Vansinnig avel

vix

Trådstartare
En mycket nära vän till mig har precis ögonlyst och kollat patellan på sin DP så långt är allt frid och fröjd. Sedan kläcker människan ur sig att hon ska ta valpar på tiken.:crazy:

Tiken har aldrig fått bättre än en 2:a på utställning. Hon är för stor. Hade det varit en större hund hade hon inte levt idag. Osäker, nervös, gör utfall mm.mm
Ingen i vår bekantskapskrets litar på hunden, varken bland människor eller andra hundar.

Hon påstår att det är så DP ska vara och jag vet för lite för att säga emot.

Hon säger också att hon ska jobba de 3 första veckorna för att sedan ta semester och det tycker inte jag känns riktigt bra. Visserligen kommer hon hem mitt på dagen men iaf.

Tikens uppfödare tycker att det är en strålande idé. Men frågan är om han vet hur hunden är mentalt.

Kan man säga/göra något som får henne att ändra sig. Finns det någonstans man kan vända sig.

Sv: Vansinnig avel

Hennes hund, hennes val.

Ofta vill man bara skrika rätt ut när någon avlar på något man själv inte tycker är bra, men det hjälper inte ett dugg.

Ingen hund ska vara osäker och (på grund av det? Eller annan anledning? Kvittar egentligen) göra utfall. Oavsett ras.

Vad vill hon ha för hane till tiken? Vad vill hon ha fram, vad har hon för mål? Ställ de frågorna. Tipsa om MH kanske?

DP har väl inget krav på MH etc men det är väl ändå ett hyfsat "instrument" att använda. Har rasklubben nåt att säga om mentaliteten som går att hänvisa till? Bör finnas på rasklubbens hemsida i så fall.

Jag har tipsat om mentaltest, men hon lyssnar inte.
Jag har frågat vad hon tycker att tiken tillför rasen, men hon lyssnar inte.
Jag sa att jag skulle kontakta uppfödaren och ge min syn på hunden och fråga om han verkligen är seriös med sin avel, för då borde verkligen inte denna tik ha valpar.

Men då blev hon skitsur och sa att jag inte skulle lägga mig i. Hon har ju rätt i det men jag blir så förbannad rent ut sagt.

Hon säger också att hon redan har köpare till ev. valpar.

Denna hunden var en omplaceringshud, hon är 3:e ägaren på 2 år. Det kan ju ha sina orsaker till att hon är som hon är. Tiken är snart 6 år dessutom.

En DP ska inte vara så, fast många är tyvärr det. Att tiken är stor behöver inte betyda att hon ger stora valpar, så det tycker inte jag är ett problem. Men jag tycker inte vi behöver fler dp:s med dålig mentalitet i aveln...

Att tiken har en 2 på utställning eller att hon är för stor har mindre betydelse. Hon kan få bra valpar i alla fall, och utseendet är inte det viktigaste. Mentaliteten är mycket viktigare på en hund oavsett ras. Tyvärr blir det ofta fler hundar med dålig mentalitet när en ras blir populär eftersom vissa avlar enbart för att tjäna pengar. Valpköpare idag brukar vara väldigt vakna på det. Tyvärr blir det fler och fler dp som får rapporteringskod A på utställning. Det betyder att hunden har uppfört sig så illa att domaren måste rapportera det till SKK. Den har förmodligen morrat och/eller försökt bita domaren. Mentaliteten nedärvs oftast, så förmodligen blir valparna lika tiken. Om inte tiken har haft valpar tidigare, så är hon kanske dessutom lite för gammal för att vara förstföderska. Vi behöver inte fler dp:s med dålig mentalitet.

Senast ändrad:

Nu känner jag inga DP´s personligen.

En god vän till mig var med på initialtesterna av BPH med sina Amstaffar, egna o egenuppfödda, den andra rasen som var med var DP.
Hon var helt chockad, de verkade vara monster allihopa, klarade inte att hanteras o vid tandvisning fick ägarna hålla i hundarna o öppna deras mun, efter att några huggit beskrivaren.

Nu vet jag inte om detta beteende är represantivt för rasen.
Vad jag kan läsa mig till på hemsidan så finns inga som helst krav på föräldradjuren för att avlas på, är det så?

Ja, det stämmer verkligen. Nu senast på Sthlmsutställningen var det 3(!) som fick rapporteringskod A... Skrämande!

Ja, det stämmer verkligen. Nu senast på Sthlmsutställningen var det 3(!) som fick rapporteringskod A... Skrämande!

