har visat att senavnavling är bättre för barnet då mycket blod fortfarande pulserar från mamma till barnet efter födseln. Alltså att rekommendera då barnet både får mer blod och fler antikroppar m.m.

Jag skrev i mitt förlossningsbrev att jag önskade senavnavling vid min förlossning, men på "mitt" sjukhus var det redan rutin. :)

Delvis kl*
Att vänta med att klippa navelsträngen om bebisen inte andas på en gång känns inte så konstigt egentligen tycker inte jag. Så länge bebisen får blod från navelsträngen så får den syre där igenom också. Men visst, kommer inte bebisen igång själv efter en liten stund/ innan blodet "tagit slut" så måste den ju få mer hjälp!

(BM på föräldrakursen tyckte att det var riktigt onödigt med sen avnavling för "när bebisen är född får den ju syre när den andas" och menade alltså på att det bara var syre den fick genom navelsträngen.. Allt blod, stamceller osv glömde hon väl bort någonstans på vägen...)

Annars är jag för sen avnavling, jag tycker att det är väldigt logiskt. Varför skulle bebisen inte få sitt eget blod? Dessutom blir det lättare att få ut moderkakan om den inte är full med blod och större än vad den är om allt blod fått åka över till bebisen.

Jag skrev att jag ville ha sen avnavling i mitt förlossningsbrev och visst väntade de med det. Problemet var ju bara att de klampade navelsträngen så fort bebisen kom upp på bröstet, så hon fick ju inte så mycket av det blodet iallafall! Och det var ett sjukhus som har sen avnavling som rutin....
Det kommer jag att vara hårdare med vid nästa förlossning, helt klart.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 842
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 611
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 412
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 215
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridkjol
  • Ringkota, operation!?