Vanligaste skador

S

Spiggen

Vilka är de vanligaste skadorna på fullblod i träning, tycker ni?

Sv: Vanligaste skador

Njaej... Hälta, ja, men inte nödvändigtvis senskador. Kotvrickningar, sårskador som orsakar hälta, ömma skenben, korsförlamning, lymfangit, hovböld m.m. har jag också sett massor av. Faktiskt bra mycket oftare än senskador.

Gisburne skrev:
Njaej... Hälta, ja, men inte nödvändigtvis senskador. Kotvrickningar, sårskador som orsakar hälta, ömma skenben, korsförlamning, lymfangit, hovböld m.m. har jag också sett massor av. Faktiskt bra mycket oftare än senskador.

Mycket sådant också.

Tycker nog inte att det kryllar av senskador… Tyvärr så ”syns” de senskador som kommer väldigt väl, efter som de ofta omsätts som ridhästar, medan ”ridhästar” som får senskador kan man ju inte göra något med och därför ”försvinner de”… Många fullblod med senskador blir utomordentliga ridhästar när skadan bara fått läka ut.

”Vanligast” lär ju vara skenben… Stor procent av fullbloden har ju haft det som två åringar… Men annars har jag faktiskt ingen aning… Mycket korsförlamningar, vilket även de brukar lösa sig när hästarna blir ridhästar och får mindre foder…

Ninniw skrev:
Tycker nog inte att det kryllar av senskador… Tyvärr så ”syns” de senskador som kommer väldigt väl, efter som de ofta omsätts som ridhästar, medan ”ridhästar” som får senskador kan man ju inte göra något med och därför ”försvinner de”… Många fullblod med senskador blir utomordentliga ridhästar när skadan bara fått läka ut.

”Vanligast” lär ju vara skenben… Stor procent av fullbloden har ju haft det som två åringar… Men annars har jag faktiskt ingen aning… Mycket korsförlamningar, vilket även de brukar lösa sig när hästarna blir ridhästar och får mindre foder…

Vad är skadorna på skenbenen?

Spiggen skrev:
Vad är skadorna på skenbenen?

Ingen direkt skada, "ömma i skenbenen", typ växtvärk och överansträngning i ett. Hästarna får en konvex knöl på framsidan av skenbenet. Det händer att knölen aldrig försvinner helt, men ”värken” försvinner med lite ”vila”.

Har hört att det inte är helt ovanligt när det kommer till ”ridhästar” bara det att ägare och ryttare inte uppmärksammar problemet. Inte galoppspecifikt med andra ord, bara det att det uppmärksammas i större utsträckning än inom andra ”grenar”.

Jag kan vara ute och cykla nu, men jag har en teori om att ömma skenben är ungefär detsamma som benhinneinflammation...? Jag har själv haft det, det gör ont som sjutton och värker något enormt, och det kommer utav överansträngning under antingen kortare eller längre tid. Vissa människor är mer känsliga än andra, och jag tillhör kanske kategorin som lättare får det... Hade det i Lumpen och många gånger efter att ha vandrat runt i ledvolten och på dirten en hel kväll på Täby som "ung"... Under en period kunde jag knappt träcka en häst utan att få det, men det var under perioden när jag var som mest aktiv med träckningar, stalljobb och annat, och jag var bara 15-16-17 då, alltså växte jag fortfarande. Så jag undrar jag om inte benhinneinflammation kan jämföras med skenbensömmhet? *fundilerar*

Det låter onekligen likartat. Jag får så ibland, jag tränar ganska mycket. Då jag fått det har jag haft fel skor, de har tvingat mig att lyfta tårna lite för mycket och det frestar på benhinnorna.

Om det är samma sak kan man fundera på vad som i rörelsen som skapar hästens ömhet.

Den teorin har jag också!

Jag brukar få ont i benhinnorna när jag använt vinterskorna ett par dagar eftersom dom ofta är tyngre än sommarskorna...

Okej, jag trodde att jag var typ ensam om att tänka så! :D

Benhinnorna är den del på kroppen som är allra mest smärtkänslig, och det är därför man kan bli helt invalid av benhinneinflammation och nästan tro att något har gått sönder inuti. Så jag kan tänka mig att skenbensömma hästar har det jäkligt jobbigt om inte problemet upptäcks, skulle INTE vilja springa i djup sand med behinneinflammation! Ryser vid bara tanken... :crazy:

Tror att rörelsen spelar mindre roll, faktiskt, för jag har fått benhinneinflammation enbart av att gå på plan mark (i Lumpen och på banan t.ex.) och det handlar snarare om överdriven ansträngning än en felaktig rörelse. De gånger jag fått det av att träcka hästar har jag haft väldigt bråttom mellan stallen och ledvolten, och har träckt hästar som stressar på i snabbt tempo i ledvolten. Eftersom jag har ganska korta ben så blir det en väldig påfrestning för mig att försöka hänga med i samma tempo. Brukar leda till kramp i musklerna runt skenbenen, och några timmar senare utbryter benhinneinflammationen. På oss människor är det bästa botemedlet att hålla benen i stillhet, helst utan byxor (för att lufta huden) i cirka 2 veckor, och alltså inte göra annat än ligga på sofflocket och vila. Dessvärre har jag aldrig lyckats göra det under så lång tid, vilket kan vara en anledning till att det nästan alltid kommer tillbaka på mig. Har ingen jätteerfarenhet av skenbensömma hästar, så jag vet faktiskt inte vad veterinärer rekommenderar för behandling på dem. Men total vila i sjukhage borde vara effektivt...

Vi brukar smörja "löksoppa" vid "extrema" fall.. Dock vet jag inte vad det är egentligen.. ;) Annars som sagt vila!

Hmmm - får se om jag kommer ihåg rätt nu ( rätta mig gärna någon om jag har fel.. )
Skenben hos unghästar uppkommer för att de utsätts för alltför tung belastning/ träning i samband med att de växer, detta gör att skenbenen blir porösa ( ungefär som en tvättsvamp )
Det som gör ont på dem är senor och ligament runt om som blir överansträngda då skenbenet inte kan "bära" upp den vikt de är skapta för utan lägger över det på andra "byggstenar" i kroppen - dvs senor och ligament. Knölen de får på skenbenet beror oftast på att när benet sedan växer samman skapas lite ärrvävnad/brosk ung. som vid ett benbrott.
Detta beror oftast på att de inte får tillräckligt med uppbyggnad mellan galops och snabbjobb och innan starter ( att tex trava LÅNGSAMT på asfalt kan hjälpa till att stärka både skenben, senor och ligament men detta precis som allt annat är något de skall vänjas successivt vid.. )..
Kan tänka mig att det dessutom är vanligare i större stall där tiden inte riktigt räcker till för att sitta och stärka upp dem, och där de helst skall " ut och ge valuta för hästägarnas pengar" så fort som möjligt.
Ridhästar får säkert också detta men då de är både äldre och mognare då de börjar tränas är det säkert inte i samma utsträckning.
När jag bodde på Irland travade vi på asfalten varje dag, detta i samband med att de inte reds in förrän vid 4 års åldern är jag ÖVERTYGAD om är den bidragande faktorn till att vi aldrig hade "skenben" på våra..
Däremot såg jag det mkt på unga jakthästar då de var ute fulla dagar sina första gånger...

Men självklart kan säkert hästar - precis som människor vara olika mottagliga för det.

Jag gick ett sk idrottsgymnasium där min kompis fick benhinneinflammation av att titta på en löpbana medan jag inte fick det förrän på "gamla dagar" precis som ovan -i ledvolten.
Jag är varken kort eller tar små kliv utan har nog alltid "fel" skor / sulor när jag träcker..

Min bästa kur? Tja den är väl som den brukar vara - Tid...:smirk:

Det som brukar kallas "löksoppa" är DMSO. 14 dagars karens...!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 774
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
884
Senast: ufot
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 890
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Luktar gnagare?
  • Kattbilder #10