Skrämmande att det finns sådana hundar. Tycker synd om domarna som måste kolla hundarna med risk att bli bitna. Ska inte få avlas på sådan hundar utan "straffet" för ett sådant beteende borde vara avlivning eller kastrering så att inte det avlas vidare på dessa. Ingen hund ska bitas när tryggheten (läs matte eller husse) står bredvid.

:eek:

Är MYCKET glad att jag har trevliga sociala Pinnar!!

Ts, tyvärr kan du inget göra mer än att upplysa, det behövs verkligen inte fler Dp med dålig mentalitet!
Och det är redan för mycket valpar som föds, själv sitter jag med tre valpar från min sista kull som är snart fyra månader!
Är hon beredd på att sitta med en hel kull tills rätt ägare dyker upp?
Har hon tid att miljöträna alla valpar individuellt?
Bara att få dem rumsrena är ett stort jobb!

De som vet stammar och sånt på de hundar som beter sig knepigt får gärna skicka ett pm, är ju bra för mig som uppfödare att hålla koll.

Tråkig situation, det här är känsliga saker. Är ni dessutom nära vänner borde du veta hur hårt du kan lägga dig i utan att det får tråkiga följder.

Man måste ibland släppa på sin egen moral lite och låta andra göra sådant som man själv ser som "misstag".

Trist om det föds fram enmassa valpar på en mindre bra tik, men här gäller det att vara försiktig med att kritisera. Man älskar sin hund och det är mycket känsligt när någon säger något mindre bra om den. Själv tar jag det väldigt hårt i alla fall.

Hon säger också att hon redan har köpare till ev. valpar.

Mycket möjligt att hon har nu, men vänta tills valparna är födda och leveransklara.:devil: De som sååå gärna velat ha en valp efter X:s tik har plötsligt tusen anledningar till att de inte kan köpa hund just nu.

Du kan ju alltid visa vad det står hos Jordbruksverket om avel:

Det är inte tillåtet att använda en hund eller katt i avel om den mår dåligt av det och om det finns risk för att avkomman ärver sjukdomar eller funktionsnedsättningar. Djur som är överdrivet rädda eller aggressiva och djur som saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt får heller inte användas i avel.

Förbud mot avel med rädda och aggressiva djur
Hundar och katter som är överdrivet rädda eller omotiverat aggressiva får inte användas i avel. Anledningen är att djuren inte mår bra av sådana beteenden och att det finns risk att beteendet överförs till hundvalpen eller kattungen.
.

Var mest riktat till TS, men med din knapp eftersom det var den texten som liknade. :)
Fel knappanvändning kanske men äh...

Tyvärr så bryr sig inte en del.. jag vet en som nu parat sin tik med D på höfterna, hanen har C och grad 1 på armbågar...:mad:

kanske ska tillägga att detta gäller en annan ras.

Senast ändrad:

Precis vad jag behövde:bow:

Det är ju inte en lätt sits jag är i. När jag pratade läs "skällde" på henne så la hon på luren och önskade mig en god jul.

Jag vet att jag borde varit mer finkänslig, hon gör ju som hon vill. Men jag träffar tiken så ofta och hon ä verkligenr psykiskt sjuk, Fattar inte hur hon tänker. Men men kan inte annat än visa jordbruksverkets riktlinjer.
Tack!

En dp ska inte vara aggressiv eller nervös!

Tyvärr är det många som tolkat den tidigare standarden där det stod att den skulle vara reserverad, som att ovanstående är mer 'ok'.

Ang rapporteringskoderna som ökat, BRA tycker jag, hundarna som får det förtjänar det och det är bra att det uppmärksammas!
Har sett labila hundar som premierats på utst, sånt får mig att se rött...

Visst finns det trevliga dps, no doubt, och när du väl finner en sån så är det en toppenhund!:laugh:
MEN, tyvärr finns det väldigt många hundar i aveln som inte borde vara där, hundar som 'bara' är hälsokollade och tex har fått ett hp på en inofficiell utställning osv...
Kollar man på antalet dp:s som reggas årligen senaste åren så ser man att vi har råd att vara mer kräsna när det gäller avelsdjuren!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 280
Senast: valpköpare
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 563
Senast: Migo
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 452
Senast: soom
·
Övr. Hund Måste bara lätta mitt hjärta lite och hoppas få höra några positiva historier om omplaceringar. Vi har en 18 månaders hund...
Svar
12
· Visningar
2 009
Senast: Olymp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka